Uchwała nr I/12/2022
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | rozpatrzenia petycji |
na podstawie | Na podstawie art. 18 ust 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2021r. poz. 1372, 1834), art. art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014r. o petycjach (Dz.U. z 2018r. poz. 870) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1. Po rozpatrzeniu petycji wniesionej w dniu 21 grudnia 2021r. w zakresie wezwania Rady Gminy Osielsko do podjęcia następujących uchwał:
1) wydania zakazu stosowania „maseczek ochronnych” na terenie podległych miejscowości z jednoczesnym umieszczeniem w widocznym miejscach plakatów (tablica ogłoszeń) i powiadomieniem służb i instytucji o szkodliwości maseczek,
2) wydania zakazu stosowania kwarantann i izolacji medycznej,
3) wydania zakazu stosowania „szczepionek” mRNA (wszystkich producentów).
oraz uwzględniając stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji postanawia w całości nie uwzględnić petycji z przyczyn określonych w uzasadnieniu do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Osielsko.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Uzasadnienie
Uchwała dotyczy petycji wniesionej w dniu 21grudnia 2021r pocztą elektroniczną do Urzędu Gminy Osielsko przez Fundację im. NIKOLI TESLI z siedzibą w Białymstoku w zakresie wezwania do przyjęcia przez Radę Gminy Osielsko uchwał:
- wydania zakazu stosowania „maseczek ochronnych” na terenie podległych miejscowości z jednoczesnym umieszczeniem w widocznym miejscach plakatów (tablica ogłoszeń) i powiadomieniem służb i instytucji o szkodliwości maseczek,
- wydania zakazu stosowania kwarantann i izolacji medycznej,
- wydania zakazu stosowania „szczepionek” mRNA (wszystkich producentów).
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. z 2018r. poz. 870) – petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ. Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego i nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
Stosownie do postanowień Statutu Gminy Osielsko Uchwała Nr VIII/71/2018 Rady Gminy Osielsko dnia 12 października 2018 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Osielsko, zmienionym uchwałami Nr I/3/2019 Rady Gminy Osielsko z dnia 5 lutego 2019, Nr III/35/2021 r. z 12 marca 2021 (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 19 października 2018 r., poz. 5259 z z 2019 r., poz. 981 oraz z 2021 r., poz. 1350) petycja została przekazana do Komisji Skarg, wniosków i petycji, w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego polegającego na: analizie petycji, oraz przygotowaniu stanowiska dla rady odnośnie do załatwienia petycji w celu przekazania Przewodniczącemu Rady. Komisja na posiedzeniu w dniu 27 stycznia 2022 r. zapoznała się z postulatami zawartymi w petycji.
Na posiedzenie Komisji został zaproszony wnoszący petycję. W posiedzeniu Komisji nie uczestniczył.
W wyniku przeprowadzonej analizy, Komisja Skarg, wniosków i petycji stwierdziła, co następuje:
Komisja w wyniku analizy wniesionej petycji stwierdziła, że Rada może podejmować uchwały w granicach zadań gminy, czyli w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów. (art. 6 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym). Żaden z przepisów ww. ustawy, a zwłaszcza art. 7, nie ma w swym zakresie „uznawania za niedopuszczalne” działań innych organów administracji publicznej, na jakimkolwiek szczeblu. Wskazać należy, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej (art.18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Należy mieć na uwadze zawartą w art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasadę legalizmu, zwaną również zasadą praworządności. Zgodnie z jej treścią wszystkie organy władzy publicznej powinny działać na podstawie prawa i w jego granicach. Prawo nie tylko stanowi kompetencję do działania, ale jest również źródłem nakazów i zakazów. Należące do organów administracji publicznej, organy władzy gminy, to jest organ stanowiący ( rada gminy) i organ wykonawczy (wójt, burmistrz, prezydent miasta) mogą podejmować tylko te działania, które należą do ich kompetencji z mocy obowiązujących przepisów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt .5 i 14 ustawy o samorządzie gminnym sformułowania, że do zadań własnych gminy należą ochrona zdrowia oraz porządek publiczny nie oznacza, że Rada gminy może podejmować dowolnie uchwały w zakresie tych spraw. Uchwały, w których Rada będzie podejmowała sprawy z ww. zakresu muszą wynikać z obowiązujących przepisów i nie jest to zastrzeżone do kompetencji innych organów władzy publicznej.
Ponadto żądania Fundacji naruszałyby przepisy obowiązującej Ustawy z dnia 2 marca 2020r. O szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1845, 2112 i 2401) oraz rozporządzeń wydawanych na podstawie powyższych przepisów. Wskazać przy tym należy, że o ile w zakresie stosowania maseczek ochronnych i poddawaniu się kwarantannie obowiązujące przepisy wskazują konieczność stosowania tych środków ochronnych w określonych miejscach i sytuacjach, o tyle rządowy program szczepień przeciwko wirusowi SARS-COv-2 zakłada ich dobrowolność oraz powszechność przy czym szczepienia te nie są obowiązkowe i zależą od obywateli naszego państwa.
Postulaty zawarte w petycji Fundacji im. Nikoli Tesli nie mieszczą się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy, dotyczą zmiany przepisów rangi ustawowej.
Tak podjęte uchwały wykraczałaby poza zakres działań gminy, byłyby niezgodne z obowiązującym prawem. Poruszane kwestie w petycji nie należą do kompetencji Rady Gminy Osielsko.
Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Skarg, wniosków i petycji, Rada Gminy Osielsko podziela argumenty Komisji i postanowiła w całości nie uwzględnić petycji.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
Kompetencje do podejmowania uchwał przez organ stanowiący wynikać muszą wprost z przepisów prawa.
Zgodnie z art. 13 ustawy o petycjach podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Pouczenie
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ww. ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. z 2018r. poz. 870), sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
Niniejsza uchwała wraz z jej uzasadnieniem stanowi zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji w rozumieniu art. 13 ww. ustawy i zostanie ona doręczona podmiotowi wnoszącemu petycję.