IX/71/2013
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | o zmianie uchwały Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Osielsko |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., Poz. 594), w związku z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., Poz. 391, Poz. 951, Dz. U. z 2013 r., Poz. 21, Poz. 228) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
Uchwała opublikowana w
Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia
poz. 2013. Poz. 3277
§ 1.
W uchwale Nr VII/87/2012 Rady Gminy Osielsko z dnia 18 grudnia 2012 r. w
sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Osielsko
(Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko – Pomorskiego Poz. 451 z dnia
17.01.2013 r.), wprowadza się następujące zmiany:
1) wykreśla się § 3;
2) wykreśla się § 4 ust. 2 pkt. 2;
3) w § 8 po ust. 4 dodaje się ust. 5, ust. 6 i ust. 7 o następującej treści:
„5. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, zabudowanych budynkami jednorodzinnymi, zobowiązani są w dniu odbioru odpadów komunalnych, zgodnym z harmonogramem, wystawić pojemnik z odpadami zmieszanymi i worki z odpadami zbieranymi selektywnie przed nieruchomość w taki sposób, aby umożliwić sprawny odbiór odpadów przez przedsiębiorcę i nie powodować zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów.
6. Na terenie nieruchomości zamieszkałych, zabudowanych budynkami wielolokalowymi, pojemniki z odpadami zmieszanymi oraz worki z odpadami zbieranymi selektywnie należy wystawiać w dniu odbioru odpadów, zgodnym z harmonogramem, w miejsce widoczne i dostępne poza altanki, boksy i wiaty śmietnikowe.
7. Na terenie nieruchomości niezamieszkałych pojemniki i worki z odpadami komunalnymi należy ustawiać w miejscu uzgodnionym z przedsiębiorcą odbierającym odpady.”
4) wykreśla się § 10 ust. 1;
5) § 12 otrzymuje brzmienie:
„1. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji obejmuje następujące terminy i obszary na terenie gminy Osielsko:
1) co najmniej raz na pół roku profilaktycznie w terminach do 31 marca w I półroczu i do 30 września w II półroczu oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni – nieruchomości, na których znajdują się obiekty zbiorowego żywienia, sklepy oraz hurtownie przechowujące żywność;
2) co najmniej raz w roku w terminie do 30 marca profilaktycznie oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni – nieruchomości, na których znajdują się budynki jednorodzinne, wielolokalowe, obiekty użyteczności publicznej oraz budynki, w których prowadzi się hodowlę zwierząt gospodarskich.
2. Dopuszcza się przeprowadzanie deratyzacji na terenie nieruchomości, na których znajdują się budynki jednorodzinne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, tylko w przypadku wystąpienia populacji gryzoni”.
6) wykreśla się § 13.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach ( tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., Poz. 391 ze zm. ) rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin jest aktem prawa miejscowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 w/w ustawy regulamin określa szczegółowe zasady u trzymania czystości
i porządku na terenie gminy dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub
w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Wojewoda Kujawsko – Pomorski pismem z dnia 16 maja 2013 r. ( data wpływu do Urzędu Gminy Osielsko: 20 maja 2013 r.) znak: WNK.IV.4130.50.87.2012.AL poinformował, że w § 3, § 4 ust. 2 pkt 2, § 10 ust. 1, § 12 i § 13 Uchwały Nr VII/87/2012 Rady Gminy Osielsko z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Osielsko nastąpiło naruszenie zakazu powtórzenia przepisów innych aktów normatywnych oraz przekroczenia granic upoważnienia ustawowego. W piśmie z dnia 29 maja 2013 r. znak: BRG.0004.10.2013 Rada Gminy Osielsko ustosunkowała się do kwestii przedstawionych w w/w piśmie oraz poinformowała, że przy najbliższej nowelizacji uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dostosuje treść chwały do zaleceń Wojewody Kujawsko – Pomorskiego. W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) bateriach i akumulatorach – należy przez to rozumieć baterie i akumulatory w rozumieniu
art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach ( Dz. U. Nr 79 z 2009 r., poz. 66 ze zm. ),
2) chodniku – należy przez to rozumieć chodnik w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ),
3) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć nieczystości ciekłe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ),
4) nieruchomości - należy przez to rozumieć nieruchomość w rozumieniu art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ( Dz. U. Nr 16 z 1964 r., poz. 93 ze zm. ),
5) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( t.j. Dz. U. Nr 185 z 2010 r., poz. 1243 ze zm.),
6) odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć odpady opakowaniowe w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych ( Dz. U. Nr 63 z 2001 r., poz. 638 ze zm. ),
7) odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 185 z 2010 r., poz. 1243 ze zm.),
8) odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne charakteryzujące się tym, że ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być umieszczane w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, np. meble, kanapy, fotele,
9) odpadach zielonych – należy przez to rozumieć odpady zielone w rozumieniu art. 3 ust. 3
pkt 8b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 185 z 2010 r.,
poz. 1243 ze zm. ),
10) punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych w rozumieniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13
września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391),
11) selektywnym zbieraniu – należy przez to rozumieć selektywne zbieranie w rozumieniu art. 3 ust.
3 pkt 15a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( t.j. Dz. U. Nr 185 z 2010 r., poz. 1243 ze zm),
12) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ),
13) zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć zbiorniki bezodpływowe w rozumieniu
art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ),
14) zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – należy przez to rozumieć zużyty sprzęt w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym ( Dz. U. Nr 180 z 2005 r., poz. 1495 ze zm. ),
15) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe w rozumieniu art. 4 pkt
17 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 106 z 2003
r., poz. 1002 ze zm. ),
16) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich ( Dz. U. Nr 133 z 2007 r., poz. 921 ze zm.).
Wynik głosowania imiennego
1) wykreśla się § 3;
2) wykreśla się § 4 ust. 2 pkt. 2;
3) w § 8 po ust. 4 dodaje się ust. 5, ust. 6 i ust. 7 o następującej treści:
„5. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, zabudowanych budynkami jednorodzinnymi, zobowiązani są w dniu odbioru odpadów komunalnych, zgodnym z harmonogramem, wystawić pojemnik z odpadami zmieszanymi i worki z odpadami zbieranymi selektywnie przed nieruchomość w taki sposób, aby umożliwić sprawny odbiór odpadów przez przedsiębiorcę i nie powodować zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów.
6. Na terenie nieruchomości zamieszkałych, zabudowanych budynkami wielolokalowymi, pojemniki z odpadami zmieszanymi oraz worki z odpadami zbieranymi selektywnie należy wystawiać w dniu odbioru odpadów, zgodnym z harmonogramem, w miejsce widoczne i dostępne poza altanki, boksy i wiaty śmietnikowe.
7. Na terenie nieruchomości niezamieszkałych pojemniki i worki z odpadami komunalnymi należy ustawiać w miejscu uzgodnionym z przedsiębiorcą odbierającym odpady.”
4) wykreśla się § 10 ust. 1;
5) § 12 otrzymuje brzmienie:
„1. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji obejmuje następujące terminy i obszary na terenie gminy Osielsko:
1) co najmniej raz na pół roku profilaktycznie w terminach do 31 marca w I półroczu i do 30 września w II półroczu oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni – nieruchomości, na których znajdują się obiekty zbiorowego żywienia, sklepy oraz hurtownie przechowujące żywność;
2) co najmniej raz w roku w terminie do 30 marca profilaktycznie oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni – nieruchomości, na których znajdują się budynki jednorodzinne, wielolokalowe, obiekty użyteczności publicznej oraz budynki, w których prowadzi się hodowlę zwierząt gospodarskich.
2. Dopuszcza się przeprowadzanie deratyzacji na terenie nieruchomości, na których znajdują się budynki jednorodzinne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, tylko w przypadku wystąpienia populacji gryzoni”.
6) wykreśla się § 13.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach ( tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., Poz. 391 ze zm. ) rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin jest aktem prawa miejscowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 w/w ustawy regulamin określa szczegółowe zasady u trzymania czystości
i porządku na terenie gminy dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub
w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Wojewoda Kujawsko – Pomorski pismem z dnia 16 maja 2013 r. ( data wpływu do Urzędu Gminy Osielsko: 20 maja 2013 r.) znak: WNK.IV.4130.50.87.2012.AL poinformował, że w § 3, § 4 ust. 2 pkt 2, § 10 ust. 1, § 12 i § 13 Uchwały Nr VII/87/2012 Rady Gminy Osielsko z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Osielsko nastąpiło naruszenie zakazu powtórzenia przepisów innych aktów normatywnych oraz przekroczenia granic upoważnienia ustawowego. W piśmie z dnia 29 maja 2013 r. znak: BRG.0004.10.2013 Rada Gminy Osielsko ustosunkowała się do kwestii przedstawionych w w/w piśmie oraz poinformowała, że przy najbliższej nowelizacji uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dostosuje treść chwały do zaleceń Wojewody Kujawsko – Pomorskiego. W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) bateriach i akumulatorach – należy przez to rozumieć baterie i akumulatory w rozumieniu
art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach ( Dz. U. Nr 79 z 2009 r., poz. 66 ze zm. ),
2) chodniku – należy przez to rozumieć chodnik w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ),
3) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć nieczystości ciekłe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ),
4) nieruchomości - należy przez to rozumieć nieruchomość w rozumieniu art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ( Dz. U. Nr 16 z 1964 r., poz. 93 ze zm. ),
5) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( t.j. Dz. U. Nr 185 z 2010 r., poz. 1243 ze zm.),
6) odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć odpady opakowaniowe w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych ( Dz. U. Nr 63 z 2001 r., poz. 638 ze zm. ),
7) odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 185 z 2010 r., poz. 1243 ze zm.),
8) odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne charakteryzujące się tym, że ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być umieszczane w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, np. meble, kanapy, fotele,
9) odpadach zielonych – należy przez to rozumieć odpady zielone w rozumieniu art. 3 ust. 3
pkt 8b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 185 z 2010 r.,
poz. 1243 ze zm. ),
10) punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych w rozumieniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13
września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391),
11) selektywnym zbieraniu – należy przez to rozumieć selektywne zbieranie w rozumieniu art. 3 ust.
3 pkt 15a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( t.j. Dz. U. Nr 185 z 2010 r., poz. 1243 ze zm),
12) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ),
13) zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć zbiorniki bezodpływowe w rozumieniu
art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ),
14) zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – należy przez to rozumieć zużyty sprzęt w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym ( Dz. U. Nr 180 z 2005 r., poz. 1495 ze zm. ),
15) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe w rozumieniu art. 4 pkt
17 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 106 z 2003
r., poz. 1002 ze zm. ),
16) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich ( Dz. U. Nr 133 z 2007 r., poz. 921 ze zm.).
Wynik głosowania imiennego