V/44/2015
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | o zmianie uchwały Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Osielsko |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594, poz. 645, poz. 1318, Dz.U. z 2014 r., poz. 379, poz. 1072) w związku z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1399, poz. 1593, Dz.U. z 2015 r., poz. 87, poz. 122, poz. 87), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
„§ 5.1. Odpady komunalne zbiera się w szczelnych i zamykanych pojemnikach o pojemnościach od 0,060 do 10 m3 ( 60-10.000 l), przeznaczonych do danego rodzaju odpadu, dostosowanych do mechanicznego ich opróżniania przez przedsiębiorcę uprawnionego do odbierania odpadów oraz zgodnych z Polską Normą.”
2) § 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Rodzaj odpadu | Częstotliwość odbierania odpadów z terenu nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy | Częstotliwość odbierania odpadów z terenu nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy |
odpady komunalne nie zbierane selektywnie | 1 raz na 2 tygodnie | nie rzadziej niż 1 raz na 2 tygodnie |
papier, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, odpady zielone | w okresie od 1 kwietnia do 31 października – 1 raz na 2 tygodnie w okresie od 1 listopada do 31 marca – 1 raz w miesiącu | w okresie od 1 kwietnia do 31 października – nie rzadziej niż 1 raz na 2 tygodnie w okresie od 1 listopada do 31 marca – nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu |
szkło | 1 raz w miesiącu | nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu |
odpady budowlane i rozbiórkowe | rocznie w ilości 0,5 tony/ nieruchomość lub lokal 1) | nie przyjmuje się 1) |
zużyte opony pochodzące od pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony | rocznie w ilości 5 sztuk/ nieruchomość lub lokal 1) | nie przyjmuje się 1) |
meble i inne odpady wielkogabarytowe | 1) 1 raz na pół roku, 2) z uwzględnieniem potrzeb i warunków sanitarno-porządkowych1) | nie przyjmuje się 1) |
papier, metale, szkło, opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne, odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, odpady zielone, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny | z uwzględnieniem potrzeb i warunków sanitarno-porządkowych1) | nie przyjmuje się 1) |
Objaśnienia: 1) dotyczy odpadów komunalnych dostarczanych o punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych."
„8. Dopuszcza się możliwość zawarcia przez właścicieli nieruchomości z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne umowy cywilnoprawnej w zakresie odbierania odpadów komunalnych z „boksów” lub altan przeznaczonych do przechowywania pojemników i worków z odpadami.
9. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do segregowania następujących rodzajów odpadów:
1) z terenu nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej w ramach usług podstawowych w 3 workach przezroczystych;
a) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone,
b) szkło,
c) papier, metale, tworzywa sztuczne oraz opakowania wielomateriałowe.
2) z terenu nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej w ramach usług dodatkowych w 4 workach- każda frakcja w oddzielnym worku;
a) żółtym - tworzywa sztuczne,
b) zielonym - szkło,
c) niebieskim - papier,
d) brązowym - odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone.
3) z terenu nieruchomości zamieszkałych w zabudowie wielolokalowej odpady, o których mowa w pkt 1- każda frakcja oddzielnie w workach przezroczystych lub pojemnikach przystosowanych do zbierania poszczególnych frakcji odpadów;
4) z terenu nieruchomości nie zamieszkałych odpady, o których mowa w pkt 1- każda frakcja oddzielnie w workach lub pojemnikach zgodnie z umową zawartą z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne.”
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Osielsko.
§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
W § 5 ust. 1 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na ternie gminy Osielsko uzupełniono, że pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych powinny być zgodne z Polską Normą. Konieczność wprowadzenia tego zapisu wynikała stąd, że niektórzy mieszkańcy kupowali pojemniki niezgodne z Polską Normą co skutkowało ich niszczeniem i pękaniem podczas opróżniania.
W związku z wnioskami zgłoszonym na posiedzeniu Komisji ds. rozwoju gospodarczego Rady Gminy Osielsko w dniu 19 maja 2015 r. wprowadzono zmiany w § 8 ust. 1 polegające na tym, że papier i metale, które dotychczas odbierane były z terenu nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, 1 raz w miesiącu będą odbierane w okresie od 1 kwietnia do 31 października 1 raz na 2 tygodnie, a w okresie od 1 listopada do 31 marca – 1 raz w miesiącu. Równocześnie zmienia się częstotliwość odbierania powyższych odpadów z terenu nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, które w okresie od 1 kwietnia do 31 października będą odbierane nie rzadziej niż 1 raz na 2 tygodnie, a w okresie od 1 listopada do 31 marca nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.
Tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, odpady zielone, które dotychczas były odbierane od 1 maja do 31 października 1 raz na 2 tygodnie, a w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia 1 raz w miesiącu po zmianie będą odbierane w okresie od 1 kwietnia do 31 października 1 raz na 2 tygodnie, a w okresie od 1 listopada do 31 marca 1 raz w miesiącu. Równolegle zmienia się częstotliwość odbierania tych odpadów z terenu nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy- dotychczas były one odbierane od 1 maja do 31 października nie rzadziej niż 1 raz na 2 tygodnie, a w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, a po zmianie będą odbierane w okresie od 1 kwietnia do 31 października nie rzadziej niż 1 raz na 2 tygodnie natomiast w okresie od 1 listopada do 31 marca nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.
Wprowadzenie odbierania odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych, odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, odpadów zielonych od 1 kwietnia, a nie jak dotychczas od 1 maja, z częstotliwością 1 raz na 2 tygodnie wynikło z wielu wniosków i interwencji mieszkańców gminy w tej sprawie.
W § 8 dodano ust. 8 informujący, że dopuszcza się możliwość zawarcia przez właścicieli nieruchomości z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne umowy cywilnoprawnej w zakresie odbierania odpadów komunalnych z „boksów” lub altan przeznaczonych do przechowywania pojemników i worków z odpadami.
Zgodnie z wnioskami Komisji Rady Gminy wprowadzono również § 8 ust. 9 określający, że właściciele nieruchomości zobowiązani są do segregowania następujących rodzajów odpadów:
1) z terenu nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej w ramach usług podstawowych w 3 workach przezroczystych:
a) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone,
b) szkło,
c) papier, metale, tworzywa sztuczne oraz opakowania wielomateriałowe,
2) z terenu nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej w ramach usług dodatkowych w 4 workach- każda frakcja w oddzielnym worku:
a) żółtym - tworzywa sztuczne,
b) zielonym - szkło,
c) niebieskim - papier,
d) brązowym- odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone,
3) z terenu nieruchomości zamieszkałych w zabudowie wielolokalowej odpady o których mowa w pkt 1) -każda frakcja oddzielnie w workach przezroczystych lub pojemnikach przystosowanych do zbierania poszczególnych frakcji odpadów,
4) z terenu nieruchomości nie zamieszkałych odpady, o których mowa w pkt 1)- każda frakcja oddzielnie w workach lub pojemnikach zgodnie z umową zawartą z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bydgoszczy postanowieniem z dnia 15.06.2015 r. znak: NHK.074.22.2015 zaopiniował pozytywnie projekt uchwały Rady Gminy Osielsko o zmianie uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Osielsko