VII/60/08
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | zmiany budżetu gminy na rok bieżący |
na podstawie | . |
status uchwały | obowiązująca |
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit d, pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591, z późn. zm., art. 165, art. 174, art. 184, art. 188 ust. 2 i art. 195 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm. Rada Gminy Osielsko uchwala co następuje:
§ 1 . Dochody budżetu gminy w wysokości 33 489 237 zł.
Zwiększa się o kwotę 595 133 zł
Dochody po zmianach 34 084 370 zł, zgodnie z załącznikiem nr 1.
§ 2. Wydatki budżetu gminy w wysokości 37 739 237 zł,
1. Zwiększa się o kwotę 595 133 zł
2. Wydatki po zmianach 38 334 370 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2
3. Wydatki na rok 2008 związane z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych w kwocie 6 031 000 zł, zgodnie z załącznikiem nr 3.
Wydatki na zadania inwestycyjne w roku 2008 w kwocie 17 152 820 zł, zgodnie z załącznikiem nr 3a. § 3. Ustala się deficyt budżetu gminy w wysokości 4 250 000 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i z kredytów.
§ 4. Wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikiem nr 5 i 5a.
§ 5. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, zgodnie z załącznikiem nr 7.
§ 6. Określa się plan przychodów i wydatków dla zakładu budżetowego:
1) przychody – 9 554 770 zł,
2) wydatki – 9 372 178 zł, zgodnie z załącznikiem nr 9.
§ 7. 1. Określa się dotacje podmiotowe dla gminnych instytucji kultury na łączną kwotę – 812 390 zł, zgodnie z załącznikiem nr 12.
§ 8. Ustala się wydatki jednostek pomocniczych w wysokości 44 300 zł, zgodnie z załącznikiem nr 15.
§ 9. Określa się zasady udzielania i rozliczania zaliczek dla pracowników jednostek budżetowych i zakładu budżetowego, będących jednostkami organizacyjnymi Gminy Osielsko:
1. Zaliczki na wydatki do rozliczenia mogą być udzielane:
1) pracownikom, którzy w związku z czynnościami służbowymi pokrywają bezpośrednio drobne wydatki w kwocie do 1 500 zł;
2) jednostkom organizacyjnym oraz osobom fizycznym wykonującym zadania gminy – na koszty wykonywanych zadań;
3) w innych przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
2. Zaliczki powinny być rozliczane, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej nie później niż w terminie 14 dni od daty ich pobrania i jednocześnie zawsze przed końcem roku budżetowego.
3. Jednostka budżetowa i zakład budżetowy jest zobowiązana do uzyskania od pracowników, którym są udzielane zaliczki do rozliczenia, pisemnej zgody na potrącenie nierozliczonych zaliczek z wynagrodzenia pracownika, chyba że na podstawie odrębnych przepisów jednostce przysługuje prawo potrącenia z wynagrodzenia nierozliczonej w terminie zaliczki.
4. Jeżeli zaliczka podjęta przez pracownika nie została rozliczona w ustalonym terminie, potrąca się ją z najbliższych wynagrodzeń pracownika; do czasu rozliczenia poprzednio wypłaconej zaliczki pracownikowi nie mogą być udzielane dalsze zaliczki.
5. Sumy zaliczek udzielonych ze środków budżetowych, a niewydatkowane do końca roku budżetowego, powinny być wpłacone do banku najpóźniej w ostatnim dniu roboczym roku budżetowego na rachunek bieżący jednostki.
§ 10. Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 11. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie:
W uchwale budżetowej na rok 2008 dokonuje się zmian polegających na między innymi:
1) Wojewoda Kujawsko – Pomorski zwiększył plan dotacji celowych na rok 2008:
a) decyzją z dnia 6 sierpnia 2008 r. Nr WFB.I.3011-34/08 w dziale 852 rozdział 85212 o kwotę 12 133 zł, w tym § 2010 o kwotę 8 133 zł i § 6310 o kwotę 4 000 zł z przeznaczeniem na wdrożenie w okresie lipiec- wrzesień br. ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. Nr 192, poz. 1378);
b) decyzją z dnia 8 sierpnia 2008 r. Nr WFB.I.3011-36/08 w dziale 852 rozdział 85214 § 2030 o kwotę 18 000 zł z przeznaczeniem na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
c) decyzją z dnia 19 września br. Nr WFB.I.3011-43/08 w dziale 854 rozdział 854 15 § 2030 o kwotę 5 000 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu podręczników dla dzieci rozpoczynających roczne przygotowanie przedszkolne lub naukę w klasach I – III szkoły podstawowej;
2) Zwiększa się dochody własne o kwotę 560 000 zł, w tym: zwiększa się planowane dochody z tytułu m. Inn. odsetek od nieterminowych wpłat, podatku od spadków i darowizn, podatku od posiadania psów, opłaty targowej, podatku od czynności cywilno – prawnych, odsetek od środków na lokatach terminowych, wpłaty na dofinansowanie inwestycji wodno – kanalizacyjnych, zmniejsza się różne dochody, w tym m. inn. w Urzędzie Gminy, z opłaty skarbowej;
3) Dokonuje się zmian w planie wydatków w dziale 801 Oświata i wychowanie i w dziale 854 Edukacyjna Opieka Wychowawcza ;
4) Zwiększa się dotację dla miasta Bydgoszcz za dzieci z terenu Gminy Osielsko uczęszczające do przedszkoli w Bydgoszczy o kwotę 232 500 zł;
5) Zmniejsza się wydatki na wypłatę dodatków mieszkaniowych o 20 000 zł;
6) Zwiększa się środki do dyspozycji samorządów mieszkańców wsi na urządzanie terenów rekreacyjnych o kwotę 10 000 zł, z tego: dla sołectwa Osielsko – 5 000 zł, sołectwa Żołędowo – 3 000 zł i sołectwa Niwy - Wilcze – 2 000 zł, (ze środków w dziale 900 Gospodarka komunalna rozdział 90095 pozostała działalność);
7) Odbyły się zebrania wiejskie:
a) W dniu 10 września 2008 r. w sołectwie Niwy – Wilcze; sołectwo rozdysponowało kwotę 2 300 zł na: promocję sołectwa – 300 zł (dział 750 rozdział 75075), zakup paneli ogrodzeniowych w miejscu ustawienia pojemników na odpady w m. Niwy – 400 zł ( dział 900 rozdział 90095), zakup wyposażenia boiska na terenie sołectwa – 1 600 zł ( dział 921 rozdział 92109 § 2480);
b) W dniu 17 września br. w Jarużynie; kwota 150 zł została przeznaczona na promocję sołectwa, kwota 1 250 zł na organizację wypoczynku zimowego dla dzieci w świetlicy w Jarużynie (zmiana przeznaczenia środków, środki są ujęte w dziale 921 rozdział 92109 § 2480 );
c) W dniu 18 września br. w Bożenkowie; rozdysponowano 1 400 zł na: - 200 zł na promocję sołectwa, 1 200 zł na działalność świetlicy w Bożenkowie – dotacja dla GOK –u ( dział 921 rozdział 92109 § 2480);
d) W dniu 23 września br. w Osielsku; rozdysponowano 5 450 zł, z tego 150 zł – promocja sołectwa, 5 300 zł – budowa placu zabaw w Osielsku ( dział 900 rozdział 90095 § 6050).
8) Zwiększa się dotację podmiotową dla Gminnego Ośrodka Kultury w Osielsku o kwotę 30 650 zł; w tym do dyspozycji sołectw:
- Bożenkowo - 1 200 z na działalność świetlicy w Bożenkowie,
- Niwy – Wilcze – 3 600 zł na zakupy sprzętu na boisko wiejskie,
- Żołędowo – 3 000 zł na zakupy sprzętu na boisko wiejskie;
9) W załączniku nr 2 do uchwały budżetowej z dnia 14 sierpnia 2008 r. Nr VI/45/08 wprowadza się zmianę polegającą na sprostowaniu zapisu tj. zmniejszenie o 7 500 zł wydatków w dziale 801 rozdział 80114 § 4750 i zwiększenie o tę kwotę wydatków w tym dziale i rozdziale w § 6060;
10) Zmniejsza się rezerwę ogólną o kwotę 55 000 zł,
11) Zmiany wydatków w ramach działów;
12) Wydatki na inwestycje - w tym:
a) Dokonuje się zmian w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym stanowiącym załącznik nr 3 do uchwały i w Planie Inwestycyjnym stanowiącym załącznik nr 3a, polegających na:
- Zmniejszeniu wydatków na inwestycje na drogach wojewódzkich o kwotę 120 000 zł;
- Zwiększeniu wydatków na inwestycje na drogach gminnych o kwotę 555 000 zł ,
- Zwiększa się wartość zadania –„ Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego w Bożenkowie przy ul. Osiedlowej” o kwotę 70 000 zł, po zmianie 1 170 000 zł;
- Zadanie „Budowa gimnazjum z basenem w Osielsku” – wartość kosztorysowa 19 900 000 zł, w roku 2008 zmniejsza się wydatki na pierwsze wyposażenie nowopowstałego budynku gimnazjum w Osielsku o kwotę 64 480 zł, po zmianie planowane wydatki na rok 2008 wynoszą 1 410 000 zł, na rok 2009 - 7 500 000 zł ( w tym 3 000 000 zł - kredyt, obligacje), na rok 2010 – 3 665 000 zł ( w tym 1 000 000 zł – kredyt, obligacje);
- Zwiększa się wartość zadania – „Budowa świetlicy w Maksymilianowie” o kwotę 35 000 zł, po zmianie 835 000 zł, zwiększa się wydatki w roku 2008 o tę kwotę, po zmianie planowane wydatki na rok 2008 – 45 000 zł;
- do WPI dopisuje się zadania „Budowa kanalizacji w Maksymilianowie, ul. Letnia’’ lata 2008 -2009, „Budowa kanalizacji w Żołędowie I, II, III etap, w Niemczu ul. Olimpijczyków, Marco Polo, Kopernika, Kolumba” – lata 2008 -2009;
- Zmniejsza się wydatki na zakupy inwestycyjne w Urzędzie Gminy o kwotę 35 000 zł,
- Zmniejsza się rezerwę celową na inwestycje o kwotę 48 000 zł.
13) Dokonuje się zmian w załącznik nr 9 – plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego – polegających na:
a) Zwiększeniu przychodów z tytułu sprzedaży usług o kwotę 82 228 zł, przychody GZK po zmianie bez dotacji celowych na inwestycje wyniosą – 4 441 770 zł;
b) Zwiększeniu wydatków o kwotę 44 628 zł, zwiększeniu planowanego stanu środków obrotowych na koniec roku o kwotę 37 600 zł; po zmianie planowane wydatki (bez wydatków na inwestycje finansowane dotacją celową) wynoszą 4 259 178 zł, planowany stan środków obrotowych na koniec roku wyniesie 284 600 zł;
c) W ramach wydatków bieżących planuje się między innymi zwiększenie wydatków na wynagrodzenia i pochodne (w tym – wzrost planowanych podwyżek dla pracowników z 4 do 9 %, zwiększenie funduszu nagród, odprawy emerytalne, wynagrodzenia więźniów i pracowników w ramach robót publicznych), odstąpienie od wydatków na zakup usług remontowych ( planowane remonty planuje się wykonać we własnym zakresie), zwiększenie wydatków na opłaty za ochronę środowiska, na podatek dochodowy od osób prawnych (CIT). Planowane wydatki inwestycyjne po zmianach będą mniejsze o 115 000 zł i wyniosą 110 000 zł; planuje się zakup beczki do wody pitnej, beczkowozu do wywozu ścieków oraz piaskarki do utrzymania dróg, 2 agregatów sprężarkowych na stację wodociągową w Żołędowie, pompy do przepompowni ścieków, zestawu komputerowego; odstępuje się od zadania – zakup śmieciarki.
14) Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249 poz. 2104 z późn. zm.) w art. 28 stanowi, że Minister Finansów ureguluje w rozporządzeniu sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych a także tryb postępowania przy przekształcaniu w inną jednostkę organizacyjno – prawną. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. ( Dz. U. nr 116 poz. 783) nie zawiera w odróżnieniu od poprzednich wydanych w tym zakresie rozporządzeń żadnych postanowień dotyczących udzielania zaliczek przez kierowników tych jednostek. Żadne przepisy nie regulują problematyki dotyczącej udzielania zaliczek. Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 31 lipca 2007 r. wskazało, że w tej sytuacji należy uwzględnić postanowienia art. 184 ust. 2 pkt. 3 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że w uchwale budżetowej organ stanowiący może zawrzeć inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu. Ponadto przy realizacji statutowych zadań jednostki stosują normy prawne zawarte w odrębnych przepisach, w przypadku zaliczek na podróże służbowe – w § 8a Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. [1]
[1] Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju ( DZ. U. Nr 236 poz. 1990 z późn. zm)
Wynik głosowania imiennego