VII/84/2016
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2017 r. |
na podstawie | art. 5 a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1817) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Uchwała reguluje formy współpracy w 2017 r. organów gminy z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1817).
§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) organizacjach - należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2016 r. poz.1817);
2) ustawie bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1817);
3) konkursie – należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o którym mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 1817);
4) programie - należy przez to rozumieć Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok;
5) gminie – należy przez to rozumieć gminę Osielsko;
6) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Osielsko;
7) wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Osielsko.
Rozdział II
Cele Programu
§ 3.1. Głównym celem Programu jest kształtowanie i rozwój społeczeństwa obywatelskiego dla lepszego zaspokajania zbiorowych potrzeb społecznych.
2. Celami szczegółowymi podjętej współpracy jest w szczególności:
1) poprawa jakości życia mieszkańców gminy poprzez bieżące rozpoznawanie potrzeb społecznych i ich pełniejsze zaspokajanie;
2) aktywizacja społeczności lokalnej poprzez zwiększanie jej udziału w rozwiązywaniu problemów lokalnych;
3) promowanie aktywności społecznej i wzmacnianie potencjału organizacji pozarządowych;
4) otwarcie na innowacyjność i konkurencyjność w wykonywaniu zadań publicznych oraz zwiększenie efektywności realizacji zadań publicznych;
5) wspieranie nowych inicjatyw organizacji, wychodzących naprzeciw oczekiwaniom, potrzebom, dążeniom społecznym.
Rozdział III
Zasady współpracy
§ 4. Współpraca z organizacjami w 2017 roku prowadzona będzie przy poszanowaniu zasad: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
Rozdział IV
Formy współpracy
§ 5. Współpraca z organizacjami w 2017 r. prowadzona będzie w szczególności w formach:
1. o charakterze finansowym na zasadach określonych w ustawie:
1) zlecania organizacjom realizacji zadań publicznych w trybie otwartych konkursów ofert, w formie wsparcia bądź powierzenia;
2) zlecania realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartych konkursów ofert, w trybie uproszczonym (bezkonkursowym), tzw. „mała dotacja”;
- w formie wsparcia bądź powierzenia;
2. o charakterze pozafinansowym:
1) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków;
2) konsultowania z organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
3) konsultowania projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, z radą działalności pożytku publicznego, w przypadku jej utworzenia;
4) tworzenia, w miarę potrzeb, wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej;
5) umów o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie;
6) umów partnerstwa określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 383, z późn. zm.) oraz porozumień albo umów o partnerstwie określonych w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 poz. 217 i 1579);
7) popularyzacji działalności organizacji na stronie internetowej gminy Osielsko poprzez umieszczane na niej informacji o osiągnięciach tych organizacji, prowadzonych lub zakończonych działaniach, pod warunkiem aktualności tych informacji oraz umieszczenia wykazu organizacji wraz z najistotniejszymi danymi oraz promowania współpracy międzysektorowej gminy i organizacji poprzez obejmowanie patronatem wójta wybranych przedsięwzięć realizowanych przez organizacje;
8) współorganizacji imprez, spotkań, konferencji i działań o podobnym charakterze lub pomocy przy ich realizacji w sprawach będących przedmiotem zainteresowania organizacji i gminy;
9) informowania o alternatywnych źródłach finansowania poprzez zamieszczanie tych informacji na stronie internetowej gminy Osielsko w katalogu „organizacje pozarządowe”;
Rozdział V
Zakres przedmiotowy współpracy i publiczne zadania priorytetowe
§ 6.1. Przedmiotem współpracy gminy z organizacjami jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy.
2. W przedmiocie zlecania realizacji zadań publicznych planuje się w szczególności, jako zadania priorytetowe, prowadzenie współpracy z organizacjami w następujących sferach zadań publicznych:
1) pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
2) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
3) działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
4) działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży;
5) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
6) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
7) promocja i organizacja wolontariatu.
3. Powierzenie organizacjom wykonywania zadań publicznych w innych niż określone w ust. 2 obszarach działalności pożytku publicznego, a o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy wraz z udzieleniem dotacji na ich finansowanie lub dofinansowanie na zasadach przewidzianych w ustawie będzie mogło następować w przypadku zabezpieczenia środków w budżecie gminy oraz na podstawie wniosku organizacji. Nawiązanie współpracy w nowych obszarach działalności pożytku publicznego, pod warunkiem uznania realizacji nowego zadania za zasadne, winno być poprzedzone umieszczeniem informacji na temat propozycji rozszerzenia wykazu zadań priorytetowych, o których mowa w ust. 2, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia wpłynięcia wniosku i na okres 7 dni:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej;
2) na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy;
3) na stronie internetowej gminy
w celu umożliwienia organizacjom zgłaszania w tym terminie swoich uwag. Brak uwag ze strony organizacji w terminie 7 dni od dnia zamieszczenia informacji w sposób, o którym mowa w pkt 1 – 3 uznaje się za wyrażenie przez nie opinii pozytywnej dla wprowadzenia nowego obszaru działalności.
Rozdział VI
Wysokość środków planowanych na realizację Programu
§ 7. Zlecanie przez gminę realizacji zadań publicznych będzie następowało w ramach środków przeznaczonych na realizację Programu, których wysokość określona zostanie w budżecie gminy Osielsko na rok 2017.
Rozdział VII
Sposób realizacji Programu
§ 8.1. Podmiotami uczestniczącymi we współpracy są:
1) Rada Gminy Osielsko – uchwalająca Program, jako organ stanowiący Gminy Osielsko;
2) wójt – realizujący Program, jako organ wykonawczy Gminy Osielsko;
3) organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym działaniom gminy.
2. Wójt realizuje Program przy pomocy:
1) komórek organizacyjnych i stanowisk Urzędu;
2) gminnych jednostek organizacyjnych, które w obszarach swojej działalności mogą współpracować z organizacjami pozarządowymi.
3. Stanowiska, komórki oraz jednostki organizacyjne prowadzą bezpośrednią współpracę
z organizacjami, w szczególności w formach wskazanych w §5.
§ 9.1. W celu planowania optymalnej realizacji zadań publicznych należących do sfery działalności pożytku publicznego mogą być tworzone wspólne zespoły o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożone z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli organów gminy. Tworzenie zespołów odbywa się wg właściwości merytorycznej ich działalności.
2. Z inicjatywą powołania zespołu mogą wystąpić organy gminy oraz organizacje.
3. Przedstawicieli organów gminy wchodzących w skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, desygnują:
1) Wójt Gminy – pracowników Urzędu, pracowników jednostek organizacyjnych gminy;
2) przewodniczący komisji Rady Gminy wg właściwości merytorycznych – radnych.
4. Przedstawicieli organizacji desygnuje organizacja według zasad przez nie ustalonych.
5. W skład zespołu mogą wchodzić sołtysi, bądź upoważnieni przez nich członkowie rad sołeckich na zasadach ustalonych w statucie sołectwa.
6. Liczba przedstawicieli organizacji, organów gminy i sołectwa powinna być w zespole proporcjonalna.
7. Pracom zespołu przewodniczy osoba upoważniona przez Wójta. Z obrad zespołu sporządza się protokół, podpisany przez protokolanta i przewodniczącego zespołu. Protokół wraz z wniesionymi do niego uwagami i innymi załącznikami stanowią akta, z którymi postępuje się zgodnie z instrukcją kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych.
Rozdział VIII
Sposób oceny realizacji Programu
§ 10.1. Wójt dokonuje oceny realizacji Programu.
2. Wskaźnikami efektywności realizacji Programu są w szczególności informacje dotyczące:
1) liczby ogłoszonych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
2) liczby organizacji uczestniczących w konkursach ofert poprzez złożenie ofert;
3) liczby organizacji, które otrzymały dotacje w ramach konkursów ofert;
4) liczby wniosków złożonych przez organizacje z pominięciem trybu otwartych konkursów ofert;
5) liczby zadań dofinansowanych z pominięciem trybu otwartego konkursu ofert oraz w trybie konkursowym (liczba umów);
6) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu gminy na realizację tych zadań;
7) wysokości środków finansowych przyznanych i wykorzystanych przez organizacje na realizację tych zadań;
8) liczby skonsultowanych aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących ich działalności statutowej;
9) liczby organizacji uczestniczących w konsultacjach aktów, o których mowa w pkt 8.
3. Bieżącym monitoringiem w zakresie realizacji zadań Programu zajmują się właściwe merytorycznie stanowiska i komórki organów gminy.
4. Informację o realizacji współpracy z organizacjami w przedmiocie udzielanych organizacjom dotacji zamieszcza się w „informacji z wykonania budżetu gminy Osielsko za pierwsze półrocze 2017 roku” oraz w „informacji z wykonania budżetu gminy Osielsko za 2017 rok”.
5. Organizacje mogą zgłaszać swoje uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizacji Programu
w trakcie organizowanych spotkań z przedstawicielami gminy lub bezpośrednio do właściwych pracowników.
6. Uzyskane w trakcie realizacji Programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą w miarę możliwości wykorzystywane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy gminy z organizacjami.
7. Sprawozdanie z realizacji Programu, w którym dokonana zostanie ocena stanu współpracy gminy z organizacjami w zakresie realizacji projektów oraz wniosków wynikających ze współpracy zostanie przedłożone Radzie Gminy Osielsko oraz opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej gminy Osielsko w terminie do 31 maja 2018 roku.
Rozdział IX
Sposób tworzenia Programu oraz przebiegu konsultacji
§ 11.1. Procedura współpracy organów gminy z organizacjami w przedmiocie tworzenia Programu na kolejny rok winna uwzględniać możliwość czynnego udziału organizacji w procesie przygotowania projektu.
2. Przedstawiciele organizacji mogą składać propozycje dotyczące projektu Programu na kolejny rok do 15 września 2017 roku.
3. Uwzględniając propozycje organizacji, a także uwagi i wnioski, o których mowa w § 10 ust. 5, Wójt przygotowuje projekt uchwały w sprawie Programu na kolejny rok w terminie do 15 października 2017 r. i następnie przedstawia go organizacjom, umożliwiając szeroki dostęp do uczestnictwa w konsultacjach, na zasadach określonych w uchwale Nr VII/68/10 Rady Gminy z dnia 15 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi niektórych aktów prawa miejscowego.
4. Skonsultowany projekt uchwały zostaje przez Wójta przekazany Radzie Gminy Osielsko.
5. Przedstawiciele organizacji mogą uczestniczyć w posiedzeniach komisji i sesjach Rady Gminy Osielsko na zasadach określonych w Statucie Gminy Osielsko.
Rozdział X
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych
§ 12.1. W celu opiniowania składanych w konkursach ofert na wykonanie zdań publicznych dla właściwej ich sfery, Wójt powołuje komisję konkursową, zwaną dalej komisją.
2. W skład komisji mogą wchodzić:
1) pracownicy Urzędu lub jednostek organizacyjnych gminy wyznaczeni przez Wójta;
2) osoba/-y wskazane przez organizacje, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje biorące udział w konkursie;
3) na wniosek powołanych pracowników Urzędu lub jednostek organizacyjnych Wójt w skład komisji może powołać także, z głosem doradczym lub dla wydania opinii, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs.
3. Osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2 wyznaczane są do pracy w komisji przez organizacje na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 >>pobierz do Programu. Ostatecznego wyboru członków do komisji dokonuje Wójt.
4. Ogłoszenie o rozpoczęciu procedury naboru na członków do komisji publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej. W ogłoszeniu w szczególności określa się:
1) przedmiot konkursu, dla którego powołuje się komisję;
2) termin zgłaszania kandydatów do komisji nie krótszy niż 7 dni od dnia publikacji ogłoszenia.
Brak zgłoszenia kandydata w wyznaczonym terminie jest równoznaczny z rezygnacją organizacji
z udziału jej reprezentanta w pracach w komisji.
5. W ocenie oferty złożonej w konkursie nie może brać udziału osoba, której powiązania
ze składającym ją podmiotem mogą budzić zastrzeżenia, co do jej bezstronności.
6. Członkowie komisji na pierwszym spotkaniu wybierają ze swojego grona Przewodniczącego, kierującego pracami komisji oraz Sekretarza.
7. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów. Termin i miejsce posiedzenia komisji ustala jej Przewodniczący poza pierwszym spotkaniem, które ma miejsce w dniu otwarcia oferty.
8. Dla ważności podejmowanych decyzji, konieczna jest obecność co najmniej połowy jej członków. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
9. W posiedzeniach komisji mogą brać udział osoby nienależące do jej składu, wykonujące czynności związane z pracą komisji.
10. Obsługę administracyjno- biurową komisji zapewnia Wójt.
11. Członkowie komisji po jej ukonstytuowaniu, o którym mowa w ust. 6, po zapoznaniu się z wykazem złożonych ofert, a przed rozpoczęciem ich oceny, składają oświadczenie o braku przeciwwskazań do wykluczenia ich z komisji wynikające z przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 23, z późn. zm.) dotyczące wyłączenia pracownika lub powiadamiają Przewodniczącego o zachodzącym konflikcie interesów.
12. W przypadku, gdy podpisanie oświadczenia przez członka komisji jest niemożliwe wyboru nowego członka dokonuje Wójt.
13. Uczestnictwo w pracach komisji jest nieodpłatne.
14. Do zadań komisji, bez względu na liczbę złożonych ofert, należy w szczególności:
1) ocena formalna złożonych ofert;
2) ocena merytoryczna ofert spełniających wymagania formalne, biorąc pod uwagę kryteria opracowane dla każdego konkursu osobno oraz wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy, na kartach oceny przygotowanych dla każdego konkursu przez właściwego merytorycznie pracownika;
3) sporządzenie protokołu zawierającego m.in. rekomendacje poszczególnych ofert wraz z propozycją podziału środków finansowych.
15. Komisja rozwiązuje się z chwilą zaakceptowania przez Wójta wyboru oferenta bądź oferentów.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 13. Program będzie realizowany od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku.
§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
UZASADNIENIE
Podstawowym
aktem prawnym określającym ramy współpracy organów administracji samorządowej z
organizacjami pozarządowymi dla realizacji zadań należących do sfery zadań
publicznych jest ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz.1817). Art. 5a ust. 1 tejże
ustawy nakłada na organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego obowiązek
uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz
podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy. Projekt uchwały Rady
Gminy Osielsko stanowi zatem wypełnienie ustawowego obowiązku wynikającego z
ustawy.
Współpraca samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi jest jednym z nieodłącznych elementów rozwoju demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego. Jej podstawowymi zadaniami są poprawa warunków życia mieszkańców czy zapewnienie możliwości poszerzania aktywności społecznej. Realizacja zadań przy współpracy z podmiotami trzeciego sektora powinna służyć efektywniejszej realizacji wskazanych celów.
Konsultacje Programu prowadzono zgodnie z uchwałą Nr VII/68/10 Rady Gminy Osielsko z dnia 15 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi niektórych aktów prawa miejscowego. Sprawozdanie z konsultacji przekazano Radzie Gminy Osielsko oraz opublikowano na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Ponadto od dnia 30 sierpnia informowano organizacje o przystąpieniu do prac nad kolejnym programem współpracy i możliwości składania propozycji oraz o kolejnych jej etapach. Przygotowując projekt wzięto pod uwagę część złożonych uwag i wniosków.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest w pełni
uzasadnione.
Współpraca samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi jest jednym z nieodłącznych elementów rozwoju demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego. Jej podstawowymi zadaniami są poprawa warunków życia mieszkańców czy zapewnienie możliwości poszerzania aktywności społecznej. Realizacja zadań przy współpracy z podmiotami trzeciego sektora powinna służyć efektywniejszej realizacji wskazanych celów.
Konsultacje Programu prowadzono zgodnie z uchwałą Nr VII/68/10 Rady Gminy Osielsko z dnia 15 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi niektórych aktów prawa miejscowego. Sprawozdanie z konsultacji przekazano Radzie Gminy Osielsko oraz opublikowano na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Ponadto od dnia 30 sierpnia informowano organizacje o przystąpieniu do prac nad kolejnym programem współpracy i możliwości składania propozycji oraz o kolejnych jej etapach. Przygotowując projekt wzięto pod uwagę część złożonych uwag i wniosków.
Wynik głosowania imiennego