§ 1. Mając na uwadze partycypacyjny charakter opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP BydOF), zgodnie z obowiązującymi wytycznymi Komisji Europejskiej, przyjmuje się informacje w sprawie współdziałania Gminy Osielsko z Miastem Bydgoszcz oraz pozostałymi jednostkami samorządu terytorialnego w ramach Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz działań w brzmieniu załącznika do uchwały Harmonogram prac .  
§ 2. Zobowiązuje się Wójta do przedstawienia opracowanego projektu Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP BydOF) podczas sesji Rady Gminy Osielsko. 
§ 3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.



UZASADNIENIE
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej MOF (Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP) jest koncepcją, która przyczynia się do osiągania europejskich celów ustalonych przez przywódców UE w zakresie klimatu i energii. Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej ma na celu stworzenie miejskiego systemu transportu poprzez spełnienie – jako minimum – następujących celów:
• Zapewnia wszystkim obywatelom takie opcje transportowe, które umożliwiają dostęp  do kluczowych celów podróży i usług,
• Poprawia stan bezpieczeństwa,
• Przyczynia się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii,
• Poprawia wydajność i efektywność kosztową transportu osób i towarów,
• Wpływa pozytywnie na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców, gospodarki oraz społeczności jako całości.
SUMP jest dokumentem, który przygotowywany jest dla całego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Bydgoszczy, z pełną diagnozą głównych problemów i wyzwań w zakresie zrównoważonej mobilności, uwzględniając identyfikowane powiązania funkcjonalne, współpracę jednostek samorządu terytorialnego w obszarze organizacyjnym i inwestycyjnym, ukierunkowanym na usprawniające zmiany i działania proklimatyczne.
W związku powyższym opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP BydOF)jest zasadne w ramach przygotowania wszystkich jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w skład Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz do nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027.
Podjęcie niniejszej uchwały nie wywołuje skutków finansowych.
Biorąc powyższe pod uwagę, podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie jest zasadne.

Załącznik do 
Uchwały  Nr V/48/2021/2021 
Rady Gminy Osielsko
z dnia 27 kwietnia 2021  

Zgodnie z zapisami projektu Umowy Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce, celem osiągnięcia jak najlepszego efektu prowadzonej interwencji preferowane będą ośrodki miejskie, w których stosowane będzie zintegrowane podejście do działań związanych z kształtowaniem systemu transportowego poprzez tworzenie i realizację planów zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP).
Miasto Bydgoszcz w ramach realizacji instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) zgodnie z zawartym aneksem do umowy dotacji nr DRP/BDG-II/POPT/37/20 z MFiPR otrzymało środki dotacji z przeznaczeniem na wsparcie eksperckie niezbędne do przygotowania Związku ZIT do nowego okresu programowania 2021-2027. Środki na opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP BydOF)zabezpieczone zostały w budżecie Biura ZIT BTOF w ramach projektu pn. „Wsparcie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w latach 2020-2022” współfinansowanego z POPT 2014-2020 oraz w budżecie Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz, zgodnie z Uchwałą nr IX/1/2021 Rady Metropolii Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz z dnia 7 kwietnia 2021 r. w sprawie zmiany budżetu Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz na 2021 r. Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP BydOF) ma przyczyniać się do zmniejszenia zapotrzebowania na transport, zwiększenia udziału przyjaznych środowisku środków transportu (np. transport publiczny, rower, komunikacja piesza, transport elektryczny), a przy tym skutkować zmniejszeniem negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, klimat i ludzi. Plan ma obejmować kompleksowo wszystkie formy przemieszczania ludzi i towarów oraz interakcje między transportem i zagospodarowaniem przestrzennym. Ponadto w sposób kompleksowy ma uwzględniać kwestie infrastrukturalne, organizacyjne i operacyjne, tworząc wielopłaszczyznową logikę zmian.Opracowanie SUMP BydOF będzie oparte o partycypacyjny proces jego wypracowania, dialog społeczny z interesariuszami, w tym mieszkańcami. Partycypacyjne podejście osiągane będzie poprzez prowadzenie badań oraz konsultacji dotyczących problematyki zrównoważonej mobilności miejskiej.




Załączniki:

Harmonogram prac