Zarządzenie nr 58/2023
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Wójta Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | wprowadzenia procedury przeprowadzenia kontroli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zakresie przestrzegania zasad prawidłowej segregacji odpadów komunalnych oraz posiadania kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów |
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.), art. 9u ust. 1 i ust. 2, art. 9v ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 ze zm. ) oraz art. 379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2556 ze zm.)
ZARZĄDZAM, CO NASTĘPUJE:
§ 1.Wprowadza się do stosowania:
1. Procedurę przeprowadzenia kontroli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy w zakresie przestrzegania zasad prawidłowej segregacji odpadów komunalnych oraz posiadania kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów.
2. Wzór upoważnienia imiennego, do przeprowadzenia kontroli stanowiący Załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
3. Wzór protokołu kontroli przeprowadzonej na terenie nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, który stanowi Załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia.
4. Wzór zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby realizowania kontroli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zakresie przestrzegania zasad prawidłowej segregacji odpadów komunalnych oraz posiadania kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów, stanowiący Załącznik Nr 4 do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Uzasadnienie
Rada gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych. Zgodnie z art. 9u ust. 1 i ust. 2, art. 9v ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 ze zm.) Wójt sprawuje kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów tejże ustawy. W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, który złożył informację, o posiadaniu kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów:
1. nie posiada kompostownika przydomowego lub
2. nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, lub
3. uniemożliwia wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, lub upoważnionej przez niego osobie dokonanie oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji zgodności informacji, ze stanem faktycznym
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta stwierdza, w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia.
Zarządzenie w sprawie wprowadzenia procedury przeprowadzenia kontroli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zakresie przestrzegania zasad prawidłowej segregacji odpadów komunalnych oraz posiadania kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów określa osoby upoważnione do kontroli, zakres oraz przebieg kontroli oraz obowiązki i prawa kontrolowanego.