W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Osielsko

 

ul. Szosa Gdańska 55A,

86-031 Osielsko

 

tel. (+48 52) 324 18 00

fax (+48 52) 324 18 03

e-mail: gmina@osielsko.pl

Serwis www: www.osielsko.pl

ePUAP: /4ivyi6y194/skrytka

 

NIP: 554-28-32-610
REGON: 092350688 

 

Kod teryt.: 0403062

Uchwała nr III/20/2024

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy
z dnia
w sprawie rozpatrzenia skargi na brak odpowiedzi
na podstawie Na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje:
status uchwały obowiązująca

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi  Pani (..) z dnia  15 lutego 2024 r (wpływ do Urzędu Gminy w dniu 16 lutego 2024r., na brak odpowiedzi na pismo z 14 kwietnia 2023 r. Rada Gminy Osielsko  uznaje skargę za zasadną. 

 § 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Osielsko, zobowiązując go do przesłania niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem skarżącej. 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

Uzasadnienie
 W dniu 16 lutego 2024 r. wpłynęła skarga  na brak odpowiedzi na pismo z 14 kwietnia 2023 r. adresowanego do Wójta Gminy Osielsko, Pana Janusza Gorzyckiego oraz do Rady Gminy Osielsko w kwestii projektu planu zagospodarowania przestrzennego Bożenkowo II.
Rada Gminy Osielsko jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi na działania Wójta Gminy Osielsko na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku -Kodeks postępowania administracyjnego. 
  Posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w przedmiocie rozpatrzenia skargi odbyło się  27 lutego 2024 roku.     
 Pani (..) złożyła skargę na brak odpowiedzi na pismo z dnia 14 kwietnia 2023 r. w sprawie uwag i wniosków do projektu planu zagospodarowania przestrzennego Bożenkowo II.  
Należy uznać, iż stan prawny regulujący przedmiot skargi uległ zmianie z dniem 24 września 2023 r. Weszła wtedy w życie nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym polegająca na dodaniu do jej treści rozdziału „1a” zatytułowanego „partycypacja społeczna”. W związku z powyższym niezbędne jest rozważenie stosowania kpa pod rządami ustawy sprzed i po wskazanej wyżej nowelizacji.  
Odnośnie stanu prawnego obowiązującego przed dniem 24 września 2023 r.  - czyli przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wskazać należy na to, iż rola mieszkańców w procesie planowania miała charakter wyłącznie postulatywny.
Ani fakt złożenia przez mieszkańca danej gminy wniosku o sporządzenie lub zmianę planu zagospodarowania przestrzennego ani złożenie wniosku do projektu planu nie nadawały wnioskodawcy statusu strony postępowania administracyjnego regulowanego przepisami Kpa.
Katalog spraw i postępowań regulowanych przez Kpa zawarty jest w art. 1 tejże ustawy przy czym generalną zasada jest, iż są to postępowania w wyniku których dochodzi do załatwienia przez organ administracji sprawy o charakterze indywidualnym.
Natomiast postępowanie planistyczne w żadnym wypadku nie daje się zakwalifikować jako postępowanie prowadzone „w celu załatwienia indywidualnej sprawy w drodze decyzji administracyjnej, której adresatem jest strona postępowania administracyjnego” - co wyklucza nadawanie przymiotu strony autorom wskazanych w pytaniu wniosków oraz stosowanie do tychże wniosków przepisów Kpa.   
Pogląd ten jest dobrze ugruntowany w orzecznictwie sądów administracyjnych. Na przykład w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19.01.2018 r. II OSK 838/16 stwierdza się wprost, iż : „przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie można stosować w sprawach regulowanych postanowieniami rozdziału 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, gdyż nie są to sprawy, o których mowa w art. 1 k.p.a. Procedura planistyczna określona w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym określa zasady i tryb uchwalenia aktu o charakterze wewnętrznym (studium) i powszechnie obowiązującym (plan miejscowy).” Podobnie: wyrok NSA z dnia 14.12.2022 r. II OSK 3827/19, WSA w Łodzi II SA/Łd 479/23 z 16.07.2023 r. i inn.
Reasumując – do dnia 24.09.2023 r. wnioski składane przez mieszkańców miały charakter wyłącznie postulatywny, stanowiąc dla organu co najwyżej wskazówki odnośnie oczekiwań mieszkańców jednak nie nakładając na organ obowiązku jakiejkolwiek formalnej reakcji na nie.
Słaba pozycja mieszkańców w postępowaniu planistycznym została dostrzeżona przez ustawodawcę który zdecydował się na znowelizowanie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym polegające na dodaniu do tej ustawy rozdziału  „1a” zatytułowanego „partycypacja społeczna”.
Należy zaznaczyć, że zmiana ta nadal nie prowadzi do nabycia przez wnioskodawców lub autorów uwag przymiotu strony ( w rozumieniu kpa ) postępowania planistycznego ale wprowadza   autonomiczną względem kpa procedurę składania i rozpoznawania wniosków i uwag do projektów aktów planowania przestrzennego.

 Komisja stoi na stanowisku, że jednak mieszkańcy winni być informowani o  stanie załatwianego  wniosku. Również komisja uważa, że skoro między innymi adresatem pisma była Rada Gminy winna je również otrzymać.  
 Zgodnie z art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego: „Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących." W przedmiotowej sprawie Rada Gminy Osielsko po zapoznaniu się ze wszystkimi stanowiskami i przepisami prawa  uznała skargę za zasadną." 
  
Pouczenie
Zgodnie z art. 239, § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego: „W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko 
z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.”


 

Powiadom znajomego