W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Osielsko

 

ul. Szosa Gdańska 55A,

86-031 Osielsko

 

tel. (+48 52) 324 18 00

fax (+48 52) 324 18 03

e-mail: gmina@osielsko.pl

Serwis www: www.osielsko.pl

ePUAP: /4ivyi6y194/skrytka

 

NIP: 554-28-32-610
REGON: 092350688 

 

Kod teryt.: 0403062

Nr VI/67/06

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy
z dnia
w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Osielsko
na podstawie .
status uchwały obowiązująca

Na podstawie art. 5 a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. z 2002 r. Dz.U. Nr 23, poz. 220; Dz.U. Nr 62, poz. 558; Dz.U. Nr 113, poz. 984; Dz.U. Nr 214, poz.1806, z 2003 roku Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203; z 2005r. Nr 172, poz. 1441 i z 2006r. Nr 17, poz.128) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Konsultacje z mieszkańcami Gminy Osielsko, zwane dalej "konsultacjami" przeprowadza się w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla Gminy w celu poznania opinii mieszkańców, co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy poddanej konsultacjom.
2. Oprócz przypadków przewidzianych ustawą, konsultacjom podlegają w szczególności następujące zakresy spraw:
1) ustalenie sieci szkół,
2) plan rozwoju (strategia) gminy,
3. Plan rozwoju (strategia) gminy podlega konsultacjom na zasadach określonych w niniejszej uchwale w przypadku projektu nowego dokumentu, a także aktualizacji obowiązującego w zakresie wydłużania jego horyzontu czasowego oraz zmiany celów rozwoju w przedmiocie istotnej weryfikacji planu tych zadań inwestycyjnych, które mają decydujący wpływ na osiągnięcie zamierzonych celów. 
§ 2. 1. Konsultacje przeprowadza się na Zebraniach Wiejskich poszczególnych sołectw oraz dodatkowo, w formie ankiet.
2. Konsultacje polegają na wyrażeniu przez mieszkańców opinii w sprawie poddanej konsultacjom poprzez oddanie głosu na zebraniu wiejskim lub w formie odpowiedzi na ankiecie.
3. Konsultacje poprzedzane są przygotowaniem informatora (broszury informacyjnej na temat konsultowanego projektu), który podaje się do wiadomości publicznej na stronie internetowej, a także udostępnia mieszkańcom do wglądu w Punkcie Informacyjnym Urzędu i lokalach, w których odbywają się konsultacje.
§ 3. 1. W konsultacjach mają prawo uczestniczyć stali mieszkańcy gminy posiadający czynne prawo wyborcze do rady gminy.
2. Każdy uprawniony mieszkaniec gminy ma prawo wyrazić opinię w sprawie poddanej konsultacjom wyłącznie jednokrotnie poprzez jedną z form określonych w § 2. 
§ 4. 1. O przeprowadzeniu konsultacji w każdej sprawie z własnej inicjatywy, a także w sprawach z wniosków dotyczących zmiany granic Gminy lub sołectw decyduje Rada Gminy w drodze uchwały.
2. W okresach między sesjami Wójt może przeprowadzić konsultacje z własnej inicjatywy, zwłaszcza w przypadkach, o których mowa w § 1. ust.2. oraz na wniosek uprawnionych w § 6 ust. 1 pkt 1.
§ 5. 1. Konsultacje mogą mieć w zależności od przedmiotu charakter ogólno gminny, bądź zostać przez Radę Gminy ograniczone do mieszkańców danego sołectwa, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Organ zarządzający konsultacje ogranicza je do mieszkańców danego sołectwa w  przypadku wniosku o konsultacje w sprawie statutu jednostki pomocniczej
 
§ 6. 1. Z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, z zastrzeżeniem ust. 2 mogą wystąpić:
  1)  mieszkańcy gminy Osielsko - co najmniej 300 mieszkańców posiadających prawa wyborcze;
  2)  radni Gminy Osielsko - w ilości 1/3 ustawowego składu Rady.
2. W sprawie utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej stosuje się odpowiednio przepisy Statutu Gminy.
§ 7. 1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji winien zawierać:
  1)  opis przedmiotu konsultacji, treść pytań, bądź wariantów rozwiązań oraz uzasadnienie zawierające przesłanki społeczne i ekonomiczne;
  2)  czytelne wskazanie nazwisk i imion, adresu zamieszkania, pesel oraz własnoręczne podpisy wnioskodawców.
2. Grupa inicjatywna mieszkańców przygotowująca wniosek winna wyłonić pełnomocnika, który będzie reprezentował inicjatorów wniosku przed organami gminy. Grupa inicjatywna zbierając podpisy popierające wniosek winna zapewnić mieszkańcowi udzielającemu poparcia możliwość zapoznania się z treścią wniosku. Na każdej stronie listy mieszkańców popierających wniosek musi znajdować się określenie przedmiotu wniosku o przeprowadzenie konsultacji oraz dane pełnomocnika. Po zebraniu określonej w § 6 ust.1 pkt 1 liczby podpisów, pełnomocnik przedkłada wniosek Wójtowi Gminy.
      § 8. O złożeniu wniosku o przeprowadzenie konsultacji oraz zamiarze zarządzenia konsultacji w przypadkach określonych w § 4. ust. 2 Wójt powiadamia niezwłocznie Przewodniczącego Rady Gminy w celu zapewnienia Przewodniczącemu podjęcia działań określonych w § 13.
§ 9. 1. Organ zarządzający konsultacje ustala:
  1)  treść pytań lub wariantów rozwiązań konsultowanej sprawy, w tym treść ankiety, na której zostanie przedstawiony przedmiot konsultacji oraz informacja o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu;
  2)  kalendarz związany z przeprowadzeniem konsultacji, przy czym kalendarz winien rozpoczynać swój bieg nie wcześniej niż w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku i nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku, bądź poprawienia treści pytań i rozwiązań, o których mowa w ust 3.
2. Zarządzający konsultacje jest obowiązany do zamieszczenia treści pytania, bądź wariantu rozwiązania podanego przez wnioskodawcę, ale może przedstawić dodatkowo własną alternatywną treść pytania bądź wariantu rozwiązania.
3. Jeżeli przedmiot wniosku, treść pytań, bądź wariantów rozwiązania zostały przez wnioskodawców sformułowane w sposób niezrozumiały i mogący budzić wątpliwości, najpóźniej w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku wzywa się wnioskodawców do uzupełnienia, bądź poprawienia wniosku.
4. W przypadku bezczynności Wójta w przedmiocie zarządzenia konsultacji na wniosek mieszkańców, o których mowa w § 4 ust. 2, z upływem terminu określonego w ust. 1 pkt 2, uchwałę w sprawie przeprowadzenia konsultacji podejmuje Rada Gminy na najbliższej sesji.
§ 10. Tryb przeprowadzenia konsultacji w szczególności obejmuje:
  1)  obwieszczenie treści pytań lub wariantów rozwiązań konsultowanej sprawy (projektu) na stronie internetowej, tablicy ogłoszeń w urzędzie oraz tablicach ogłoszeń w sołectwach w terminie co najmniej 7 dni poprzedzających datę zebrania;
  2)  przedstawienie przez Wójta przedmiotu konsultowanej sprawy na zebraniach wiejskich, w tym alternatywnych wariantów rozwiązań oraz skutków potencjalnych rozstrzygnięć, w szczególności dla budżetu gminy;
  3)  przyjmowanie na temat konsultowanej sprawy opinii w formie uchwał zebrań wiejskich, opracowywanie wyników konsultacji w formie ankiet, ogłaszanie wyników konsultacji i przedstawienie ich Radzie Gminy.
§ 11. 1. O dacie i miejscu Zebrania Wiejskiego w sprawie konsultacji zawiadamia Wójt za pośrednictwem Sołtysa co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem. W ogłoszeniu podaje się także możliwy drugi termin zebrania zgodny ze statutem sołectwa. Zebranie w pierwszym terminie odbywa się, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 10% uprawnionych mieszkańców. Zebranie w drugim terminie odbywa się bez względu na liczbę uczestniczących w nim mieszkańców.
2. Opinię w sprawie poddanej konsultacjom mieszkańcy wyrażają na zebraniu wiejskim  poprzez oddanie głosu.
§ 12. 1. Obsługę techniczną Zebrania Wiejskiego w sprawie konsultacji zapewnia Wójt Gminy wyznaczając pracownika (pracowników) urzędu, do którego obowiązków należy:
  1)  sporządzenie listy obecności, która winna zawierać:
a)  nazwisko i imię,
b) adres zamieszkania,
c) własnoręczny podpis mieszkańca;
  2)  sprawdzenie na podstawie listy obecności, czy biorący udział w zebraniu są uprawnieni do wzięcia udziału w konsultacjach;
  3)  spisanie protokołu, który w szczególności winien zawierać:
a)  datę odbytego Zebrania,
b) stwierdzenie ważności Zebrania,
c)  sposób przedstawienia przedmiotu konsultacji i przebieg dyskusji,
d) wyniki przeprowadzonego głosowania,
e)  podpis przewodniczącego zebrania, protokolanta oraz pełnomocnika Rady.
2. Obsługę techniczną konsultacji w formie ankiet zapewnia Wójt Gminy wyznaczając pracownika (pracowników) urzędu, do którego obowiązków należy:
   1) wykonanie czynności, o których mowa w § 14. ust.6,
   2) prowadzenie listy mieszkańców biorących udział w konsultacjach (w tym sprawdzanie, czy mieszkaniec nie głosował w konsultacjach na zebraniu wiejskim), która winna zawierać:
a)   datę konsultacji,
b)  nazwisko i imię mieszkańca,
b)   adres zamieszkania,
c)   własnoręczny podpis mieszkańca;
   3) wydawanie ankiet mieszkańcom,
   4) sporządzanie protokołów z wyników konsultacji.
§ 13. 1. Nadzór nad przebiegiem konsultacji sprawuje pełnomocnik (pełnomocnicy) Rady Gminy ustaleni przez Przewodniczącego Rady Gminy spośród radnych.
2. Pełnomocnik Rady Gminy winien uczestniczyć w każdym zebraniu wiejskim w sprawach konsultacji z mieszkańcami oraz pełnić dyżur w lokalu, w którym są prowadzone konsultacje w formie ankiet. Pełnomocnik Rady Gminy uczestniczy w czynnościach, o których mowa w § 14. ust.6 oraz opracowaniu wyników konsultacji w formie ankiet.
§ 14. 1. Mieszkańcy każdego sołectwa, którzy nie głosowali na zebraniu wiejskim, mogą zająć stanowisko w konsultowanej sprawie w formie ankiety  w wyznaczonym lokalu na terenie sołectwa. Konsultacje w formie ankiet odbywają się po dacie odbytego zebrania wiejskiego w sprawie konsultacji.
2. Konsultacje w formie ankiet winny być prowadzone nie krócej niż przez 2 dni, a lokale, w których będą się odbywały konsultacje winny być czynne nie krócej niż dwie godziny w każdym dniu. Daty i godziny konsultacji w formie ankiet określa się w kalendarzu czynności, o którym mowa w § 9 ust.1 pkt 2 niniejszej uchwały.
3. Mieszkaniec otrzymuje ankietę w lokalu po uprzednim wpisaniu się na listę mieszkańców uczestniczących w konsultacjach. 
4. Mieszkaniec wyraża opinię na ankiecie anonimowo i wrzuca ankietę do urny znajdującej się w lokalu konsultacyjnym. 
5.  Ankiety są pieczętowane pieczęcią gminy Osielsko. Ankiety przygotowują wyznaczeni przez Wójta urzędnicy Urzędu Gminy Osielsko.
6. Przed rozpoczęciem konsultacji pracownicy Urzędu wraz z pełnomocnikiem (pełnomocnikami) Rady Gminy sprawdzają, czy urna jest pusta, po czym zamykają ją i opieczętowują. Od chwili opieczętowania do zakończenia konsultacji w danym dniu urny otwierać nie wolno.
7. Niezwłocznie po zakończeniu konsultacji w każdym dniu ustala się wyniki konsultacji i sporządza protokół, który winien zawierać:
1) liczbę mieszkańców wpisanych na listę biorących udział w konsultacjach w danym dniu,
2) liczbę wydanych ankiet,
3) wyniki konsultacji z podaniem ilości ankiet z głosami popierającymi lub przeciwnymi oraz ilością głosów nieważnych,
4) podpisy osób sporządzających protokół oraz pełnomocnika Rady Gminy.
8. Jeżeli na ankiecie nie postawiono znaku "x" w kratce obok żadnego wariantu odpowiedzi lub postawiono znak „x” obok więcej niż jednego wariantu odpowiedzi, to taką ankietę uznaje się za głos nieważny.
§ 15. 1. Za zbiorcze opracowanie wyników konsultacji z mieszkańcami odpowiada Wójt Gminy, który może powołać w tym celu komisję. Do zbiorczego opracowania wyników w formie ankiet stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust.7.
2. Przy czynnościach opracowania zbiorczych wyników konsultacji biorą udział pełnomocnicy Rady Gminy.
3. Wójt przekazuje wyniki konsultacji niezwłocznie po ich zakończeniu Radzie Gminy oraz informuje o wynikach konsultacji mieszkańców w drodze komunikatu podanego do publicznej wiadomości poprzez tablice ogłoszeń oraz na stronie internetowej nie później niż w terminie 10 dni po zakończeniu konsultacji.
4. Rada Gminy omawia wyniki konsultacji na najbliższej sesji.
§ 16. 1. Przepisy niniejszej uchwały nie naruszają:
1)  uregulowanych w odrębnej uchwale zasad konsultacji z organizacjami pozarządowymi;
2) prawa do możliwości zajmowania stanowiska w sprawach publicznych dotyczących sołectw przez mieszkańców na zebraniach wiejskich, na zasadach określonych w statutach sołectw.
2. Przy zajmowaniu stanowiska na temat konsultowanej sprawy organy gminy biorą również pod uwagę petycje i wnioski składane w interesie publicznym przez mieszkańców i organizacje społeczne.
3. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, nie są dla organów gminy wiążące.
§ 17. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 18. Traci moc uchwała Rady Gminy Osielsko nr IV/40/2003 z dnia 5 czerwca 2003 r. w sprawie w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Osielsko ze zmianą wprowadzoną uchwałą Rady Gminy Osielsko nr VII/77/2003 z dnia 4 grudnia 2003 r. (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2003r. Nr  122, poz. 1738 i Nr 161, poz. 2153).
§ 19. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
 
 
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm.), w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. Określenie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami należy do kompetencji rady gminy.
Rada Gminy Osielsko dnia 5 czerwca 2003 r. podjęła uchwałę nr IV/40/2003 w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Osielsko, jednakże aktualne lokalne uwarunkowania, a także standardy akcji społecznej „Przejrzysta Polska” 2006, w której Gmina uczestniczy, spowodowały konieczność dokonania zmian dotychczasowych zasad. Na sesji w dniu 29 czerwca br. Rada Gminy Osielsko powołała doraźną komisję, której zadaniem było przygotowanie projektu uchwały. Odbyły się też spotkania z sołtysami i przedstawicieli organizacji pozarządowych (13 czerwca i 25 lipca br.), aby projekt powstał przy udziale przedstawicieli lokalnej społeczności.
Rada Gminy Osielsko uchwaliła, że oprócz przypadków przewidzianych ustawą, konsultacjom podlegają w szczególności  dwa zakresy spraw: ustalenie sieci szkół i plan rozwoju (strategia) gminy. W związku ze znacznym wzrostem liczby mieszkańców przewidziano dwie formy konsultacji: utrwalone w tradycji miejscowej zebrania wiejskie oraz nową formę badania opinii mieszkańców poprzez ankiety. W celu uzyskania jak najbardziej obiektywnej opinii na temat konsultowanej sprawy określono, iż każdy uprawniony mieszkaniec gminy ma prawo wyrazić opinię wyłącznie jednokrotnie poprzez jedną z form konsultacji. Ustalono, iż z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji mogą wystąpić również mieszkańcy gminy - co najmniej 300 mieszkańców posiadających prawa wyborcze (jest to liczba tożsama z liczbą mieszkańców  przyjętą w ubiegłym roku w Statucie Gminy dla inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców). W związku z ustalonym minimalnym zakresem przedmiotowym oraz drugą formą konsultacji zostały uzupełnione kompetencje i obowiązki organów zarządzających konsultacje oraz określono zasady i tryb przeprowadzania konsultacji w formie ankiet. Zachowano znaczną część dotychczasowych zasad dotyczących konsultacji na zebraniach wiejskich. Należy też podkreślić, że przepisy niniejszej uchwały nie naruszają postanowień innych aktów, np. uregulowanych w odrębnej uchwale zasad konsultacji z organizacjami pozarządowymi, prawa do możliwości zajmowania stanowiska w sprawach publicznych dotyczących sołectw przez mieszkańców na zebraniach wiejskich na zasadach określonych w statutach sołectw oraz nie ingerują w prawa obywatelskie do zajmowaniu stanowiska w sprawach publicznych poprzez petycje, skargi i wnioski na zasadach określonych w kpa. Przy zajmowaniu stanowiska na temat konsultowanej sprawy organy gminy będą brały również pod uwagę petycje i wnioski składane w interesie publicznym przez mieszkańców i organizacje społeczne.
Celem konsultacji jest poznanie opinii mieszkańców, co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy poddanej konsultacjom, ale zgodnie z prawem, wyniki konsultacji nie są dla organów rozstrzygających wiążące.
W celu zapewnienia mieszkańcom czytelności uchwalanych zasad i trybu konsultacji zdecydowano o podjęciu nowej uchwały i uchyleniu uchwały z dnia 5 czerwca 2003r. z późniejszą zmianą.

Wynik głosowania imiennego 1
Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Kujawsko-Pomorskiego 2

Załączniki

1 pdf, 44 kB
2 pdf, 250 kB

Powiadom znajomego