PROJEKT BUDŻETU GMINY OSIELSKO NA 2025 r.
Projekt
UCHWAŁA NR ……/2024
RADY GMINY OSIELSKO
z dnia … grudnia 2024 r.
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Osielsko na 2025 rok
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. d, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) oraz art. 211, 212, 214 ust. 1 i 3, art. 215, art. 222 ust. 1 i 2 pkt 1 i 3, art. 235 ust. 1, art. 236 ust. 1, 3, 4, art. 237, art. 239, art. 242 ust.1, art. 243, art. 258 ust. 1 pkt 1 i 3, art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 poz. 1530 ze zm.), art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz. U. z 2024 poz. 167 ze zm.) Rada Gminy Osielsko uchwala co następuje:
§ 1. Określa się łączną kwotę dochodów budżetu gminy, zgodnie z załącznikiem nr 1 do uchwały w wysokości 181.207.564,68 zł, w tym:
1) dochody bieżące w kwocie – 160.906.285,64 zł
2) dochody majątkowe w kwocie – 20.301.279,04 zł.
§ 2. Określa się łączną kwotę wydatków budżetu gminy, zgodnie z załącznikiem nr 2 do uchwały w wysokości 221.757.564,68 zł, w tym:
1) wydatki bieżące w wysokości – 131.302.084,68 zł
2) wydatki majątkowe w wysokości – 90.455.480,00 zł.
§ 3. 1. Określa się kwotę planowanego deficytu budżetu gminy w wysokości 40.550.000,00 zł Źródłem pokrycia planowanego deficytu będzie:
1) kredyt w kwocie – 24.280.000,00 zł
2) pożyczka z Banku Gospodarstwa Krajowego w kwocie – 10.000.000,00 zł,
3) wolne środki z lat ubiegłych - 5.894.927,78 zł,
4) przychody z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach – 375.072,22 zł.
§ 4. Określa się plan wydatków majątkowych, zgodnie z załącznikiem nr 3 do uchwały.
§ 5. Określa się łączną kwotę planowanych przychodów i rozchodów budżetu:
1) przychody w wysokości –¬ 52.550.000,00 zł,
2) rozchody w wysokości – 12.000.000,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 4 do uchwały.
§ 6. Określa się limity zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek na:
1) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu gminy w kwocie 10.000.000,00 zł;
2) finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy – w kwocie 34.280.000,00 zł;
3) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów – w kwocie 10.000.000,00 zł.
§ 7. Ustala się plany dochodów i wydatków budżetu gminy związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu gminy wynikającymi z odrębnych ustaw:
1) dochody w wysokości 540.000,00 zł z tytułu wpływów z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, dochody w wysokości 150.000,00 zł z tytułu wpływów z części opłat za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w obrocie hurtowym oraz wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w wysokości 590.000,00 zł i na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii w wysokości 100.000,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 5 do uchwały;
2) dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska oraz wydatki finansowane z tych opłat w wysokości - 11.000,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 6 do uchwały;
3) dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 8.000.000,00 zł oraz wydatki na realizację zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o utrzymaniu
w czystości i porządku w gminach w wysokości – 9.668.900,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 7 do uchwały;
4) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami w wysokości – 5.708.561,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 8 i nr 8a do uchwały;
5) dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w wysokości – 46.563,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 9 do uchwały;
6) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w wysokości 1.500,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 10 do uchwały;
7) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego:
a) dochody – 80.000,00 zł,
b) wydatki – 12.875.329,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 11 do uchwały.
§ 8. Ustala się plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego na kwotę – 424.558,78 zł w podziale na poszczególne sołectwa, zgodnie z załącznikiem nr 12 do uchwały.
§ 9. Ustala się zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu gminy:
1) dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych – 24.347.378,48 zł,
2) dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych – 11.910.500,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 13 do uchwały.
§ 10. Określa się plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego:
1) przychody – 28.365.000,00 zł,
2) koszty – 28.780.100,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 14 do uchwały.
§ 11. Określa się plan finansowy Funduszu Pomocy Ukrainie dotyczący realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa w wysokości – 375.072,22 zł, zgodnie z załącznikiem nr 15 do uchwały.
§ 12. Upoważnia się Wójta Gminy:
1) do zaciągania kredytów na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu – w kwocie 10.000.000,00 zł,
2) do zaciągania długoterminowych kredytów i pożyczek na finansowanie planowanego deficytu budżetu – 34.280.000,00 zł,
3) do zaciągania długoterminowych kredytów na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów w kwocie - 10.000.000,00 zł,
4) do dokonywania zmian w budżecie polegających na:
a) przeniesieniach w planie wydatków między paragrafami i rozdziałami w ramach działu klasyfikacji budżetowej, w zakresie wydatków bieżących łącznie z wydatkami na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy,
b) zmianach w planie wydatków inwestycyjnych w ramach jednego działu pomiędzy zadaniami z wyłączeniem wprowadzania nowych zadań i odstąpienia od zadań zaplanowanych;
5) do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy;
6) dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze:
a) zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
b) zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
7) w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa do dokonania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym dokonywaniu przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej.
§ 13. Ustala się rezerwy budżetowe w wysokości – 1.968.972,79 zł, w tym:
1) ogólną w wysokości – 498.972,79 zł,
2) na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości – 370.000,00 zł,
3) celową na realizację zadań inwestycyjnych w ramach inicjatywy lokalnej – 600. 000,00 zł,
4) celową na inwestycje i zakupy inwestycyjne – 500.000,00 zł.
§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Osielsko.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej Gminy Osielsko na rok 2025.