W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Osielsko

 

ul. Szosa Gdańska 55A,

86-031 Osielsko

 

tel. (+48 52) 324 18 00

fax (+48 52) 324 18 03

e-mail: gmina@osielsko.pl

Serwis www: www.osielsko.pl

ePUAP: /4ivyi6y194/skrytka

 

NIP: 554-28-32-610
REGON: 092350688 

 

Kod teryt.: 0403062

Uchwała nr VII/52/2020

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy
z dnia
w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkanki Niemcza
na podstawie Na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) oraz art. 9 ust. 2 w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach ( Dz. U. z 2018 r. poz. 870) Rada Gminy Osielsko uchwała, co następuję:
status uchwały obowiązująca

§ 1. Po zapoznaniu się z  petycją mieszkanki Niemcza Pani (...)  z dnia 22 czerwca  2020 r., w zakresie zmiany Uchwały Nr III/40/09  Rady Gminy Osielsko z dnia 28 kwietnia 2009 r.w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla mieszkaniowego "Niemcz III" w Niemczu, rozpatruje ją negatywnie. 

§ 2. O sposobie rozpatrzenia petycji Przewodniczący Rady Gminy zawiadomi wnoszącego petycję.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

 Uzasadnienie
Uchwała dotyczy petycji wniesionej przez mieszkankę Niemcza w zakresie zmiany następujących przepisów Uchwały Nr III/40/09  Rady Gminy Osielsko z dnia 28 kwietnia 2009 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania  przestrzennego osiedla mieszkaniowego "Nirem III" w Niemczu poprzez:
1. § 46 pkt 5 (rozdział 3) tegoż planu poprzez wyjaśnienie sformułowania „dopuszcza się zabudowę wielorodzinną, wysokość budynków mieszkalnych do czterech kondygnacji naziemnych – w tym poddasze użytkowe”;
1. § 8 pkt 3 (rozdział 2) tegoż planu poprzez wyjaśnienie sformułowania „wymagane sytuowanie nowych budynków zgodnie z liniami zabudowy, określonymi na rysunku planu, w sposób umożliwiający zharmonizowanie obiektów z otaczającym krajobrazem”;
2. § 8 pkt 4.1 lit. a (rozdział 2) tegoż planu poprzez wyjaśnienie sformułowania „obowiązuje zagospodarowanie terenu prowadzące do utrzymania i ochrony wartości przyrodniczych i różnorodności form krajobrazowych, w tym: zachowanie istniejących form ukształtowania terenu”;
3. § 46 pkt 8 (rozdział 3) tegoż planu poprzez wyjaśnienie sformułowania „należy uwzględnić odpowiednią ilość miejsc parkingowych dla samochodów osobowych.”
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) – petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ. 
W związku z powyższym Rada Gminy Osielsko przystąpiła do rozpatrzenia przedmiotowej petycji. Stosownie do postanowień Statutu Gminy Osielsko podjętego uchwałą Nr VIII/71/2018 Rady Gminy Osielsko z dnia 12 października 2018 r, zmieniony uchwałą Nr I/3/2019  Rady Gminy Osielsko z dnia 5 lutego 2019 r. (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego z 2018 r., poz. 5259 z dnia 19 października 2018 r., z 2019, poz. 981 z 14 lutego 2019 r.), petycja były przedmiotem postępowania wyjaśniającego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, polegającego na: analizie petycji, oraz przygotowaniu stanowiska dla rady odnośnie   załatwienia petycji w celu przekazania Przewodniczącemu Rady.  
 Zgodnie z art. 11 ustawy o petycjach, na posiedzeniu w dniu 23 lipca 2020 r.  Komisja zapoznała się z treścią petycji, wyjaśnieniami Wójta Gminy:   
 "Zapis planu zawarty w § 46 pkt 5 o dopuszczeniu na terenie C 14 MN/MW i C 15 MN/MW zabudowy wielorodzinnej, wysokości budynków mieszkalnych do czterech kondygnacji naziemnych — w tym poddasze użytkowe wydaje się jednoznaczny.  Oznacza, że na terenach tych mogą być realizowane budynki posiadające parter, pierwsze, drugie piętro oraz poddasze użytkowe tworzące czwartą kondygnację w przestrzeni dachu o nachyleniu 300 do 600. Do ilości kondygnacji nie wlicza się kondygnacji podziemnej oraz antresoli, o ile w budynku występują. 
Sformułowanie zapisane w § 8 pkt 3 „wymagane sytuowanie nowych budynków  zgodnie z liniami zabudowy, określonymi na rysunku planu, w sposób umożliwiający zharmonizowanie obiektów z otaczającym krajobrazem” oznacza tylko, że realizując zabudowę należy przestrzegać oznaczone i zwymiarowane nieprzekraczalne linie zabudowy, których celem jest uporządkowanie realizowanej zabudowy. 
Zapis planu „obowiązuje zagospodarowanie terenu prowadzące do utrzymania i ochrony wartości przyrodniczych i różnorodności form krajobrazowych, w tym: zachowanie istniejących form ukształtowania terenu” dotyczy, podobnie jak poprzedni, całości planu zagospodarowania. Wskazuje, że należy pozostawić tereny, które nie są przeznaczone do zabudowy w formie możliwie niezmienionej — tereny leśne, zieleni. Niwelacja terenu związana z budową budynków nie powinna zmieniać w sposób zasadniczy ukształtowania terenu.
Zapis dotyczący parkingów wskazujący, że „należy uwzględnić odpowiednią ilość miejsc parkingowych dla samochodów osobowych” oznaczać może tylko, że inwestor realizując budynek mieszkalny powinien zapewnić odpowiednią ilość miejsc parkingowych dla osób w nim zamieszkałych i to na nim spoczywa ten obowiązek.
Co do oceny rozważań i trosk wnoszącej petycję można stwierdzić, że Gmina Osielsko pomimo podwojenia ilości mieszkańców w ciągu kilkunastu lat realizuje swoje zadania z uwzględnieniem konsekwencji wynikających z opracowanych planów zagospodarowania przestrzennego. Obawa czy gmina będzie w stanie zapewnić odpowiednią liczbę miejsc w szkołach, przedszkolach i w przychodniach jest nieuzasadniona z uwagi fakt realizowania ogromnej ilości inwestycji infrastrukturalnych, które zapewniają ponad przeciętny standard jakości życia w gminie Osielsko.
Opisana w petycji sprawa planowanej budowy budynku wielorodzinnego, wg wnoszącej  petycję niezgodnie z zapisami planu, ocenę tej zgodności przy wydawaniu decyzji pozwolenia na budowę w swoich kompetencjach ma starosta, a nie wójt gminy czy rada gminy. W sprawie ewentualnego naruszenia prawa przez starostę w tej mierze, powołane są odpowiednie organy — wojewoda, Główny Urząd Nadzoru Budowlanego." 
Komisja Skarg Wniosków i Petycji podziela, interpretację zapisów Uchwały Nr III/40/09 Rady Gminy Osielsko z dnia 28 kwietnia 2009 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla mieszkaniowego „Niemcz III” przedstawioną przez Wójta Gminy Osielsko. 
Komisja, uważa, że w zapisy przyszłych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego powinny być bardziej jednoznaczne, szczególnie przez uściślenie w metrach maksymalnej wysokości budynku oraz określenie konkretnej liczby miejsc parkingowych dla samochodów osobowych przypadających na jedno mieszkanie w budynku np. w zależności od jego powierzchni użytkowej. 
  Zatem biorąc pod uwagę możliwości Gminy Osielsko, spełnienie sugestii zawartych w petycji  nie jest możliwe. 
Rada Gminy Osielsko przychyliła się do stanowiska Komisji Skarg, wniosków i petycji podejmując  niniejszą uchwałę.
  Zgodnie z art. 13 ustawy o petycjach podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. 
 

Pouczenie

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018r. poz. 870), sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.


Powiadom znajomego