Uchwała nr X/87/2024
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | skargi na działania Kierownika Jednostki Organizacyjnej |
na podstawie | Na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1. Po rozpatrzeniu skargi z dnia 19 listopada 2024 r (wpływ do Urzędu Gminy w dniu 19listopada 2024r.) na działania Kierownika Jednostki Organizacyjnej, Rada Gminy Osielsko uznaje skargę za bezzasadną z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącej Rady Gminy Osielsko, zobowiązując ją do przesłania niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem skarżącym.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Uzasadnienie
W dniu 19 listopada 2024 roku wpłynęła skarga do Rady Gminy Osielsko wniesiona przez Pana (.....), który jest jednocześnie Przewodniczącym Rady Rodziców w Szkole Podstawowej w Osielsku. Przedmiotem Skargi, zdaniem wnoszącego skargę jest zakup lodówki ze środków publicznych bez zdiagnozowania najważniejszych potrzeb w obszarze oświaty na terenie Gminy Osielsko przez Kierownika Zespołu ds. Oświaty.
Rada Gminy Osielsko jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi na działania Kierownika Jednostki Organizacyjnej Gminy Osielsko na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r., poz. 1654 ze zm.) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku -Kodeks postepowania administracyjnego.
Posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w przedmiocie rozpatrzenia skargi odbyło się 3 grudnia 2024 roku. Przy udziale Kierownika Zespołu ds. Oświaty, pana (....) oraz skarżącego pana (....) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji ustaliła, co następuje:
Skarżący wnosi, że zakupu lodówki do Zespołu ds. Oświaty dokonano ze środków publicznych bez zdiagnozowania najważniejszych potrzeb w zarządzanym przez Kierownika obszarze oświaty w Gminie Osielsko. Wskazuje brak konsultacji i nieadekwatność wydatkowania publicznych środków finansowych. Skarżący wyraża wątpliwość co do zakupu sprzętu, który nie był niezbędny, w kontekście istniejących braków, takich jak drukarki do użytku nauczycieli czy zabezpieczenia wejść do szkoły dla poprawy bezpieczeństwa uczniów w szkole Podstawowej w Osielsku. Zamiast wydatkowania środków finansowych na wyposażenie nieprzynoszące korzyści całemu środowiskowi szkolnemu, zasadne byłoby konsultowanie z dyrektorami placówek ich bieżących potrzeb i dokonywanie zakupów w oparciu o te zgłoszenia.
Zespół ds. oświaty w Osielsku działa w oparciu o plan finansowy dochodów
i wydatków, który dotyczy wyłącznie tej jednostki. W planie finansowym Zespołu określone zostały wysokości wydatków wynikających wyłącznie z zadań realizowanych przez Zespół i na rzecz Zespołu.Zakupy dokonywane przez Zespół nie mogą być powiązane, ani uzależnione ani od planów finansowych innych jednostek, jakim jest Szkoła Podstawowa w Osielsku.
Kierownik danej jednostki, analizuje zadania realizowane przez tę jednostkę, bierze pod uwagę jej potrzeby opracowuje plan finansowy, stanowiący podstawę jej działalności w danym roku budżetowym. Zatem zarzut niedokonywania z dyrektorami szkół dokonywania zakupów jest bezpodstawny i nieuprawniony w świetle obowiązujących przepisów.
W przypadku Zespołu ds. oświaty w Osielsko, zgodnie z obowiązującymi przepisami zakres wspólnej obsługi nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych, w tym dyrektorów placówek oświatowych, do sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie. Kierownik danej jednostki, analizuje zadania realizowane przez tę jednostkę i biorąc pod uwagę jej potrzeby opracowuje plan finansowy jednostki, stanowiący podstawę jej działalności w danym roku budżetowym.
Z wyjaśnień Kierownika Zespołu ds. Oświaty wynika, że zakup lodówki do Zespołu ds. Oświaty w Osielsku został dokonany zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.i mieścił się w wysokości ustalonej w planie finansowym jednostki na rok 2024, „§ 421 -Zakup materiałów i wyposażenia.”
Dodatkowo, ze względu na fakt, iż wartość zamówień publicznych w jednostce w roku 2024 nie przekracza i nie jest równa kwocie 130 000 zł, wydatek ten został poniesiony w formie bezpośredniego udzielenia zamówienia, bez stosowania ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320). Poprzednia lodówka została przekazana do Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Maksymilianowie, gdzie jest nadal wykorzystywana na potrzeby 2 pracowników jednostki.
Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Skarg, Wniosków i Petycji,oraz złożonymi przez strony wyjaśnieniami, Rada Gminy Osielsko postanowiła uznać skargę jako bezzasadną, gdyż działania Kierownika Zespołu ds. Oświaty były zgodne przepisami obowiązującego prawa.
Zgodnie z art. 227 Kodeksu postepowania administracyjnego: „Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących.” W przedmiotowej sprawie Rada Gminy Osielsko po zapoznaniu się ze wszystkimi stanowiskami i przepisami prawa nie dopatrzyła się wystąpienia okoliczności, które legitymowałyby uznanie skargi za uzasadnioną i nie mogą także stanowić podstawy uznania skargi za uzasadnioną subiektywne odczucia i przekonania wnoszących skargę.
Pouczenie
Zgodnie z art. 239, § 1 Kodeksu postepowania administracyjnego: „W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko
z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.”