I/12/2019
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko. |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15), art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, poz. 1000, poz. 1349, 1432, 2500) oraz art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2018 r., poz. 1152, poz. 1629) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1. Przyjmuje się projekt Regulaminu
dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko, określony
w projekcie uchwały Rady Gminy Osielsko stanowiącym załącznik >>pobierz do niniejszej
uchwały.
§ 2. Przekazuje się projekt Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.
§ 3. Traci moc Uchwała Nr VI/52/2018 Rady Gminy Osielsko z dnia 7 sierpnia 2018 r. w sprawie przyjęcia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Osielsko.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
§ 2. Przekazuje się projekt Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.
§ 3. Traci moc Uchwała Nr VI/52/2018 Rady Gminy Osielsko z dnia 7 sierpnia 2018 r. w sprawie przyjęcia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Osielsko.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z
dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzeniu ścieków (tekst jednolity: Dz. U. z 2018
r., poz. 1152 ze zm.) rada gminy, na
podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków
opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, przygotowuje
projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz przekazuje go
do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjne.
Gminny Zakład Komunalny w dniu 11 czerwca 2018 r. złożył wniosek z dnia 11 czerwca 2018 r. L.dz. 2363/2018 do Rady Gminy Osielsko dotyczący projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków z Gminy Osielsko.
Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy sp. z o.o. w dniu 14 czerwca 2018 r. złożyła wniosek z dnia 12 czerwca 2018 r. znak: EO/5958/2018 przedstawiający projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Rada Gminy Osielsko, na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez w/w przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, przygotowała projekt uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko oraz przekazała ją Uchwałą Nr VI/52/2018 Rady Gminy Osielsko z dnia 7 sierpnia 2018 r. do zaopiniowania organowi regulacyjnemu – Dyrektorowi Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa.
Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku postanowieniem z dnia 9 listopada 2018 r. ( data wpływu do Urzędu Gminy Osielsko: 19 listopada 2018 r. ) znak: GD.RET.070/183/P/2018.KR zaopiniował negatywnie przedłożony projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Osielsko. Powyższy organ podał następujące uzasadnienie swojej opinii:
„Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków nie może wykraczać poza materię przewidzianą w art. 19 ust. 5 u.z.z.w., gdyż regulacja ta ma charakter wyczerpujący. Wskazując zakres zagadnień, które mogą być objęte regulaminem, ustawodawca w skonstruowaniu delegacji ustawowej posłużył się sformułowaniem „regulamin określa”, co oznacza, że treść tego regulaminu musi bezwzględnie odpowiadać zakresowi delegacji ustawowej. §7 pkt. 3 i 4 regulaminu określa, że wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne z osobą korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 6 Regulaminu, a ponadto: oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osoby korzystającej z lokalu o zasadach rozliczeń, o których mowa w art. 6 ust. 6 pkt 3 i 4 Ustawy, oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne rozliczenie oraz schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym, wraz z określeniem lokalizacji wszystkich urządzeń pomiarowych w budynku wielolokalowym. Z przepisów u.z.z.w. nie wynika obowiązek dołączania do wniosku oświadczenia wnioskodawcy o poinformowaniu osoby korzystającej z lokalu o zasadach rozliczeń oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat, choć sam obowiązek informowania o ww. kwestiach osób korzystających z lokali przez właściciela lub zarządcę wynika wprost z art. 6 ust. 6a u.z.z.w. Żaden przepis art. 6 u.z.z.w. nie zawiera także obowiązku dołączania do wniosku o zawarcie ww. umowy schematu wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym. W związku z powyższym żądanie spełnienia pozaustawowych warunków należy uznać za działanie nieuprawnione (por. wyrok II SA/Łd 212/16 z dnia 26 kwietnia 2016 r. ).
Uregulowanie zawarte w §17 ust. 1 regulaminu określa, że zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą Osielsko, Przedsiębiorstwem i jednostką Straży Pożarnej. Zapewnienie wody na cele przeciwpożarowe nie może być uzależnione od zawarcia umowy pomiędzy wymienionymi podmiotami. Obowiązek ten wynika bezpośrednio z ustawy. (por. wyrok III SA/Lu 77/18 z dnia 19 kwietnia 2018 r.)
Uregulowanie zawarte w §17 ust. 2 regulaminu określa, ze uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa jest Państwowa Straż Pożarna i Ochotnicza Straż Pożarna. Ograniczenie takie nie znajduje dostatecznego normatywnego umocowania i nie mieści się w warunkach dostarczania wody na cele przeciwpożarowe w rozumieniu art. 19 ust. 5 pkt 9 u.z.z.w. (por. wyrok II SA/GI 123/18 z dnia 20 kwietnia 2018 r.).
Zdaniem organu regulacyjnego wadliwie sformułowany jest §21 regulaminu. W przepisie tym zawarte zostało zastrzeżenie, że „w sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy Ustawy, wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie”. Powyższy zapis uchwały narusza art. 87 Konstytucji RP. Uchwała zastrzega bowiem, że w pierwszym rzędzie zastosowanie znajduje regulamin, a dopiero w sprawach w nim nieuregulowanych – ustawa. Tym samym przyznano pierwszeństwo przepisom regulaminu nad ustawą naruszając konstytucyjną hierarchię źródeł prawa. Przepis w kwestiach nieuregulowanych może odsyłać wyłącznie do aktu tego samego, bądź niższego rzędu. (por. wyrok II SA/Sz 24/18 z 14 marca 2018 r.).”
Rada Gminy Osielsko przygotowała projekt uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko, uwzględniający w/w uwagi Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zawarte w postanowieniu z dnia 9 listopada 2018 r. znak: GD.RET.070/183/P/2018.KR oraz przekazała ją niniejszą uchwałą do zaopiniowania organowi regulacyjnemu – Dyrektorowi Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa.
Mając powyższe na uwadze podjęcie niniejszej uchwały należy uznać za celowe i zasadne.
Gminny Zakład Komunalny w dniu 11 czerwca 2018 r. złożył wniosek z dnia 11 czerwca 2018 r. L.dz. 2363/2018 do Rady Gminy Osielsko dotyczący projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków z Gminy Osielsko.
Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy sp. z o.o. w dniu 14 czerwca 2018 r. złożyła wniosek z dnia 12 czerwca 2018 r. znak: EO/5958/2018 przedstawiający projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Rada Gminy Osielsko, na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez w/w przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, przygotowała projekt uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko oraz przekazała ją Uchwałą Nr VI/52/2018 Rady Gminy Osielsko z dnia 7 sierpnia 2018 r. do zaopiniowania organowi regulacyjnemu – Dyrektorowi Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa.
Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku postanowieniem z dnia 9 listopada 2018 r. ( data wpływu do Urzędu Gminy Osielsko: 19 listopada 2018 r. ) znak: GD.RET.070/183/P/2018.KR zaopiniował negatywnie przedłożony projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Osielsko. Powyższy organ podał następujące uzasadnienie swojej opinii:
„Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków nie może wykraczać poza materię przewidzianą w art. 19 ust. 5 u.z.z.w., gdyż regulacja ta ma charakter wyczerpujący. Wskazując zakres zagadnień, które mogą być objęte regulaminem, ustawodawca w skonstruowaniu delegacji ustawowej posłużył się sformułowaniem „regulamin określa”, co oznacza, że treść tego regulaminu musi bezwzględnie odpowiadać zakresowi delegacji ustawowej. §7 pkt. 3 i 4 regulaminu określa, że wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne z osobą korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 6 Regulaminu, a ponadto: oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osoby korzystającej z lokalu o zasadach rozliczeń, o których mowa w art. 6 ust. 6 pkt 3 i 4 Ustawy, oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne rozliczenie oraz schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym, wraz z określeniem lokalizacji wszystkich urządzeń pomiarowych w budynku wielolokalowym. Z przepisów u.z.z.w. nie wynika obowiązek dołączania do wniosku oświadczenia wnioskodawcy o poinformowaniu osoby korzystającej z lokalu o zasadach rozliczeń oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat, choć sam obowiązek informowania o ww. kwestiach osób korzystających z lokali przez właściciela lub zarządcę wynika wprost z art. 6 ust. 6a u.z.z.w. Żaden przepis art. 6 u.z.z.w. nie zawiera także obowiązku dołączania do wniosku o zawarcie ww. umowy schematu wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym. W związku z powyższym żądanie spełnienia pozaustawowych warunków należy uznać za działanie nieuprawnione (por. wyrok II SA/Łd 212/16 z dnia 26 kwietnia 2016 r. ).
Uregulowanie zawarte w §17 ust. 1 regulaminu określa, że zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą Osielsko, Przedsiębiorstwem i jednostką Straży Pożarnej. Zapewnienie wody na cele przeciwpożarowe nie może być uzależnione od zawarcia umowy pomiędzy wymienionymi podmiotami. Obowiązek ten wynika bezpośrednio z ustawy. (por. wyrok III SA/Lu 77/18 z dnia 19 kwietnia 2018 r.)
Uregulowanie zawarte w §17 ust. 2 regulaminu określa, ze uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa jest Państwowa Straż Pożarna i Ochotnicza Straż Pożarna. Ograniczenie takie nie znajduje dostatecznego normatywnego umocowania i nie mieści się w warunkach dostarczania wody na cele przeciwpożarowe w rozumieniu art. 19 ust. 5 pkt 9 u.z.z.w. (por. wyrok II SA/GI 123/18 z dnia 20 kwietnia 2018 r.).
Zdaniem organu regulacyjnego wadliwie sformułowany jest §21 regulaminu. W przepisie tym zawarte zostało zastrzeżenie, że „w sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy Ustawy, wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie”. Powyższy zapis uchwały narusza art. 87 Konstytucji RP. Uchwała zastrzega bowiem, że w pierwszym rzędzie zastosowanie znajduje regulamin, a dopiero w sprawach w nim nieuregulowanych – ustawa. Tym samym przyznano pierwszeństwo przepisom regulaminu nad ustawą naruszając konstytucyjną hierarchię źródeł prawa. Przepis w kwestiach nieuregulowanych może odsyłać wyłącznie do aktu tego samego, bądź niższego rzędu. (por. wyrok II SA/Sz 24/18 z 14 marca 2018 r.).”
Rada Gminy Osielsko przygotowała projekt uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Osielsko, uwzględniający w/w uwagi Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zawarte w postanowieniu z dnia 9 listopada 2018 r. znak: GD.RET.070/183/P/2018.KR oraz przekazała ją niniejszą uchwałą do zaopiniowania organowi regulacyjnemu – Dyrektorowi Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa.
Mając powyższe na uwadze podjęcie niniejszej uchwały należy uznać za celowe i zasadne.