X/83/2013
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | zwolnień w podatku od nieruchomości |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. Poz. 594; Poz. 645) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613, Nr 96, poz. 620, Nr 225, poz. 1461, Nr 226, poz. 1475; z 2011 r. Nr 102, poz. 584, Nr 112, poz. 654, Nr 171, poz. 1016, Nr 232, poz. 1378) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
Uchwała opublikowana w
Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia
poz. 2013 Poz. 3920
§ 1. 1. Zwalnia się z podatku od
nieruchomości:
1) budynki lub ich części oraz grunty:
a) służące do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego,
b) zajęte na cele upowszechniania kultury, kultury fizycznej i sportu,
c) zajęte na cele w zakresie świadczenia pomocy społecznej.
2) nieruchomości zajęte na cele związane ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków.
2. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 nie dotyczą nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
§ 2. Traci moc uchwała Rady Gminy w Osielsku Nr VII/51/2004 z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.
§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.) rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ustawie. Uchwała będąca w obrocie prawnym od 2005 r. oprócz tego, że odnosi się do przedmiotu zwolnienia, to ma również charakter przedmiotowo-podmiotowy, gdyż powoduje skutki podatkowe jedynie wobec ściśle określonego adresata. Na podstawie wyroku NSA z 2012.03.22 (II FSK 1785/10) mówiącego, że skoro przepis art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych zezwala radzie gminy jedynie na wprowadzenie innych zwolnień przedmiotowych to tym samym zakazuje wprowadzenia zwolnień o charakterze przedmiotowo-podmiotowym. Przedmiot opodatkowania winien być tak określony, aby nie była możliwa identyfikacja konkretnego podatnika. W świetle tegoż wyroku należy podjąć powyższą uchwałę.
Wynik głosowania imiennego
1) budynki lub ich części oraz grunty:
a) służące do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego,
b) zajęte na cele upowszechniania kultury, kultury fizycznej i sportu,
c) zajęte na cele w zakresie świadczenia pomocy społecznej.
2) nieruchomości zajęte na cele związane ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków.
2. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 nie dotyczą nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
§ 2. Traci moc uchwała Rady Gminy w Osielsku Nr VII/51/2004 z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.
§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.) rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ustawie. Uchwała będąca w obrocie prawnym od 2005 r. oprócz tego, że odnosi się do przedmiotu zwolnienia, to ma również charakter przedmiotowo-podmiotowy, gdyż powoduje skutki podatkowe jedynie wobec ściśle określonego adresata. Na podstawie wyroku NSA z 2012.03.22 (II FSK 1785/10) mówiącego, że skoro przepis art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych zezwala radzie gminy jedynie na wprowadzenie innych zwolnień przedmiotowych to tym samym zakazuje wprowadzenia zwolnień o charakterze przedmiotowo-podmiotowym. Przedmiot opodatkowania winien być tak określony, aby nie była możliwa identyfikacja konkretnego podatnika. W świetle tegoż wyroku należy podjąć powyższą uchwałę.
Wynik głosowania imiennego