Uchwała nr I/7/2022
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko |
na podstawie | Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15), art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1372 ze zm.) oraz art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2028) oraz po zasięgnięciu opinii Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.1. Uchwala się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko, zwany dalej Regulaminem.
2. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług, w tym:
1) minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków;
2) warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług;
3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach;
4) warunki przyłączania do sieci;
5) warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych;
6) sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza;
7) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług
i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków;
8) standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków;
9) warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie mowa jest o „Ustawie” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r., poz. 2028).
Rozdział 2
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
§ 3. W zakresie dostarczania wody przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:
1) dostarczać odbiorcy usług wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę;
2) zapewnić ciągłość dostaw wody;
3) w przypadku dostarczania wody z posiadanej sieci wodociągowej, zapewnić dostawę wody pod ciśnieniem nie mniejszym niż 0,1 MPa mierzonego u wylotu na zaworze za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym;
4) zapewnić dostawę wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi o jakości i parametrach zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa;
5) prowadzić regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
§ 4. W zakresie odprowadzania ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:
1) przyjmować do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieki wprowadzane przez odbiorców usług, w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę;
2) zapewnić ciągły odbiór ścieków o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami i obowiązującą umową o odprowadzanie ścieków;
3) odprowadzać ścieki do posiadanych urządzeń kanalizacyjnych;
4) zapewnić sprawność techniczną posiadanych urządzeń kanalizacyjnych
do odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny.
Rozdział 3
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
§ 5.1. Świadczenie usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków odbywa się w oparciu o pisemną umowę zawartą między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług, zgodnie z art. 6 Ustawy.
2. W terminie do 14 dni od dnia złożenia przez przyszłego odbiorcę usług prawidłowo wypełnionego wniosku o zawarcie umowy, o którym mowa w § 6 niniejszego regulaminu, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne sporządza i przedkłada przyszłemu odbiorcy usług projekt umowy o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków.
3. Umowa o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas określony lub nieokreślony.
§ 6.1. Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym zawiera dane niezbędne do zawarcia i realizacji umowy o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków.
2. Wzór wniosku o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków dostępny jest w siedzibie i na stronie internetowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
Rozdział 4
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone
w taryfach
§ 7. Rozliczenia za usługi zaopatrzenia w wodę (i) lub odprowadzania ścieków są prowadzone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z odbiorcami usług, na podstawie cen i stawek opłat określonych w taryfie oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków.
§ 8.1. Podstawę ustalenia ilości pobranej wody (i) lub wprowadzonych ścieków stanowią:
1) wskazania wodomierza głównego;
2) wskazania wodomierzy w lokalach lub przy punktach czerpalnych w budynkach wielolokalowych;
3) wskazania wodomierza na ujęciu własnym wody (urządzenia pomiarowego służącego do opomiarowania ścieków);
4) wskazania dodatkowego wodomierza;
5) przeciętne normy zużycia wody;
6) oszacowane wysokości średniego poboru wody z trzech okresów rozliczeniowych w przypadku nieudostępnienia lub braku możliwości odczytu wodomierza głównego z przyczyn stojących po stronie odbiorcy usług;
7) oszacowanie wysokości średniego poboru wody na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego, w przypadku gdy nie jest możliwe oszacowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje montażu i demontażu wodomierzy w celu wymiany, naprawy, legalizacji, wykonania przeglądów technicznych oraz zmiany średnicy wodomierza w przypadkach uzasadnionych wielkością poboru wody.
3. Odczytu fizycznego wodomierzy, o których mowa w ust. 1 dokonuje osoba reprezentująca przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może dopuścić podanie odczytu przez odbiorcę telefonicznie, pisemnie lub elektronicznie.
5. Częstotliwość okresów rozliczeniowych określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w umowie o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków.
§ 9.1. Wodomierz na ujęciu własnym wody służy do prawidłowego określenia ilości ścieków odprowadzanych przez odbiorcę.
2. Odbiorca usług odprowadzający ścieki oraz pobierający wodę z sieci wodociągowej i z własnych ujęć nie posiadający urządzenia pomiarowego umożliwia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu zainstalowanie wodomierza na ujęciu własnym wody.
§ 10.1. Dodatkowy wodomierz służy do opomiarowania wody zużytej bezpowrotnie.
2. Po odbiorze dodatkowego wodomierza, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne rozlicza ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości jako różnicę wskazań między wodomierzem głównym a dodatkowym wodomierzem.
§ 11.1. Podstawą obciążenia odbiorcy usług należnościami za usługi dostarczania wody (i) lub odprowadzania ścieków świadczone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest faktura.
2. W przypadku braku możliwości odczytania wskazań wodomierza lub urządzenia pomiarowego z przyczyn zależnych od odbiorcy usług lub niezależnych tj. działania siły wyższej, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wystawia fakturę szacunkową, która zostaje skorygowana przy następnym odczycie.
3. W przypadku budynku wielolokalowego, w którym odbiorcami usług są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku wielolokalowego oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali, lub wyłącznie odbiorcom usług będących osobami korzystającymi z lokali, z którymi przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawarło odrębne umowy o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków.
Rozdział 5
Warunki przyłączania do sieci
§ 12.1. Określenie warunków przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej (i) lub kanalizacyjnej odbywa się na pisemny wniosek złożony przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.
2. Wniosek o wydanie warunków przyłączenia poza informacjami, o których mowa w art. 19a ust. 4 Ustawy może zawierać:
1) informację dotyczącą rodzaju obiektu, który ma zostać przyłączony do sieci;
2) przewidywaną lokalizację wodomierza głównego;
3) długość przyłącza wodociągowego od sieci do urządzenia pomiarowego;
4) w przypadku występowania przez przedsiębiorcę odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji podmiotu;
5) numer telefonu kontaktowego wraz ze zgodą na przetwarzanie danych w postaci numeru telefonu;
6) adres poczty elektronicznej wraz ze zgodą na przetwarzanie danych w postaci adresu e-mail;
7) oświadczenie o tytule prawnym do nieruchomości.
3. W przypadku występowania o wydanie warunków przyłączenia przez pełnomocnika, wniosek o którym mowa w § 12 ust. 2 niniejszego regulaminu powinien zawierać również: imię i nazwisko/nazwa firmy, adres do korespondencji, telefon kontaktowy, adres e-mail pełnomocnika oraz pisemne upoważnienie wnioskodawcy dla pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa jeżeli jest wymagana.
§ 13. W celu złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci wodociągowej (i) lub kanalizacyjnej osoba ubiegająca się o przyłączenie może skorzystać z dostępnego w siedzibie oraz na stronie internetowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wzoru wniosku.
§ 14. Po złożeniu wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci i pisemnym potwierdzeniu daty jego złożenia, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje kwalifikacji terminu jego rozpatrzenia i wydaje warunki bądź odmawia ich wydania, w terminach określonych w ustawie.
§ 15. W przypadku stwierdzenia przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, że złożony wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci nie zawiera co najmniej wszystkich informacji, o których mowa w art. 19a ust. 4 Ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne informuje pisemnie podmiot ubiegający się o przyłączenie o zakresie i terminie uzupełnienia wniosku nie dłuższym niż 30 dni od daty odbioru wezwania do uzupełnienia.
§ 16. Warunki, o których mowa w § 14 określają, co najmniej:
1) lokalizację nieruchomości osoby ubiegającej się o przyłączenie;
2) miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej (i) lub kanalizacyjnej;
3) parametry techniczne związane z budową przyłącza wodociągowego (i) lub kanalizacyjnego;
4) informacje formalno-prawne oraz uwagi ogólne, jakie powinna spełnić osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci przed przystąpieniem do realizacji przyłączy;
5) załącznik graficzny określający przebieg przyłącza wodociągowego (i) lub kanalizacyjnego;
6) termin ich ważności.
§ 17. W przypadku odmowy wydania warunków przyłączenia do sieci, informacja ta przekazywana jest podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w terminie określonym w Ustawie.
Rozdział 6
Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
§ 18.1. Dostępność usług wodociągowo-kanalizacyjnych jest uzależniona od:
1) istnienia urządzeń wodociągowych (i) lub urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego;
2) możliwości technicznych urządzeń przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wynikających z technologii dostarczania wody i odprowadzania ścieków, przez co rozumie się faktyczne możliwości pozyskania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wody nadającej się do spożycia przez ludzi (wydajność stacji uzdatniania wody) lub jej dostawy, jak również możliwości odbioru i przesyłu ścieków do oczyszczalni;
3) możliwości zachowania minimalnego poziomu świadczonych usług
dla wcześniej podłączonych odbiorców;
4) posiadania tytułu prawnego do urządzeń wodociągowych (i) lub kanalizacyjnych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wydaje „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej (i) lub sieci kanalizacyjnej”, o ile spełnione są przesłanki określone w ust. 1.
§ 19.1. Ustala się warunki techniczne określające możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych:
1) przyłącza wodociągowe należy wykonać z rur PE PN 16;
2) w miejscu włączenia do sieci zamontować opaskę z zasuwą samonawiercającą, a obudowę zasuwy wyposażyć w skrzynkę uliczną i obrukować, a miejsce zamontowania zasuwy oznakować tabliczką na słupku;
3) uwzględniając strefę przemarzania gruntu, przebieg i zagłębienia przewodów w gruncie należy prowadzić najkrótszą, bezkolizyjną trasą;
4) przyłącza kanalizacyjne grawitacyjne należy wykonać z rur PVC o średnicy od 160 mm do 200 mm, natomiast przyłącza kanalizacyjne ciśnieniowe z rur PE 40 mm;
5) przy urządzeniach zlokalizowanych poniżej poziomu sieci kanalizacyjnej należy przewidzieć pośredni sposób odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń typu mini przepompownie, rozdrabniarki.
2. Przy sporządzaniu planu sytuacyjnego dla przyłącza wodociągowego (i) lub kanalizacyjnego należy uwzględnić:
1) prowadzenie przyłącza najkrótszą trasą;
2) posadowienie przyłącza na głębokości zabezpieczającej przed przemarzaniem lub zastosowanie odpowiedniego zabezpieczenia przed przemarzaniem;
3) unikać lokalizacji przyłączy w wjazdach, pod utwardzeniami, pod krzewami i drzewami;
4) przyłącza wodociągowe ułożyć w rurze osłonowej PE umożliwiającej wymianę przyłącza bezrozkopowo;
5) dojazd i dostęp do studni rewizyjnych na przyłączu kanalizacyjnym.
Rozdział 7
Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza
§ 20.1. Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci przed rozpoczęciem budowy i po sporządzeniu planu sytuacyjnego dla przyłącza wodociągowego (i) lub kanalizacyjnego na kopii aktualnej zasadniczej mapy sytuacyjno-wysokościowej w skali 1:500, zwraca się do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego z pisemnym wnioskiem o sprawdzenie zgodności planu sytuacyjnego z wydanymi warunkami przyłączenia do sieci.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności planu sytuacyjnego, o którym mowa w ust. 1 oraz zajmuje w tej sprawie pisemne stanowisko w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty złożenia .
§ 21.1. Wykonane przyłącze podlega odbiorowi technicznemu, który polega
na sprawdzeniu przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zgodności wykonania przyłącza z warunkami przyłączenia do sieci, w tym kontroli:
1) ułożenia rur w otwartym wykopie, pod rygorem odkrycia wykonanego przyłącza przez podmiot przyłączany bądź wykonania inspekcji TV przyłącza kanalizacyjnego;
2) funkcjonowania zestawu wodomierzowego na przyłączu wodociągowym w budynku lub studni wodomierzowej;
3) wykonania studni wodomierzowej na przyłączu wodociągowym;
4) wykonania studni kanalizacyjnych na przyłączu kanalizacyjnym.
2. Odbiór przyłącza odbywa się w umówionym terminie, nie później niż w ciągu 14 dni od daty złożenia przez osobę ubiegającą się o przyłączenie nieruchomości do sieci wniosku o odbiór.
3. Odbiór przyłącza jest przeprowadzany przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
4. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien, zawierać co najmniej:
1) datę odbioru;
2) rodzaj odbioru: częściowy lub końcowy;
3) przedmiot odbioru z wyszczególnieniem: przeznaczenia przyłącza (rodzaju: wodociągowe, kanalizacyjne), średnicy, materiałów, długości i rodzaju odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego;
4) skład komisji, w tym: wykonawcę i osobę ubiegającą się o przyłączenie nieruchomości do sieci;
5) adres nieruchomości, do której wykonano przyłącze;
6) podpisy członków komisji.
5. Protokół odbioru przyłącza stanowi potwierdzenie prawidłowości jego wykonania i upoważnia odbiorcę do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków.
Rozdział 8
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody
i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków
§ 22.1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek poinformowania odbiorców o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem co najmniej 3 dniowym.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma również obowiązek poinformować odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile przewidywany czas ich trwania przekracza 12 godzin.
3. W przypadku budynków wielolokalowych, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może o zdarzeniach wskazanych w ust. 2 poinformować właściciela lub zarządcę budynku nieruchomości oraz osoby korzystające z lokali, z którymi przedsiębiorstwo zawarło umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
4. W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie odbiorców usług, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.
Rozdział 9
Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków
§ 23. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane do udzielania odbiorcom usług wszelkich istotnych informacji w szczególności dotyczących:
1) prawidłowego sposobu wykonywania przez odbiorcę usług umowy o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków;
2) występujących zakłóceń w dostawach wody lub odprowadzaniu ścieków, w tym o planowanych przerwach w świadczeniu usług;
3) występujących awariach urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
§ 24.1. Każdy odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości naliczonych opłat za te usługi.
2. W przypadku zastrzeżeń dotyczących wskazań wodomierza głównego, usługodawca na pisemny wniosek odbiorcy usług dokonuje sprawdzenia prawidłowości wskazań wodomierza głównego.
3. W przypadku, gdy sprawdzenie prawidłowości działania, o którym mowa w ust. 2 nie potwierdza zgłoszonej przez odbiorcę usług niesprawności wodomierza, pokrywa on koszty sprawdzenia.
4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane rozpatrzyć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 14 dni od dnia złożenia reklamacji w siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego lub jej doręczenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu w inny sposób.
§ 25. W siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego winny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:
1) aktualnie obowiązujące na terenie gminy Osielsko taryfy;
2) tekst jednolity Regulaminu;
3) wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody.
Rozdział 10
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 26.1. Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego dokonywany jest w miejscach uzgodnionych z przedsiębiorstwem, przede wszystkim z opomiarowanych hydrantów przeciwpożarowych.
2. W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda dostarczana jest dla innych odbiorców, jednostka Straży Pożarnej niezwłocznie przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu informacje o ilości pobranej wody.
3. Ilość wody pobranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem nieopomiarowanych punktów jej poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę Straży Pożarnej.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§ 27. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr V/61/2019 Rady Gminy Osielsko z dnia 18 czerwca 2019 r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko.
§ 28. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Osielsko.
§ 29. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2028) rada gminy, na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, przygotowuje projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz przekazuje
go do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.
Gminny Zakład Komunalny w dniu 08 lipca 2021 r. złożył wniosek z dnia 08 lipca 2021 r. L.dz. 3291/2021 do Rady Gminy Osielsko dotyczący projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków z Gminy Osielsko. Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy Sp. z o.o. w dniu 18 sierpnia 2021 r. złożyła wniosek z dnia 18 sierpnia 2021 r. znak: EO/4345/KW/12492/2021 przedstawiający projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Rada Gminy Osielsko, na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez w/w przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, przygotowała projekt uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko oraz przekazała ją Uchwałą Nr VIII/74/2021 Rady Gminy Osielsko z dnia 14 września 2021 r. do zaopiniowania organowi regulacyjnemu tj. Dyrektorowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie postanowieniem z dnia 8 października 2021 r. (data wpływu do Urzędu Gminy Osielsko: 14 października 2021 r.) znak: GD.RZT.71.142.2021/KR zaopiniował negatywnie przedłożony projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Osielsko. Powyższy Organ podał następujące uzasadnienie swojej opinii: „Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków winien regulować kwestie dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 10 listopada 2016 r., sygn. akt: II SA/Sz 929/16 wywodzi, że stosownie do art. 19 ust. 5 pkt 1 ustawy, regulamin powinien określać minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo tj.: ilość, jakość i ciśnienie dostarczanej wody i odprowadzania ścieków. Właśnie w zakresie odpowiednich zapisów dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia dla ludzi, zapisy §3 są „niekompletne”. Nie ma znaczenia, że wymagania dotyczące jakości wody regulowane są odrębnym rozporządzeniem wydawanym na podstawie art. 13 u.z.z.w. Nie zwalnia to rady gminy z uwzględnienia obowiązujących standardów przy określaniu obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w zakresie zapewnienia minimalnego poziomu świadczonych usług. Jakość wody przeznaczonej do spożycia dla ludzi określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r., poz. 2294). Akt ten zawiera wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w tym wymagania bakteriologiczne, fizykochemiczne oraz organoleptyczne. Z §3 ust.1 w.w. Rozporządzenia wynika, że woda jest bezpieczna dla zdrowia ludzkiego, jeżeli jest wolna od mikroorganizmów chorobotwórczych i pasożytów w liczbie stanowiącej potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, wszelkich substancji w stężeniach stanowiących potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego oraz nie wskazuje agresywnych właściwości korozyjnych i spełnia podstawowe wymagania mikrobiologiczne określone w części A Załącznika nr 1 do Rozporządzenia oraz podstawowe wymagania chemiczne określone w części B Załącznika nr 1 do Rozporządzenia. Dodatkowe wymagania mikrobiologiczne, organoleptyczne, fizykochemiczne oraz dotyczące substancji promieniotwórczych oraz dodatkowe wymagania chemiczne, jakim powinna odpowiadać woda określają kolejno części C i D załącznika nr 1 do Rozporządzenia. Przepisy Rozporządzenia mówią zatem o podstawowych kryteriach, jakie muszą zostać spełnione, aby woda mogła być uznana za bezpieczną i zdatną do spożycia przez ludzi. Dostarczanie takiej wody jest zatem obowiązkiem każdego przedsiębiorcy świadczącego usługi wodociągowo-kanalizacyjne. Brak jest prawnej możliwości dostarczania wody nieodpowiadającej parametrom określonym w ww. Rozporządzeniu – byłaby to woda niezdatna do spożycia przez ludzi. Określenie w akcie rangi podstawowej wymagań, jakie powinna spełniać woda, aby mogła zostać uznana za zdatną do spożycia przez ludzi nie przesądza o parametrach jakościowych wody w konkretnym przypadku. Skoro woda pobierana jest z różnych ujęć, to oczywistym jest, że może posiadać inne parametry jakościowe od tych określonych w Rozporządzeniu, przy jednoczesnym zachowaniu minimum określonego przepisami. W niektórych przypadkach woda może charakteryzować się szczególnymi walorami, czystością, smakiem, zawartością cennych pierwiastków. Zatem wszystkie parametry odnoszące się do jakości wody gwarantowanej przez przedsiębiorstwo powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w regulaminie. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 24 kwietnia 2018 r., sygn. akt II SA/Bk 879/18, stwierdzono, że określenie „minimalny poziom świadczonych usług” oznacza, że przepisy uchwały w postaci regulaminu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków powinny konkretyzować treść regulacji wyższego rzędu, w tym parametry usług (np. jakości wody) powinny być zagwarantowane w regulaminie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
Kolejne zakwestionowane przepisy projektu regulaminu znalazły się w Rozdziale 3 zatytułowanym „Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług”. Przepis §5 ust. 4 projektu regulaminu reguluje kwestie rozwiązania umowy. Należy zauważyć, że delegacji do określenia w Regulaminie wskazanych kwestii nie można wywodzić z treści art. 19 ust. 5 pkt 2 u.z.z.w. Pod pojęciem „warunki i tryb zawierania umów” należy rozumieć określenie warunków niezbędnych do zawarcia umowy, a więc takich, które muszą zostać spełnione, aby strony mogły skutecznie zawrzeć umowę. Czym innym natomiast jest określenie warunków dotyczących rozwiązania umowy, a więc treści samej umowy. Takie zapisy wykraczają poza zakres delegacji ustawowej określonej w art. 19 ust. 5 pkt 2 u.z.z.w., a przez to nie powinny znaleźć się w przepisach regulaminu (por. wyrok WSA w Warszawie z 13 listopada 2019 roku, VIII SA/Wa 561/19).
Przepisem §6 pkt 1 projektu regulaminu wprowadzono, że wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków powinien zawierać m. in. REGON, numer NIP o ile wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 stycznia 2019 roku (sygn. akt II OSK 391/17) (…) podanie numeru REGON lub numeru NIP nie stanowi warunku zawarcia umowy o dostawę wody. Określenie w oparciu o art. 19 ust. 2 pkt 2 uzzwoś w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków warunków i trybu zawierania umów z odbiorcami usług oznacza, że powinny się w nim znaleźć tylko niezbędne dane konieczne do zawarcia umowy. Domaganie się dodatkowych danych nie jest warunkiem koniecznym do zawierania umów na dostawę wody. Stanowisko to podziela także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku sygn. akt II SA/KR 1272/20 z dnia 30 marca 2021 roku. Uwagi te mają także zastosowanie do uregulowania zawartego w §7 pkt 1 projektu regulaminu.
Zgodnie z §6 pkt 7 projektu regulaminu wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym powinien w szczególności określać: oświadczenie wnioskodawcy o tytule prawnym do nieruchomości, co do której chce zawrzeć umowę o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków. Zgodnie z §9 ust. 2 projektu regulaminu, w przypadku korzystania z nieuregulowanego stanu prawnego wnioskodawca określa swój status do zajmowanej nieruchomości. Zauważyć należy, że przepis art. 19 ust. 5 pkt 2 u.z.z.w. upoważnia wyłącznie do określenia w regulaminie warunków i trybu zawierania umów z odbiorcami usług. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 4 u.z.z.w., umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Porównanie treści kwestionowanej regulacji oraz ww. przepisów uprawnia do wniosku, że ustawa nie przewiduje dodatkowych warunków, które należy spełnić ubiegając się o przyłączenie, poza złożeniem wymienionymi. Tożsame stanowisko podziela Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 10 czerwca 2021 sygn. akt II SA/Bk 377/21, który zauważa, że przepis art. 6 ust. 4 u.z.z.w. wskazuje dwie wyczerpujące sytuacje możliwości zawarcia przedmiotowej umowy: z osobą posiadającą tytuł prawny oraz z osobą korzystającą z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, a więc nie przewiduje sytuacji spoza dychotomicznego kręgu. Umowę zawiera się w sytuacji spełnienia ustawowych wymagań, których niespełnienie powoduje niemożność zawarcia umowy. Stosownie do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 13 grudnia 2018 (sygn. akt II SA/Ol 795/18), odbiorcą usług w świetle art. 2 pkt 3 uzzwoś jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym. Z kolei rzeczona umowa może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym (art. 6 ust. 4 ww. ustawy). Przywołane przepisy nie definiują zatem rodzaju tytułu prawnego odbiorcy usług do nieruchomości gruntowej, względnie budynkowej (ewentualnie lokalowej) poprzestając w istocie rzeczy na konstatacji, że może być nim każdy, w tym nie legitymujący się jakimkolwiek tytułem prawnym do wspomnianych rodzajów nieruchomości. Zatem w świetle art. 6 ust. 4 uzzwoś brak jest jakichkolwiek podstaw do różnicowania w tej kwestii osób, które są posiadaczami nieruchomości o uregulowanym i nieuregulowanym stanie prawnym. Ustawodawca wychodzi bowiem z założenia, że dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków nie może być uzależnione od tego, czy ktoś dysponuje tytułem prawnym do zajmowanej przez siebie nieruchomości. Z przepisu tego można zatem wyprowadzić wniosek, że wprowadza on zasadę niedyskryminacji w dostępie do systemu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków z uwagi na brak tytułu prawnego do nieruchomości. Skoro zgodnie z art. 6 ust. 4 uzzwoś obowiązek zawarcia umowy o zbiorowe zaopatrzenie w wodę lub zbiorowe odprowadzanie ścieków, jest całkowicie oderwany od tego, czy odbiorca usług posiada tytuł prawny do nieruchomości czy też nie, to w ogóle należy zakwestionować zasadność badania stosunków własnościowych na danej nieruchomości. Można zatem rzec, że w świetle art. 6 ust. 4 uzzwoś tytuł prawny odbiorcy usług do przyłączanej nieruchomości jest indyferentny (w znaczeniu nieistotny, obojętny), co wynika głównie z faktu, że wspomniana usługa, tj. zbiorowe odprowadzanie ścieków jak i zbiorowe zaopatrzenie w wodę jest dobrem ogólnospołecznym, a przeto cywilizacyjnym. Wprowadzenie zatem w przywołanych zapisach uchwały dodatkowych obowiązków po stronie podmiotu wnioskującego o zawarcie takiej umowy, nieprzewidzianego przez ustawodawcę, doprowadziło z jednej strony do niedopuszczalnej modyfikacji unormowań ustawowych, a z drugiej do nałożenia na obywateli obowiązku aktem podstawowym. Zakwestionować należy także odnoszący się do powyższego zapis §16 ust. 2 pkt 3 projektu regulaminu.
Zgodnie z §6 pkt 8 projektu regulaminu wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym powinien w szczególności określać: plan zabudowy lub szkic sytuacyjny, określający usytuowanie przyłącza w stosunku do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i sieci uzbrojenia terenu. Należy podkreślić, że przepis art. 19 ust. 5 pkt 2 uzzwoś upoważnia wyłącznie do określenia w regulaminie warunków i trybu zawierania umów z odbiorcami usług. Natomiast zgodnie z art. 19a ust. 4 pkt 6 przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest uprawnione do żądania planu zabudowy lub szkicu sytuacyjnego, określającego usytuowanie przyłącza w stosunku do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i sieci uzbrojenia terenu we wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci. Rada Gminy dokonała więc istotnej modyfikacji zapisów ustawowych, przekraczając tym samym zakres upoważnienia ustawowego.
Zgodnie z §9 ust. 1 projektu regulaminu w przypadku osób prawnych, przedsiębiorców i instytucji, wnioskodawca wraz z wnioskiem o zawarcie umowy przedstawia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji podmiotu. Przepis ten został wprowadzony z przekroczeniem delegacji ustawowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku sygn. akt II SA/Bk 377/21 z dnia 10 czerwca 2021 roku stwierdza, że powyższa regulacja jest nieuprawniona w świetle upoważnienia ustawowego z art. 19 ust. 5 pkt 2 u.z.z.w., bowiem ustawa takiego warunku nie przewiduje. Tożsame stanowisko w identycznej sprawie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 15 czerwca 2021 roku sygn. akt II SA/Łd 279/21.
Zapisy §10 ust. 2 projektu regulaminu ustalają, że ceny usług wodociągowych i kanalizacyjnych, które nie są zawarte w taryfie, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa w cenniku dostępnym w jego siedzibie. Należy zauważyć, że przepis art. 19 ust. 5 pkt 3 u.z.z.w upoważnia do określenia w regulaminie tylko sposobu rozliczeń w oparciu o ceny i stawki ustalone w taryfach. Cytowany przepis stanowi delegację ustawową dla wydania aktu prawa miejscowego i ściśle określa zakres spraw, które mogą stać się przedmiotem unormowania uchwały rady gminy. Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków nie może wykraczać poza materię przewidzianą w art. 19 ust. 5 u.z.z.w., gdyż regulacja ta ma charakter wyczerpujący.
Zapis §11 ust. 1 określa, że podstawę ustalenia ilości pobranej wody (i) lub wprowadzonych ścieków stanowią: oszacowanie wysokości średniego poboru wody z trzech okresów rozliczeniowych w przypadku braku odczytu wodomierza głównego z przyczyn stojących po stronie odbiorcy usług (pkt 6) oraz oszacowanie wysokości średniego poboru wody na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego, w przypadku gdy nie jest możliwe oszacowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7. natomiast zgodnie z §18 ust. 1 Rozporządzenia Taryfowego, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego działania wodomierza głównego ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem nieprawidłowego działania wodomierza, a gdy nie jest to możliwe – na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy nieprawidłowego działania wodomierza. Rada Gminy kwestionowanym zapisem dokonała istotnej nieuprawnionej modyfikacji zapisu powyższego rozporządzenia.
Zapisy §12 ust. 2 projektu regulaminu ustalają, że jeżeli odbiorca usług odprowadzający ścieki oraz pobierający wodę z sieci wodociągowej i z własnych ujęć nie posiada urządzenia pomiarowego, to podstawą do ustalenia ilości odprowadzonych ścieków jest suma wskazań wodomierza głównego i wodomierza dla pomiaru ilości wody pobieranej z własnego ujęcia wody. Sposoby ustalenia wielkości świadczonych usług określone §12 ust. 2 projektu regulaminu naruszają sposób ustalania ilości pobranej wody i przeciętnych norm zużycia wody uregulowany art. 27 ustawy. Przepisy te ustalają metody i ich kolejność, które należy zastosować w przypadku gdy jedna jest nieskuteczna. Zgodnie z art. 27 ust. 4 u.z.z.w., ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych. Zgodnie z art. 27 ust. 5 u.z.z.w., w razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie. Przepis §12 ust. 2 projektu regulaminu nie uwzględnia gradacji metod ustalania ilości pobranej wody. Metodologia została sformułowana w sposób alternatywny, czyli w sposób sprzeczny z przepisami ustawy, gdyż pozbawiają odbiorcę usług wpływu określenia umownego sposobu liczenia ilości odprowadzonych ścieków (por. wyrok II SA/Go 1134/17 z dnia 21 lutego 2018 r.)
Uregulowanie objęte §11 ust. 6 projektu regulaminu zwalniające przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z obowiązku informowania odbiorców usług o rodzajach i wysokościach cen i stawek opłat wynikających z nowych taryf, stosowanych przez przedsiębiorstwo i podanych do wiadomości publicznej, nie mieści się w zakresie delegacji ustawowej, w szczególności w kompetencji do określenia sposobu rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfie (art. 19 ust. 5 pkt 3 u.z.z.w), a ponadto wkracza w kwestie uregulowane ustawowo w rozdziale 5 ustawy, w szczególności przepisami art. 24e-24j u.z.z.w, dotyczącymi ogłaszania taryfy, jej wejścia w życie oraz zmian i skrócenia okresu obowiązywania. Rada Gminy w ramach upoważnienia wynikającego z art. 19 ust. 5 u.z.z.w nie została upoważniona do wprowadzania jakichkolwiek regulacji dotyczących taryfy, tak więc kwestionowany przepis jako wykraczający poza zakres upoważnienia wydany został z naruszeniem prawa (por. wyrok WSA w Gdańsku dnia 11 marca 2021 roku sygn. akt III SA/Gd 648/20).
Należy wskazać także, że zapisy §13 ust. 2-6 projektu regulaminu nie określają warunków niezbędnych do zawarcia umowy, a więc takich, które muszą zostać spełnione, aby strony mogły skutecznie zawrzeć umowę. Należy zauważyć, że delegacji do określenia w Regulaminie wskazanych kwestii nie można wywodzić z treści art. 19 ust. 5 pkt 2 u.z.z.w. Rada Gminy w omawianych zapisach określiła kwestie montażu i odbioru wodomierza dodatkowego. Takie zapisy wykraczają poza zakres delegacji ustawowej określonej w art. 19 ust. 5 pkt 2 u.z.z.w., a przez to nie powinny znaleźć się w przepisach regulaminu.
W postanowieniach §15 ust. 1 projektu regulaminu uregulowano materię rozliczeń w przypadku kradzieży wodomierza, zerwania plomb, zawinionej przez odbiorcę niesprawności lub uszkodzenia wodomierza. Zgodnie z art. 6 ust. 3 pkt 6 ustawy materia dotycząca rozwiązań na wypadek niedotrzymania warunków umowy należy do materii samej umowy. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 maja 2021 roku (sygn. akt SA/GL 234/21) stwierdza, że usługobiorcy, w myśl art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy, zobowiązani są do zapewnienia realizacji budowy pomieszczenia, w którym zlokalizowany jest wodomierz główny, a następnie pokrycia kosztów nabycia, zainstalowania i utrzymania urządzenia pomiarowego. Koszty utrzymania wodomierza głównego, jak wynika z powołanego art. 15 ust. 3 ustawy, ponosi tylko przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Obowiązki nałożone na usługobiorców w analizowanym zapisie projektu regulaminu pośrednio prowadzą do przeniesienia na te podmioty przynajmniej części tych kosztów w wymienionych przypadkach, co jest niedopuszczalne w świetle art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Brak jest podstaw do określenia w regulaminie obowiązków odbiorców usług określonych zapisami §15 ust. 2, 3 projektu regulaminu. W przypadku tym – bez upoważnienia ustawowego – nastąpiła próba ukształtowania przyszłej odpowiedzialności stron umowy za zdarzenie wynikłe podczas jej obowiązywania. Uchwała ta została wydana na podstawie art. 19 ustawy, którego ustęp 1 stanowi, że rada gminy, po dokonaniu analizy projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, uchwala regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, będący aktem prawa miejscowego. W art. 5 ustawy określono zakres przedmiotowy regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wskazując, iż winien on określać prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług. Przyznana radzie gminy wspomnianym przepisem kompetencja nie oznacza dowolności w zakresie ustalenia treści regulaminu. Podejmując bowiem akt prawa miejscowego w oparciu o normę ustawową, organ stanowiący musi ściśle działać na podstawie i w granicach upoważnienia zawartego w danej ustawie i niedopuszczalne jest dokonywanie wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych. Norma kompetencyjna musi być tak realizowana, aby nie naruszała innych przepisów ustawy, w tym niedopuszczalne jest wkraczanie w materię uregulowaną ustawą. Należy podkreślić, iż akty prawa miejscowego jako akty wykonawcze do ustawy, mogą być wydawane tylko w zgodzie i w zakresie delegacji ustawowej. Otwarty katalog spraw, które ustawodawca przekazał do unormowania przez radę gminy w regulaminie zbiorowego dostarczania wody nie oznacza dowolności prawotwórczej. Normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, niedopuszczalna jest ich rozszerzająca wykładnia. W art. 6 ust. 1 ustawy unormowano zasadę udzielania wspomnianych usług na podstawie pisemnej umowy zawieranej pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowym a odbiorcą usług. Umowa ta musi określać w szczególności prawa i obowiązki jej stron (art. 6 ust. 3 pkt 3 ustawy). Z przepisu tego wynika zatem, że ustawodawca zdecydował, iż to wola stron umowy ma decydujące znaczenie dla wyznaczenia zakresu „praw i obowiązków” zarówno przedsiębiorstwa wodociągowego, jak i odbiorców jego usług. Nie budzi wątpliwości, że intencją ustawodawcy było pozostawienie stronom umowy o przyłączenie do sieci wodociągowej swobody w ustalaniu treści tej umowy, z uwzględnieniem wszakże pozostałych zasad ustawy.
Oznacza to więc, że kwestie dotyczące m.in. określenia szczegółowych praw i obowiązków stron umowy, winny być uregulowane w umowie o świadczenie usług, a nie w regulaminie dostarczania wody, będącym aktem prawa miejscowego. Określenie tych elementów przez radę gminy w regulaminie stanowi ingerencję w treść umowy pomiędzy odbiorcą a przedsiębiorstwem wodociągowym, do czego organ gminy nie jest upoważniony. Treść takiej umowy podlega przepisom prawa cywilnego, a podmiot zewnętrzny, jakim jest rada gminy uchwalająca regulamin dostarczania wody, nie ma podstaw prawnych, aby na zapisy tej umowy wpływać. Jakkolwiek zatem w art. 19 ust. 5 ustawy wskazano na potrzebę uregulowania w regulaminie dostarczania wody praw i obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowego oraz odbiorców usług, to nie ulega wątpliwości, że przepis ten odczytywać należy w kontekście powołanych wyżej przepisów ustawy, a więc w taki sposób, by nie prowadzić do ich wzajemnej sprzeczności. Oznacz to, że szczegółowe obowiązki stron umowy winny być określone w umowie zawieranej na podstawie przepisów ustawy przez odbiorcę usług z przedsiębiorstwem wodociągowym, nie zaś w regulaminie mającym charakter aktu generalnego i abstrakcyjnego.
Zapisami §22 ust. 3-5 projektu regulaminu uregulowano kwestie budowy lub rozbudowy sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej. W świetle zapisów ustawowych należy stwierdzić, że wykonanie budowy sieci z własnych środków zostało uregulowane wyczerpująco zarówno w art. 31 ustawy, a także w art. 49 §2 k.c. regulamin nie może wykraczać poza wskazany wyraźnie zakres podmiotowy i określać praw i obowiązków innych podmiotów, aniżeli przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz odbiorcy usług w rozumieniu art. 2 pkt 3. Odnosi się to w szczególności do „osób, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne” (art. 31 ust. 1 ustawy) (por. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 stycznia 2019 r., sygn. akt II SA/GL 799/18). W konsekwencji, brak jest w ustawie upoważnienia rady gminy do określenia w regulaminie kwestionowanych zapisów w tym do nałożenia na odbiorcę, który buduje na własny koszt urządzenia, obowiązku opracowania projektu technicznego i uzgodnienia go z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
W §25 ust. 1 pkt 1 projektu regulaminu przyjęto, że wykonane przyłącze podlega odbiorowi technicznemu, który polega na sprawdzeniu przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zgodności wykonania przyłącza z warunkami przyłączenia do sieci, w tym kontroli: ułożenia rur w otwartym wykopie pod rygorem odkrycia wykopanego przyłącza przez podmiot przyłączony bądź pokrycia kosztów inspekcji TV przyłącza kanalizacyjnego. Katalog problematyki przekazanej Radzie Gminy do unormowania w regulaminie nie uprawnia do nakładania w nim rygoru ponoszenia jakichkolwiek kosztów związanych z przyłączaniem odbiorcy usług do sieci. Ani ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, ani akty wykonawcze do niej nie przewidują możliwości ustanawiania w regulaminie jakiejkolwiek opłaty czy kosztu związanego z przyłączeniem danej nieruchomości do sieci. Zawarcie więc takiej regulacji w regulaminie będącym aktem prawa miejscowego nie ma podstawy prawnej.
W §25 ust. 6 projektu regulaminu przyjęto, że przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane: bez jego wiedzy, niezgodnie z wydanymi warunkami przyłączenia lub przepisami prawa, w tym z niniejszym Regulaminem. Powyższy zapis pozostaje w sprzeczności z art. 15 ust. 4 u.z.z.w., zgodnie z którym przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci, jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone w regulaminie, o którym mowa w art. 19 oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług. Regulamin winien zatem określać warunki przyłączania nieruchomości do sieci. Ich spełnienie oraz techniczne możliwości świadczenia usług są jedynymi i wystarczającymi przesłankami podłączenia nieruchomości do sieci. W razie ich łącznego spełnienia przedsiębiorstwo nie może odmówić podłączenia, jeśli tylko uprawniona osoba wystąpi o to z wnioskiem. Oznacza to, że swoboda przedsiębiorstwa w przyłączaniu do sieci, podobnie jak i swoboda zawierania umów o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków została wyłączona. Jak podkreśla Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 1 lutego 2018 roku (sygn. akt IV SA/Po 1109/17), w świetle regulacji ustawowych przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma wyłącznie uprawnienie do wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci, a następnie dokonania odbioru wykonanego przyłącza, co ma służyć sprawdzeniu zgodności stanu faktycznego z wydanymi warunkami. Rada nie ma kompetencji do określania przesłanek negatywnych, tzn. odmowy przyłączenia do sieci. Tożsame stanowisko prezentuje Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim z wyroku z dnia 2 czerwca 2021 II SA/Go 369/21. Ponadto, podkreślić należy, że w rozdziale 7 zatytułowanym „Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza” zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 listopada 2020 roku (sygn. akt SA/Gd 649/20), uchwałodawcza powinien uregulować jedynie sam sposób technicznego odbioru wykonanego przyłącza. W opinii organu regulacyjnego, zapis §25 ust. 6 projektu regulaminu wykracza poza delegację ustawową, bowiem nie reguluje wskazanych wyżej kwestii, tylko określa jest sytuacje, kiedy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odmówić przyłączenia do sieci.
W §26 ust. 5 projektu regulaminu określono przypadki, w których przedsiębiorstwo ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług. Zapisy te zostały podjęte z przekroczeniem upoważnienia ustawowego. Wojewoda Lubelski w Rozstrzygnięciu Nadzorczym z dnia 19 grudnia 2014 r., Nr PN-II.4131.496.2014, stwierdza, iż u.z.z.w. wskazuje niezbędne elementy regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, obowiązującego na obszarze gminy. Do elementów tych zaliczył między innymi określenie sposobu postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzonych do sieci kanalizacyjnej ścieków. W regulaminie rada powinna więc określić sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków, nie zaś przypadki, w których dostawca ma prawo wstrzymania lub ograniczenia zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków. Stanowisko to podziela Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 2 czerwca 2021 roku (sygn. akt II SA/Go 389/21, podkreślając, że katalog sytuacji, w jakich przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, został enumeratywnie wymieniony w art. 8 ust. 1 u.z.z.w. Wskazanie w regulaminie dodatkowych stanów faktycznych, niż zawarte w u.z.z.w., w których przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może wstrzymać lub ograniczyć dostawy wody lub odbiór ścieków, jest przekroczeniem delegacji ustawowej zawartej w art. 19 ust. 2 pkt 7 u.z.z.w. uwagi te mają także zastosowanie do zapisu §3 pkt 2 projektu regulaminu odnoszącym się do powyższych kwestii (w zakresie zastrzeżenia co do uzasadnionych wyjątków określonych w regulaminie).
W §27 ust. 4 projektu regulaminu określono, iż reklamacja może być składana w formie pisemnej lub e-mail, po powzięciu informacji o wystąpieniu zdarzenia stanowiącego podstawę jej złożenia. Z art. 19 ust. 5 pkt 8 u.z.z.w. nie wynika, jakoby usługodawca miał dowolność w ustalaniu zgłaszania tylko wskazanych form reklamacji. Wprowadzenie zapisu wymagającego zgłoszenia reklamacji tylko w podanych formach może ograniczać zgłaszającym reklamację przysługujące im prawo do złożenia reklamacji. Zgłoszenie reklamacji może nastąpić w każdy możliwy sposób, czyli na przykład pisemnie, osobiście, telefonicznie, pocztą elektroniczną. Wojewoda Podkarpacki w Rozstrzygnięciu Nadzorczym z dnia 9 lipca 2019 roku (sygn. akt P-II.4131.2.224.2019) wskazał, że ustawa nie przyznaje radzie umocowania do wprowadzenia przepisów uzależniających skuteczną reklamację od jej formy. Złożenie reklamacji opiera się o zasadę dobrowolności i w świetle przepisów ustawy rada nie może ograniczać możliwości jej skutecznego złożenia. Realizacja tego uprawnienia może nastąpić w każdy możliwy sposób.
W ocenie organu regulacyjnego należy zakwestionować także zapis §31 projektu regulaminu, który reguluje, że przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje uzgodnień kolizji sieci i przyłączy gazowych, sieci i przyłączy energetycznych, sieci i przyłączy telekomunikacyjnych, dróg, ulic, zjazdów, lokalizacji budynku na działce (zagospodarowanie działki) na pisemny wniosek inwestora w terminie nie dłuższym niż 30 dni. Zapis ten nie określa praw i obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zapisem tym Rada Gminy przekroczyła zakres upoważnienia ustawowego.
Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 2 ustawy organ regulacyjny opiniuje projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków w zakresie zgodności z przepisami ustawy w drodze postanowienia. Uznając, iż w powyżej omówionym zakresie projekt regulaminu narusza przepisy ustawy organ regulacyjny opiniuje go negatywnie.”
Rada Gminy Osielsko przygotowała projekt uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko, uwzględniający w/w uwagi Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawarte w postanowieniu z dnia 8 października 2021 roku znak: GD.RZT.71.142.2021/KR.
Mając powyższe na uwadze podjęcie niniejszej uchwały należy uznać za celowe i zasadne.