Uchwała nr III/19/2020
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | trybu i kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego z ramach inicjatywy lokalnej |
na podstawie | Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.) i art. 19c ust. 1 w związku z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.688 ze zm.), Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1. 1. Określa się tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków składanych w celu realizacji zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.
2. Wniosek o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej będzie oceniany przy uwzględnieniu następujących kryteriów, z zastrzeżeniem ust.3:
1) zasięgu inicjatywy z punktu widzenia potrzeb społeczności lokalnej oraz zgodności z dokumentami programowymi lub planami inwestycyjnymi gminy Osielsko;
2) liczby osób, którym inicjatywa lokalna będzie służyć;
3) uzasadnienia potrzeby realizacji inicjatywy;
4) formy udziału mieszkańców w inicjatywie lokalnej;
5) udziału / wkładu pracy społecznej;
6) wkładu finansowego lub rzeczowego;
7) doświadczenia wnioskodawcy w realizacji zadań objętych wnioskiem;
8) realizacji zadania we współdziałaniu;
9) możliwości długotrwałego korzystania z rezultatów wynikających z realizacji zadania.
3. W przypadku zadania inwestycyjnego wyklucza się formę udziału mieszkańców w inicjatywie lokalnej świadczenia prac społecznych polegających na wykonaniu robót budowlanych, z wyłączeniem robót w ramach zadań realizowanych przez mieszkańców w przypadku 100% wkładu własnego.
§ 2.1. Ustala się następujące kryteria szczegółowe oceny:
kryteria oceny merytorycznej | maksymalna liczba punktów |
|
1. | 1) Zasięg inicjatywy (oprócz zadania inwestycyjnego drogowego) z punktu widzenia potrzeb społeczności lokalnej, w tym zgodność z dokumentami programowymi i planami gminy: a) zasięg mniejszy niż sołectwo – 1 pkt., b) 1-2 sołectw – 2 pkt., c) więcej niż 2 sołectwa lub cała gmina – 3 pkt., 2) Zasięg inicjatywy dla zadania inwestycyjnego drogowego z punktu widzenia potrzeb społeczności lokalnej, w tym zgodność z dokumentami programowymi i planami gminy: a) droga klasy D (dojazdowa) – 1 pkt., b) droga klasy L (lokalna) – 2 pkt., c) droga klasy Z (zbiorcza) – 3 pkt., |
3 |
2. | Liczba mieszkańców, którym inicjatywa lokalna będzie służyć ( w tym docelowa liczba mieszkańców): a) 1-10 mieszkańców - 1 pkt., b) 11-50 mieszkańców - 2 pkt., c) 51-100 mieszkańców - 3 pkt., d) 101-150 mieszkańców - 4 pkt., e) 151 mieszkańców i więcej - 5 pkt. |
5 |
3. | Uzasadnienie potrzeby realizacji inicjatywy a) względy bezpieczeństwa – 3 pkt., b) poprawa jakości życia publicznego – 2 pkt., c) integracja i promocja – 1 pkt. |
6 |
4. | Forma udziału mieszkańców w inicjatywie lokalnej a) świadczenie pracy społecznej – 3 pkt., b) świadczenia rzeczowe – 2 pkt., c) świadczenia pieniężne 1 pkt. |
6 |
5. | 1.Wysokość udziału finansowego wnioskodawcy/ów w łącznych szacunkowych kosztach realizacji zadania lub /oraz wkład rzeczowy w realizację tego zadania: a) od 15 do 25 % kosztów całkowitych zadania - 1 pkt., b) od 26 do 40 % kosztów całkowitych zadania - 2 pkt., c) od 41 do 60% kosztów całkowitych zadania - 4 pkt., d) od 61 do 80% kosztów całkowitych zadania - 6pkt., e) 81 % i więcej kosztów całkowitych zadania -10 pkt. 2. Wysokość udziału finansowego wnioskodawcy/ów w łącznych szacunkowych kosztach realizacji zadania drogowego ( droga, chodnik) lub/oraz wkład rzeczowy w realizację tego zadania: a) od 15 do 20 % kosztów całkowitych zadania - 7 pkt., b) od 21 do 30 % kosztów całkowitych zadania - 9 pkt., c) od 31 do 40% kosztów całkowitych zadania – 11 pkt., d) od 41 do 60% kosztów całkowitych zadania – 13 pkt., e) 61 % i więcej kosztów całkowitych zadania -15 pkt. |
15 |
6. | Doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań objętych wnioskiem: a) wnioskodawca posiada doświadczenie w realizacji zadań objętych wnioskiem – 1 pkt., b) wnioskodawca zamierza realizować zadanie w ramach inicjatywy lokalnej po raz drugi, a poprzednie zadanie zakończono uzyskaniem zakładanych efektów oraz terminowo i rzetelnie rozliczono – 2 pkt., c) wnioskodawca realizował zadania w ramach inicjatywy lokalnej więcej niż dwa razy i każdorazowo uzyskał zakładane efekty -3 pkt. |
4 |
7. | Realizacja zadania we współdziałaniu / porozumieniu z innymi jednostkami (samorządu terytorialnego, organizacyjnymi gminy). | 1 |
8. | Możliwość długotrwałego korzystania z rezultatów wynikających z realizacji zadania. |
1 |
2. Rozpatrywany w aspekcie celowości winien być wniosek, który uwzględnia wysokość udziału finansowego wnioskodawcy w łącznych szacunkowych kosztach realizacji zadania wraz z wkładem rzeczowym na poziomie minimum 15% oraz uzyskał, co najmniej 15 punktów, w przypadku projektowania lub projektowania i budowy odgałęzień sieci kanalizacji sanitarnej do granicy działki, uzyska co najmniej 10 punktów, w przypadku projektowania lub budowy drogi gminnej i 8 punktów w ocenie merytorycznej z zastrzeżeniem ust.3.
3. Realizacja zadań w ramach inicjatywy lokalnej będzie uzależniona od możliwości finansowych określonych w budżecie gminy Osielsko i możliwości spełnienia przez gminę świadczeń rzeczowych.
4.Realizacja zadań w ramach inicjatywy lokalnej obejmująca okres czasu większy niż jeden rok budżetowy ujęta jest w wykazie przedsięwzięć, który stanowi załącznik do Uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Osielsko.
§ 3. Zadanie inwestycyjne może być realizowane na terenie, do którego gmina Osielsko ma tytuł prawny.
§ 4. Z dniem wejścia niniejszej Uchwały tracą moc:
1) Uchwała Nr IV/26/2015 Rady Gminy Osielsko z dnia 24 kwietnia 2015r. w sprawie trybu i kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego z ramach inicjatywy lokalnej, opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego, dnia 30.04.2015, poz.1468;
2) Uchwała nr VII/74/2015r. Rady Gminy Osielsko z dnia 25 sierpnia 2015r. w sprawie zmiany w uchwale Nr IV/26/2015 Rady Gminy Osielsko z dnia 25 kwietnia 2015r. w sprawie trybu i kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, , opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego, dnia 31.08.2015, poz.2604;
3) Uchwała nr II/18/2016 Rady Gminy Osielsko z dnia 22 marca 2016r. w sprawie zmiany uchwały, , opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego, dnia 31.03.2016, poz.1064;
4) Uchwała nr IV/71/2017 Rady Gminy Osielsko z dnia 27 czerwca 2017r zmieniająca uchwałę w sprawie trybu i kryteriów oceny o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. opublikowana w Dz.U. Województwa Kujawsko-pomorskiego, dnia 4.07.2017, poz.2761, , opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego, dnia 04.07.2017, poz.2761.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Osielsko.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Uzasadnienie
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003r. (tj. Dz. U. z 2014 r. poz.1118, poz. 1146 i poz. 1138) wprowadziła pojęcie inicjatywy lokalnej. Rozumie się przez to formę współpracy jednostek samorządu terytorialnego z ich mieszkańcami, w celu wspólnego realizowania zadania publicznego na rzecz społeczności lokalnej (art. 2 pkt 4). Zgodnie z art. 19b ustawy, w ramach inicjatywy lokalnej mieszkańcy jednostki samorządu terytorialnego bezpośrednio, bądź za pośrednictwem organizacji pozarządowych, lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 tej ustawy mogą złożyć wniosek o realizację zadania publicznego do jednostki samorządu terytorialnego, na terenie której mają miejsce zamieszkania lub siedzibę, w zakresie:
1) działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 13 (tj. wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych) obejmującej w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, kanalizacji, sieci wodociągowej, budynków oraz obiektów architektury stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego;
2) działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3, 4, 5, 16 i 27 (tj. działalności charytatywnej; podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; promocji i organizacji wolontariatu);
3) edukacji, oświaty i wychowania, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 14;
4) działalności w sferze kultury fizycznej i turystyki, o której mowa w art. 4 ust.1 pkt 17 i 19 (tj. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; turystyki i krajoznawstwa);
5) ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 18 (tj. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego);
6) porządku i bezpieczeństwa publicznego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 20.
Wniosek w sprawie inicjatywy lokalnej jest zgodnie z art. 19 b ust. 2 ustawy wnioskiem w rozumieniu Kodeksu Postępowania Administracyjnego w związku z czym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie ma delegacji ustawowej do określania wzoru wniosku, czy trybu jego załatwiania. Zgodnie z art. 19c ust. 1 i 2 ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, a szczegółowe kryteria oceny powinny uwzględniać przede wszystkim wkład pracy społecznej w realizację inicjatywy lokalnej.
Kryterium formy udziału mieszkańców w inicjatywie lokalnej w postaci świadczenia pracy społecznej pozwala na uzyskanie trzech punktów.
Świadczenia w ramach pracy społecznej mogą być wykonywane na zasadach wolontariatu, zgodnie z przepisami ustawy. Zgodnie z art. 43 ustawy wolontariusz powinien posiadać kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń, jeżeli obowiązek posiadania takich kwalifikacji i spełniania stosownych wymagań wynika z odrębnych przepisów. Wolontariusz również jest zobligowany do wywiązania się z obowiązków określonych w porozumieniu, nawet jeśli nie przybrało ono formy pisemnej. Jest odpowiedzialny również za dbanie o powierzony majątek.
Pozostałe kwestie związane z inicjatywą lokalną zostały uregulowane w ustawie, tj.:
„Art. 19d. Po uwzględnieniu wniosku, o którym mowa w art. 19b ust. 1, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zawiera na czas określony umowę o wykonanie inicjatywy lokalnej z wnioskodawcą.
Art. 19e. Zobowiązanie wnioskodawcy może polegać na świadczeniu pracy społecznej, na świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych.
Art. 19f. Wnioskodawca może otrzymać od jednostki samorządu terytorialnego na czas trwania umowy rzeczy konieczne do wykonania inicjatywy lokalnej.
Art. 19g. Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego wspólnie z wnioskodawcą opracowuje dokumenty niezbędne do przeprowadzenia inicjatywy lokalnej, w tym harmonogram i kosztorys.
Art. 19h. W zakresie nieuregulowanym w ustawie, do umowy o wykonanie inicjatywy lokalnej stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).”
Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (Wójt Gminy Osielsko), dokonuje oceny wniosku, biorąc pod uwagę szczegółowe kryteria oceny wniosku uchwalone przez Radę Gminy Osielsko oraz celowość złożonego wniosku z punktu widzenia potrzeb społeczności lokalnej (art. 19c ust. 2 ustawy).
Uchwała w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej jest aktem prawa miejscowego, wobec czego wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.