Zarządzenie nr 62/2022
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Wójta Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | wprowadzenia instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu |
Status | obowiązujące |
Na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 593) zarządzam się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się "Instrukcję postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu", zwaną dalej "Instrukcją", stanowiącą załącznik do decyzji.
§ 2. 1. Kierownicy komórek organizacyjnych gminy i kierownicy jednostek zapoznają podległych pracowników z Instrukcją.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych gminy i kierownicy jednostek są odpowiedzialni za egzekwowanie zawartych ustaleń w Instrukcji.
§ 3. Traci moc Zarządzenie Nr 5/05 Wójta Gminy Osielsko z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie Instrukcji postępowania w zakresie przeciwdziałania wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu w finansowaniu terroryzmu.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
ZAŁĄCZNIK
Instrukcja postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu
1) Instrukcję stosuje się w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy, określonego w art. 299 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1444 i 1517) lub finansowania terroryzmu, określonego w art. 165a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, zwanymi dalej "przestępstwami";
2) instrukcja ma zastosowanie do:
a) pracowników:
b) osób świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,
3) w przypadku powzięcia podejrzenia o popełnieniu przestępstwa pracownik niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika komórki organizacyjnej, któremu podlega;
4) kierownik komórki organizacyjnej po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w pkt 3, niezwłocznie przekazuje, w formie pisemnej, informację w tym zakresie, zwaną dalej "pisemną informacją", do Kierownika Referatu Finansowego.
5) pisemna informacja zawiera w szczególności:
a) posiadane dane osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, pozostających w związku z okolicznościami mogącymi wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstw,
b) opis okoliczności mogących wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstw,
c) uzasadnienie przekazania;
6) dane osób fizycznych, o których mowa w pkt 5 lit. a, mogą zawierać w szczególności oznaczenie:
a) imienia i nazwiska,
b) obywatelstwa,
c) numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) lub daty urodzenia - w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL oraz państwa urodzenia,
d) serii i numeru dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby,
e) adresu zamieszkania - w przypadku posiadania tej informacji przez instytucję obowiązaną,
f) nazwy (firmy), numeru identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adresu głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej - w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą;
7) dane osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, o której mowa w pkt 5 lit. a, mogą zawierać w szczególności oznaczenie:
a) nazwy (firmy),
b) formy organizacyjnej,
c) adresu siedziby lub adresu prowadzenia działalności,
d) NIP, a w przypadku braku takiego numeru - państwa rejestracji, rejestru handlowego oraz numeru i daty rejestracji,
e) danych identyfikacyjnych, o których mowa w pkt 6 lit. a i c, osoby reprezentującej tę osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;
8) Kierownik Referatu Finansowego, po uprzednim przedstawieniu Wójtowi Gminy uznając zasadność przekazanej pisemnej informacji, na jej podstawie opracowuje projekt stosownego zgłoszenia i przekazuje go do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.