Uchwała nr I/14/2022
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przekazania petycji według właściwości |
na podstawie | Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 oraz art.18b ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2021r. poz. 713 ze zm.) w zw. z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870) – Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1.Postanawia się petycję złożoną przez Cech Zdunów Polskich 24 lutego 2022 r. przekazać według właściwości do Sejmiku Samorządowego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Osielsko upoważniając go jednocześnie do udzielenia wnoszącemu petycję informacji i przesłanie niniejszej uchwały.
§ 3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
Uzasadnienie:
W dniu 24 lutego 2022 r. do Rady Gminy Osielsko za pomocą środków komunikacji elektronicznej (mailem) wpłynęła petycja dotycząca zmiany uchwał antysmogowych i programu ochrony powietrza Sejmiku Samorządowego Województwa Kujawsko-Pomorskiego:
- UCHWAŁA NR VIII/136/19 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO z dnia 24 czerwca 2019 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw z późniejszymi zmianami,
- UCHWAŁA NR XXIII/340/20 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO z dnia 22 czerwca 2020 r. w sprawie określenia programu ochrony powietrza w zakresie pyłu zawieszonego PM 10 oraz benzo(a)pirenu dla strefy kujawsko-pomorskiej,
- UCHWAŁA NR XXIII/339/20 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO z dnia 22 czerwca 2020 r. w sprawie określenia programu ochrony powietrza w zakresie pyłu zawieszonego PM 10, PM2,5 oraz benzo(a)pirenu dla strefy aglomeracja bydgoska,
- UCHWAŁA NR XXIII/341/20 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO z dnia 22 czerwca 2020 r. w sprawie określenia programu ochrony powietrza w zakresie pyłu zawieszonego PM10 oraz benzo(a)pirenu dla strefy miasto Toruń,
- UCHWAŁA Nr XXIII/338/20 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO z dnia 22 czerwca 2020 r. w sprawie określenia programu ochrony powietrza w zakresie pyłu zawieszonego PM 10 oraz benzo(a)pirenu dla strefy miasto Włocławek.
Zgodnie z art.2 ust. l ustawy o petycjach - petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów, do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Jednocześnie w świetle art.2 ust.3 powołanej ustawy - przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
Adresatem petycji w znaczeniu formalnym jest każdy podmiot, do którego zostało skierowane pismo będące petycją (art. 4 ust. 2 pkt 3). Adresat petycji może, lecz nie musi być podmiotem właściwym do jej rozpatrzenia ( art. 6 ust. l).
Podmiotem właściwym do rozpatrzenia petycji jest podmiot w zakresie zadań lub kompetencji, którego mieści się żądanie (przedmiot) petycji.
Wniesienie petycji nakłada na adresata obowiązek zbadania swojej właściwości. Celem uregulowania zawartego w art.6 jest skorelowanie treści przedmiotu (żądania) petycji z zakresem właściwości miejscowej oraz rzeczowej adresata, wynikającej z powierzonych mu zadań lub kompetencji (art. 2 ust. 3).
Badanie właściwości, o którym mowa w przepisie art. 6 ust. l polega na ustaleniu czy zakres zadań lub kompetencji przypisanych adresatowi na podstawie ustawy (właściwość ustawowa) albo przekazania (właściwość delegacyjna) obejmuje sprawy będące przedmiotem petycji. Tylko wtedy, jeśli przedmiot petycji mieści się w zakresie zadań i kompetencji adresata jest on podmiotem właściwym do rozpatrzenia petycji ( art.7 ust. 2).
Postulat zmiany wymienionych w petycji przepisów prawa nie mieści się w zakresie zadań i kompetencji Rady Gminy Osielsko.
Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014r. o petycjach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz.870) "Adresat petycji, który jest niewłaściwy do jej rozpatrzenia, przesyła ją niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, do podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję."
Zgodnie z powyższym należy petycję tę przekazać według właściwości.