III/17/08
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | powołania Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko oraz nadania jej statutu |
na podstawie | . |
status uchwały | obowiązująca |
Na podstawie art. 5b ust.2 i ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142 z póz. zm.) Rada Gminy Osielsko uchwala co następuje:
§ 1. Powołać Młodzieżową Radę Gminy Osielsko, zwanej dalej Młodzieżową Radą.
§ 2. 1. Młodzieżowa Rada składa się z przedstawicieli gimnazjów mających swoją siedzibę na terenie Gminy Osielsko.
2. Młodzieżowa Rada ma charakter opiniodawczy, wnioskodawczy i doradczy wobec działań organu samorządu Gminy Osielsko w sprawach dotyczących młodzieży oraz charakter pomocniczy wobec samorządów uczniowskich szkół.
§ 3. Nadaje się Młodzieżowej Radzie Statut, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 4. 1. Siedzibą Młodzieżowej Rady Gminy jest Gminny Ośrodek Kultury w Osielsku.
2. Warunki administracyjne i techniczne , niezbędne do funkcjonowania Młodzieżowej Rady zapewnia Wójt Gminy.
§ 5. Wybory do Rady I kadencji zarządza Przewodniczący Rady Gminy Osielsko. Wybory te odbędą się najpóźniej w ciągu 6 miesięcy od daty podjęcia niniejszej uchwały i zostaną przeprowadzone zgodnie z Ordynacją Wyborczą stanowiącą załącznik do Statutu Młodzieżowej Rady.
§ 6 Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Osielsko i Wójtowi Gminy Osielsko.
§. 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie:
Inicjatywa powołania Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko w naszej gminie narodziła się przeszło dwa lata temu w Komisji ds. Rodziny. Powołanie Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko ma na celu udział ich reprezentantów w posiedzeniach Rady Gminy Osielsko.
Powstał pierwszy projekt Statutu, który został poddany konsultacjom opiekunów samorządów uczniowskich. Komisja ds. Rodziny nawiązała z młodzieżą gimnazjalną kontakt gdzie przyjęto założenia do Statutu. Następnie projekt Statutu Rady Młodzieży został przedyskutowany na posiedzeniach Komisji Rady Gminy Osielsko i przedłożony pod obrady sesji Rady Gminy.
Rada Gminy Osielsko na sesji w dniu 26 marca 2008 r. podjęła uchwałę o powołaniu Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko i nadania jej statutu.
STATUT MŁODZIEŻOWEJ RADY GMINY OSIELSKO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Młodzieżowa Rada Gminy Osielsko, zwana dalej Radą, jest samorządową reprezentacją młodzieży gminy Osielsko
§ 2. Rada działa na podstawie art. 5b ust. 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr142, poz.1591, ze zm.) oraz na podstawie uchwały Rady Gminy Osielsko Nr III/17/08 z dnia 26 marca 2008 r.
§ 3. Podstawą działania Rady jest praca społeczna zamieszkałych w gminie Osielsko przedstawicieli społeczności szkolnych, zwanych dalej przedstawicielami.
1) wybory członków dokonuje się zgodnie z Ordynacją Wyborczą stanowiącą załącznik do Statutu.
2) rada jest organem apolitycznym, nie związanym z żadną partią lub ugrupowaniem politycznym.
3) kadencja Rady trwa 2 lata.
§ 4. Terenem działalności jest Gmina Osielsko
§ 5. Rada posługuje się pieczęcią podłużną o treści : „Młodzieżowa Rada Gminy Osielsko”
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 6. Celem działania Rady jest:
1) upowszechnianie idei samorządności wśród młodzieży,
2) kształtowanie i utrwalanie postaw demokratycznych oraz wyrabianie umiejętności podejmowania decyzji w określonych obszarach zagadnień,
3) zapewnienie aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym, kształtowanie młodzieżowych elit społecznych,
4) reprezentowanie interesów młodzieży wobec organów samorządu gminnego, samorządów uczniowskich oraz władz oświatowych,
5) aktywizacja samorządów uczniowskich,
6) działanie na rzecz ochrony praw i godności ucznia,
7) działanie na rzecz integracji i współpracy środowisk młodzieżowych.
§ 7. Rada realizuje swoje cele poprzez:
1) uczestnictwo w obradach Rady Gminy Osielsko oraz jej komisji z głosem doradczym,
2) zgłaszanie wniosków do Rady Gminy Osielsko w sprawach będących przedmiotem jej obrad bądź pracy jej komisji problemowych,
3) opiniowanie projektów uchwał i innych materiałów przekazanych do konsultacji przez Przewodniczącego Rady Gminy Osielsko,
4) współpracę z gminnymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie organizacji młodzieżowych imprez, m.in. kulturalnych i sportowych na terenie gminy Osielsko,
5) promowanie oraz inspirowanie młodzieżowej twórczości artystycznej, działalności naukowej, sportowej, charytatywnej oraz działalności na rzecz ochrony środowiska,
6) udzielanie pomocy i podejmowanie interwencji w przypadku zagrożenia praw ucznia,
7) nawiązywanie współpracy z samorządami uczniowskimi oraz gminnymi, krajowymi i zagranicznymi organizacjami,
8) propagowanie celów Rady, prowadzenie działalności informacyjno-doradczej.
§ 8. Środki finansowe zapewniające realizację celów statutowych Rady pochodzą z budżetu Gminy Osielsko. Organizacyjne i administracyjne zabezpieczenie funkcjonowania Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko zapewnia Wójt Gminy Osielsko.
Rozdział III
Przedstawiciele Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko
§ 9. 1.Przedstawicielem Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko może zostać każdy uczeń od I klasy gimnazjum do ukończenia 18 roku życia, uczący się w gimnazjum na terenie gminy lub szkole ponadgimnazjalnej, nie zawieszony w prawach ucznia oraz wobec którego nie toczy się żadne postępowanie w stosunku do nieletnich.
2.W skład Rady wchodzi 15 członków.
3. Liczbę przedstawicieli z poszczególnych gimnazjów określa Ordynacja Wyborcza Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
4.Członkami Rady mogą być również uczniowie szkół ponadgimnazjalnych zamieszkali na terenie gminy zgodnie z § 4 ust. 2 Ordynacji wyborczej.
5.Członkostwa w Radzie nie można łączyć z członkostwem w organach samorządu terytorialnego.
§ 10. Przedstawiciel ma prawo:
1) uczestniczenia w pracach komisji problemowych,
2) zgłaszania wniosków, postulatów i inicjatyw,
3) składania interpelacji i zapytań w istotnych sprawach związanych z działalnością Rady,
4) uzyskania informacji dotyczącej prac Rady,
5)domagania się wniesienia pod obrady spraw, które uważa za społecznie pilne i uzasadnione, zwłaszcza tych, które wynikają z postulatów i skarg uczniów.
§ 11.. 1. Przedstawiciel ma obowiązek:
1) przestrzegania statutu i uchwał Rady,
2) udziału w realizacji celów Rady,
3) uczestniczenia w sesjach Rady i pracy Komisji, do których został wybrany,
4) informowania swoich wyborców o działalności Rady,
5) przedstawiania wniosków swoich wyborców na sesjach Rady,
6) przedłożenia usprawiedliwienia Przewodniczącemu Młodzieżowej Rady w razie
swojej nieobecności na posiedzeniu Rady lub komisji, w terminie nie dłuższym niż
14 dni po ustaniu przyczyny nieobecności,
7) powiadomienia o zmianie miejsca nauki i zamieszkania.
2. Przedstawiciel nie może w pracach Rady propagować programów żadnych partii
politycznych, komitetów wyborczych, kościołów i związków wyznaniowych oraz
działać na ich rzecz w inny sposób.
§ 12. 1.Przedstawiciel może stracić mandat w przypadku niewywiązywania się ze swoich obowiązków i nieprzestrzegania niniejszego statutu, o czym decyduje Rada większością 2/3 głosów na wniosek ¼ członków Rady po zaopiniowaniu wniosku przez Komisję Rewizyjną.
2.Przedstawiciel traci mandat w przypadku:
1)zawieszenia w prawach ucznia, przerwania nauki, relegowania ze szkoły, nie uzyskania promocji do następnej klasy,
2)wszczęcia postępowania w stosunku do nieletnich.
3.Przedstawiciel ma prawo do rezygnacji z mandatu lub z pełnionej funkcji w czasie trwania kadencji.
4.Sposób wyboru nowego przedstawiciela określa Ordynacja Wyborcza.
5. Mandat samoistnie wygasa z momentem ukończenia przez ucznia 18 roku życia.
Rozdział IV
Organizacja wewnętrzna i zadania Rady
§ 13. 1.Rada obraduje na sesjach zwoływanych zgodnie z przyjętym planem pracy, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał i nie częściej niż jeden raz w miesiącu.
2.Do zadań Rady należą:
1) Uchwalenie programu działania i planu pracy,
2) Wybór oraz odwołanie przewodniczącego Rady, członków komisji rewizyjnej i komisji problemowych,
3) Proponowanie zmian w Statucie,
4) Uchwalenie Regulaminu Rady i planu pracy dla komisji Rady,
5) Podejmowanie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu przedstawiciela Rady,
6) Uchwalenie Regulaminu wyborów do Rady,
7) Przyjmowanie sprawozdań z działalności komisji rewizyjnej i komisji problemowych Rady,
8) Wyrażanie opinii w sprawach dotyczących młodzieży, nieuregulowanych przepisami statutu.
3.Rada podejmuje decyzje w formie uchwał, apeli, oświadczeń.
§ 14. Rada wybiera i odwołuje: Komisję Rewizyjną, komisje problemowe działające na podstawie Statutu i Regulaminu Rady.
§ 15. 1. Rada wybiera spośród radnych przewodniczącego Rady, jego zastępcę, sekretarza Rady, przewodniczacego Komisji Rewizyjnej oraz przewodniczących komisji problemowych, w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 składu Rady .
2.Wybory na poszczególne stanowiska odbywają się w kolejności określonej w punkcie 1, co oznacza, że kandydatów na kolejne stanowisko zgłasza się wówczas, gdy poprzednie stanowisko zostało już obsadzone.
3.Rada może odwołać członka Rady w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 składu Rady, na wniosek co najmniej 1/4 statutowego składu Rady.
4.Wniosek o odwołanie członka Rady, Rada rozpatruje na sesji następnej, po sesji, na której zgłoszono wniosek, nie później, niż po upływie miesiąca.
5.Jeżeli wniosek o odwołanie członka Rady nie uzyskał wymaganej większości głosów, to kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 2 miesięcy od poprzedniego głosowania.
6.Odwołany członek Rady pełni swoje obowiązki do czasu powołania nowego członka.
§ 16. 1. Zadaniem Przewodniczącego Rady jest w szczególności:
1) kierowanie bieżącymi sprawami Rady, organizowanie pracy Rady oraz reprezentowanie Rady na zewnątrz,
2) zwoływanie sesji Rady, przygotowywanie porządku obrad,
3) przewodniczenie obradom sesji Rady,
4) składania Radzie sprawozdania z działalności Rady w okresie międzysesyjnym,
5) czuwanie nad terminową realizacją planów pracy Rady.
§ 17 . 1 Zadaniem wiceprzewodniczącego Rady jest w szczególności:
1) koordynowanie działań komisji,
2) zastępowanie w razie nieobecności Przewodniczącego Rady.
§ 18. 1.Zadaniem sekretarza Rady jest w szczególności:
1) prowadzenie dokumentacji Rady,
2) współdziałanie z pracownikiem Biura Rady Gminy Osielsko wskazanym do pomocy w obsłudze Rady,
3) sporządzanie protokołu z sesji Rady.
§ 19 1.Dla stałego kontrolowania całokształtu działalności, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności kontrola przestrzegania Statutu, wykonywania uchwał Rady oraz rozpatrywanie sporów wewnątrz Rady.
3. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi trzech przedstawicieli.
4. W pracach Komisji Rewizyjnej nie mogą uczestniczyć: przewodniczący rady, zastępca przewodniczącego rady, sekretarz, przewodniczący komisji problemowych.
5. Komisja Rewizyjna opiniuje wnioski w sprawie odwołania przedstawiciela, członka Prezydium lub całego Prezydium.
6. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.
7. Rada wybiera przewodniczącego Komisji Rewizyjnej spośród członków tej Komisji.
§ 20. 1.Do realizacji zadań Rady powołuje się stałe komisje problemowe w ilości 2 - 3.
2.Skład osobowy oraz zakres działania komisji określa uchwała Rady.
3.Komisja ze swego grona wybiera przewodniczącego, który organizuje pracę komisji, przygotowuje projekty planu pracy i sprawozdań z realizacji zadań, reprezentuje Komisję na forum Rady oraz sporządza protokół z odbytego posiedzenia.
4.Komisja może występować z inicjatywą uchwałodawczą.
§ 21.Organizację i działanie Rady oraz jej organów reguluje Regulamin Rady uchwalany przez Radę, zaopiniowany przez zespół prawny Urzędu Gminy Osielsko.
Rozdział V Postanowienia końcowe
§ 22. 1.Przewodniczący Rady Gminy Osielsko pełni funkcję doradczą w stosunku do Rady, wystawia zaświadczenia o wyborze na członka oraz wykonuje zadania Przewodniczącego Rady, przed i podczas pierwszych wyborów do Rady – do chwili wyboru Przewodniczącego Rady.
2.Obsługę Rady zapewnia Wójt Gminy Osielsko.
3.Siedziba Rady znajduje się w Gminnym Ośrodku Kultury w Osielsku.
4.Obrady Rady i jej organów odbywają się w siedzibie Rady lub w innym miejscu ustalonym przez Przewodniczącego Rady.
5.Rada prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 23. W sprawach organizacyjnych nie uregulowanych w Statucie i Regulaminie Rady, Rada działa lub podejmuje decyzje w porozumieniu z Przewodniczącym Rady Gminy Osielsko.
§ 24. Sprawy, których nie udało się zakończyć w czasie trwania kadencji, powinny być kontynuowane w następnej kadencji.
§ 25. Zmian statutu dokonuje Rada Gminy Osielsko z własnej inicjatywy, po uzyskaniu opinii Rady na temat proponowanych zmian lub na wniosek Rady zgłoszony przez 1/4 składu Rady i przyjęty bezwzględną większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej 2/3 statutowego składu Rady.
Załącznik do Statutu Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko
ORDYNACJA WYBORCZA MŁODZIEŻOWJ RADY GMINY OSIELSKO
Postanowienia ogólne
§ 1. Niniejsza Ordynacja określa zasady i tryb wyboru radnych Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko zwanej dalej Radą.
§ 2.Podstawą prawną wyborów jest Statut Rady.
§ 3. Wybranym do Rady może być każda osoba w wieku od 14 lat do ukończenia 18 roku życia, mająca w chwili wyborów stałe zameldowanie w gminie Osielsko, ucząca się w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej, nie karana wyrokiem sądowym oraz nie zawieszona w prawach ucznia.
§ 4. 1.Przedstawicieli do Młodzieżowej Rady Gminy wybiera się według normy przedstawicielskiej:
1) uczniowie z obwodu Gimnazjum nr 2 w Osielsku – stosunek ogólnej ilości gimnazjalistów do ilości mandatów .
2) uczniowie z obwodu Gimnazjum nr 1 w Żołędowie – stosunek ogólnej ilości gimnazjalistów do ilości mandatów .
2. Spośród określonej ilości mandatów po trzy mandaty mogą otrzymać tegoroczni absolwenci gimnazjów z Osielska i Żołędowa.
§ 5. Przedstawicieli do Młodzieżowej Rady wybiera młodzież ucząca się w gimnazjach w Osielsku i w Żołędowie, w wyborach powszechnych, równych, tajnych i bezpośrednich
Zarządzanie wyborów
§ 6. 1.Wybory do Rady zarządza się nie później niż na miesiąc przed upływem kadencji Rady.
2.Wybory do Rady zarządza przewodniczący Rady.
3.W przypadku wygaśnięcia mandatu przed upływem kadencji Rady, na to miejsce wchodzi osoba, która miała największą ilość głosów w wyborach do Rady, a nie dostała się do pierwszego składu.
Organizacja wyborów
§ 7.Wybory odbywają się w terminie i czasie określonym w uchwale Rady Gminy.
§ 8.Za organizację i przeprowadzenie wyborów odpowiedzialni są dyrektorzy gimnazjów w Osielsku i Żołędowie.
§ 9.Przed głosowaniem każdemu z kandydatów przysługuje prawo do przedstawienia swojej osoby na forum samorządu uczniowskiego danej szkoły
§ 10. 1. Z przeprowadzonego głosowania jest sporządzany protokół.
2.Wyniki głosowania podaje się do wiadomości społeczności uczniowskiej w sposób zwyczajowo przyjęty w danej szkole.
3.Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się Radzie Gminy i Młodzieżowej Radzie Gminy.
Postanowienia końcowe
§ 11. Wybory do Rady I kadencji zarządza Przewodniczący Rady Gminy Osielsko.
§ 12. Informacje o dokonanym wyborze przekazuje się do Biura Rady Gminy Osielsko przed upływem 7 dni od chwili wyboru. Nie przekazanie informacji w określonym terminie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału przedstawiciela danej placówki w pracach Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko
wynik głosowania imiennego
§ 1. Powołać Młodzieżową Radę Gminy Osielsko, zwanej dalej Młodzieżową Radą.
§ 2. 1. Młodzieżowa Rada składa się z przedstawicieli gimnazjów mających swoją siedzibę na terenie Gminy Osielsko.
2. Młodzieżowa Rada ma charakter opiniodawczy, wnioskodawczy i doradczy wobec działań organu samorządu Gminy Osielsko w sprawach dotyczących młodzieży oraz charakter pomocniczy wobec samorządów uczniowskich szkół.
§ 3. Nadaje się Młodzieżowej Radzie Statut, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 4. 1. Siedzibą Młodzieżowej Rady Gminy jest Gminny Ośrodek Kultury w Osielsku.
2. Warunki administracyjne i techniczne , niezbędne do funkcjonowania Młodzieżowej Rady zapewnia Wójt Gminy.
§ 5. Wybory do Rady I kadencji zarządza Przewodniczący Rady Gminy Osielsko. Wybory te odbędą się najpóźniej w ciągu 6 miesięcy od daty podjęcia niniejszej uchwały i zostaną przeprowadzone zgodnie z Ordynacją Wyborczą stanowiącą załącznik do Statutu Młodzieżowej Rady.
§ 6 Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Osielsko i Wójtowi Gminy Osielsko.
§. 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie:
Inicjatywa powołania Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko w naszej gminie narodziła się przeszło dwa lata temu w Komisji ds. Rodziny. Powołanie Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko ma na celu udział ich reprezentantów w posiedzeniach Rady Gminy Osielsko.
Powstał pierwszy projekt Statutu, który został poddany konsultacjom opiekunów samorządów uczniowskich. Komisja ds. Rodziny nawiązała z młodzieżą gimnazjalną kontakt gdzie przyjęto założenia do Statutu. Następnie projekt Statutu Rady Młodzieży został przedyskutowany na posiedzeniach Komisji Rady Gminy Osielsko i przedłożony pod obrady sesji Rady Gminy.
Rada Gminy Osielsko na sesji w dniu 26 marca 2008 r. podjęła uchwałę o powołaniu Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko i nadania jej statutu.
STATUT MŁODZIEŻOWEJ RADY GMINY OSIELSKO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Młodzieżowa Rada Gminy Osielsko, zwana dalej Radą, jest samorządową reprezentacją młodzieży gminy Osielsko
§ 2. Rada działa na podstawie art. 5b ust. 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr142, poz.1591, ze zm.) oraz na podstawie uchwały Rady Gminy Osielsko Nr III/17/08 z dnia 26 marca 2008 r.
§ 3. Podstawą działania Rady jest praca społeczna zamieszkałych w gminie Osielsko przedstawicieli społeczności szkolnych, zwanych dalej przedstawicielami.
1) wybory członków dokonuje się zgodnie z Ordynacją Wyborczą stanowiącą załącznik do Statutu.
2) rada jest organem apolitycznym, nie związanym z żadną partią lub ugrupowaniem politycznym.
3) kadencja Rady trwa 2 lata.
§ 4. Terenem działalności jest Gmina Osielsko
§ 5. Rada posługuje się pieczęcią podłużną o treści : „Młodzieżowa Rada Gminy Osielsko”
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 6. Celem działania Rady jest:
1) upowszechnianie idei samorządności wśród młodzieży,
2) kształtowanie i utrwalanie postaw demokratycznych oraz wyrabianie umiejętności podejmowania decyzji w określonych obszarach zagadnień,
3) zapewnienie aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym, kształtowanie młodzieżowych elit społecznych,
4) reprezentowanie interesów młodzieży wobec organów samorządu gminnego, samorządów uczniowskich oraz władz oświatowych,
5) aktywizacja samorządów uczniowskich,
6) działanie na rzecz ochrony praw i godności ucznia,
7) działanie na rzecz integracji i współpracy środowisk młodzieżowych.
§ 7. Rada realizuje swoje cele poprzez:
1) uczestnictwo w obradach Rady Gminy Osielsko oraz jej komisji z głosem doradczym,
2) zgłaszanie wniosków do Rady Gminy Osielsko w sprawach będących przedmiotem jej obrad bądź pracy jej komisji problemowych,
3) opiniowanie projektów uchwał i innych materiałów przekazanych do konsultacji przez Przewodniczącego Rady Gminy Osielsko,
4) współpracę z gminnymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie organizacji młodzieżowych imprez, m.in. kulturalnych i sportowych na terenie gminy Osielsko,
5) promowanie oraz inspirowanie młodzieżowej twórczości artystycznej, działalności naukowej, sportowej, charytatywnej oraz działalności na rzecz ochrony środowiska,
6) udzielanie pomocy i podejmowanie interwencji w przypadku zagrożenia praw ucznia,
7) nawiązywanie współpracy z samorządami uczniowskimi oraz gminnymi, krajowymi i zagranicznymi organizacjami,
8) propagowanie celów Rady, prowadzenie działalności informacyjno-doradczej.
§ 8. Środki finansowe zapewniające realizację celów statutowych Rady pochodzą z budżetu Gminy Osielsko. Organizacyjne i administracyjne zabezpieczenie funkcjonowania Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko zapewnia Wójt Gminy Osielsko.
Rozdział III
Przedstawiciele Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko
§ 9. 1.Przedstawicielem Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko może zostać każdy uczeń od I klasy gimnazjum do ukończenia 18 roku życia, uczący się w gimnazjum na terenie gminy lub szkole ponadgimnazjalnej, nie zawieszony w prawach ucznia oraz wobec którego nie toczy się żadne postępowanie w stosunku do nieletnich.
2.W skład Rady wchodzi 15 członków.
3. Liczbę przedstawicieli z poszczególnych gimnazjów określa Ordynacja Wyborcza Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
4.Członkami Rady mogą być również uczniowie szkół ponadgimnazjalnych zamieszkali na terenie gminy zgodnie z § 4 ust. 2 Ordynacji wyborczej.
5.Członkostwa w Radzie nie można łączyć z członkostwem w organach samorządu terytorialnego.
§ 10. Przedstawiciel ma prawo:
1) uczestniczenia w pracach komisji problemowych,
2) zgłaszania wniosków, postulatów i inicjatyw,
3) składania interpelacji i zapytań w istotnych sprawach związanych z działalnością Rady,
4) uzyskania informacji dotyczącej prac Rady,
5)domagania się wniesienia pod obrady spraw, które uważa za społecznie pilne i uzasadnione, zwłaszcza tych, które wynikają z postulatów i skarg uczniów.
§ 11.. 1. Przedstawiciel ma obowiązek:
1) przestrzegania statutu i uchwał Rady,
2) udziału w realizacji celów Rady,
3) uczestniczenia w sesjach Rady i pracy Komisji, do których został wybrany,
4) informowania swoich wyborców o działalności Rady,
5) przedstawiania wniosków swoich wyborców na sesjach Rady,
6) przedłożenia usprawiedliwienia Przewodniczącemu Młodzieżowej Rady w razie
swojej nieobecności na posiedzeniu Rady lub komisji, w terminie nie dłuższym niż
14 dni po ustaniu przyczyny nieobecności,
7) powiadomienia o zmianie miejsca nauki i zamieszkania.
2. Przedstawiciel nie może w pracach Rady propagować programów żadnych partii
politycznych, komitetów wyborczych, kościołów i związków wyznaniowych oraz
działać na ich rzecz w inny sposób.
§ 12. 1.Przedstawiciel może stracić mandat w przypadku niewywiązywania się ze swoich obowiązków i nieprzestrzegania niniejszego statutu, o czym decyduje Rada większością 2/3 głosów na wniosek ¼ członków Rady po zaopiniowaniu wniosku przez Komisję Rewizyjną.
2.Przedstawiciel traci mandat w przypadku:
1)zawieszenia w prawach ucznia, przerwania nauki, relegowania ze szkoły, nie uzyskania promocji do następnej klasy,
2)wszczęcia postępowania w stosunku do nieletnich.
3.Przedstawiciel ma prawo do rezygnacji z mandatu lub z pełnionej funkcji w czasie trwania kadencji.
4.Sposób wyboru nowego przedstawiciela określa Ordynacja Wyborcza.
5. Mandat samoistnie wygasa z momentem ukończenia przez ucznia 18 roku życia.
Rozdział IV
Organizacja wewnętrzna i zadania Rady
§ 13. 1.Rada obraduje na sesjach zwoływanych zgodnie z przyjętym planem pracy, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał i nie częściej niż jeden raz w miesiącu.
2.Do zadań Rady należą:
1) Uchwalenie programu działania i planu pracy,
2) Wybór oraz odwołanie przewodniczącego Rady, członków komisji rewizyjnej i komisji problemowych,
3) Proponowanie zmian w Statucie,
4) Uchwalenie Regulaminu Rady i planu pracy dla komisji Rady,
5) Podejmowanie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu przedstawiciela Rady,
6) Uchwalenie Regulaminu wyborów do Rady,
7) Przyjmowanie sprawozdań z działalności komisji rewizyjnej i komisji problemowych Rady,
8) Wyrażanie opinii w sprawach dotyczących młodzieży, nieuregulowanych przepisami statutu.
3.Rada podejmuje decyzje w formie uchwał, apeli, oświadczeń.
§ 14. Rada wybiera i odwołuje: Komisję Rewizyjną, komisje problemowe działające na podstawie Statutu i Regulaminu Rady.
§ 15. 1. Rada wybiera spośród radnych przewodniczącego Rady, jego zastępcę, sekretarza Rady, przewodniczacego Komisji Rewizyjnej oraz przewodniczących komisji problemowych, w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 składu Rady .
2.Wybory na poszczególne stanowiska odbywają się w kolejności określonej w punkcie 1, co oznacza, że kandydatów na kolejne stanowisko zgłasza się wówczas, gdy poprzednie stanowisko zostało już obsadzone.
3.Rada może odwołać członka Rady w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 składu Rady, na wniosek co najmniej 1/4 statutowego składu Rady.
4.Wniosek o odwołanie członka Rady, Rada rozpatruje na sesji następnej, po sesji, na której zgłoszono wniosek, nie później, niż po upływie miesiąca.
5.Jeżeli wniosek o odwołanie członka Rady nie uzyskał wymaganej większości głosów, to kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 2 miesięcy od poprzedniego głosowania.
6.Odwołany członek Rady pełni swoje obowiązki do czasu powołania nowego członka.
§ 16. 1. Zadaniem Przewodniczącego Rady jest w szczególności:
1) kierowanie bieżącymi sprawami Rady, organizowanie pracy Rady oraz reprezentowanie Rady na zewnątrz,
2) zwoływanie sesji Rady, przygotowywanie porządku obrad,
3) przewodniczenie obradom sesji Rady,
4) składania Radzie sprawozdania z działalności Rady w okresie międzysesyjnym,
5) czuwanie nad terminową realizacją planów pracy Rady.
§ 17 . 1 Zadaniem wiceprzewodniczącego Rady jest w szczególności:
1) koordynowanie działań komisji,
2) zastępowanie w razie nieobecności Przewodniczącego Rady.
§ 18. 1.Zadaniem sekretarza Rady jest w szczególności:
1) prowadzenie dokumentacji Rady,
2) współdziałanie z pracownikiem Biura Rady Gminy Osielsko wskazanym do pomocy w obsłudze Rady,
3) sporządzanie protokołu z sesji Rady.
§ 19 1.Dla stałego kontrolowania całokształtu działalności, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności kontrola przestrzegania Statutu, wykonywania uchwał Rady oraz rozpatrywanie sporów wewnątrz Rady.
3. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi trzech przedstawicieli.
4. W pracach Komisji Rewizyjnej nie mogą uczestniczyć: przewodniczący rady, zastępca przewodniczącego rady, sekretarz, przewodniczący komisji problemowych.
5. Komisja Rewizyjna opiniuje wnioski w sprawie odwołania przedstawiciela, członka Prezydium lub całego Prezydium.
6. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.
7. Rada wybiera przewodniczącego Komisji Rewizyjnej spośród członków tej Komisji.
§ 20. 1.Do realizacji zadań Rady powołuje się stałe komisje problemowe w ilości 2 - 3.
2.Skład osobowy oraz zakres działania komisji określa uchwała Rady.
3.Komisja ze swego grona wybiera przewodniczącego, który organizuje pracę komisji, przygotowuje projekty planu pracy i sprawozdań z realizacji zadań, reprezentuje Komisję na forum Rady oraz sporządza protokół z odbytego posiedzenia.
4.Komisja może występować z inicjatywą uchwałodawczą.
§ 21.Organizację i działanie Rady oraz jej organów reguluje Regulamin Rady uchwalany przez Radę, zaopiniowany przez zespół prawny Urzędu Gminy Osielsko.
Rozdział V Postanowienia końcowe
§ 22. 1.Przewodniczący Rady Gminy Osielsko pełni funkcję doradczą w stosunku do Rady, wystawia zaświadczenia o wyborze na członka oraz wykonuje zadania Przewodniczącego Rady, przed i podczas pierwszych wyborów do Rady – do chwili wyboru Przewodniczącego Rady.
2.Obsługę Rady zapewnia Wójt Gminy Osielsko.
3.Siedziba Rady znajduje się w Gminnym Ośrodku Kultury w Osielsku.
4.Obrady Rady i jej organów odbywają się w siedzibie Rady lub w innym miejscu ustalonym przez Przewodniczącego Rady.
5.Rada prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 23. W sprawach organizacyjnych nie uregulowanych w Statucie i Regulaminie Rady, Rada działa lub podejmuje decyzje w porozumieniu z Przewodniczącym Rady Gminy Osielsko.
§ 24. Sprawy, których nie udało się zakończyć w czasie trwania kadencji, powinny być kontynuowane w następnej kadencji.
§ 25. Zmian statutu dokonuje Rada Gminy Osielsko z własnej inicjatywy, po uzyskaniu opinii Rady na temat proponowanych zmian lub na wniosek Rady zgłoszony przez 1/4 składu Rady i przyjęty bezwzględną większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej 2/3 statutowego składu Rady.
Załącznik do Statutu Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko
ORDYNACJA WYBORCZA MŁODZIEŻOWJ RADY GMINY OSIELSKO
Postanowienia ogólne
§ 1. Niniejsza Ordynacja określa zasady i tryb wyboru radnych Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko zwanej dalej Radą.
§ 2.Podstawą prawną wyborów jest Statut Rady.
§ 3. Wybranym do Rady może być każda osoba w wieku od 14 lat do ukończenia 18 roku życia, mająca w chwili wyborów stałe zameldowanie w gminie Osielsko, ucząca się w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej, nie karana wyrokiem sądowym oraz nie zawieszona w prawach ucznia.
§ 4. 1.Przedstawicieli do Młodzieżowej Rady Gminy wybiera się według normy przedstawicielskiej:
1) uczniowie z obwodu Gimnazjum nr 2 w Osielsku – stosunek ogólnej ilości gimnazjalistów do ilości mandatów .
2) uczniowie z obwodu Gimnazjum nr 1 w Żołędowie – stosunek ogólnej ilości gimnazjalistów do ilości mandatów .
2. Spośród określonej ilości mandatów po trzy mandaty mogą otrzymać tegoroczni absolwenci gimnazjów z Osielska i Żołędowa.
§ 5. Przedstawicieli do Młodzieżowej Rady wybiera młodzież ucząca się w gimnazjach w Osielsku i w Żołędowie, w wyborach powszechnych, równych, tajnych i bezpośrednich
Zarządzanie wyborów
§ 6. 1.Wybory do Rady zarządza się nie później niż na miesiąc przed upływem kadencji Rady.
2.Wybory do Rady zarządza przewodniczący Rady.
3.W przypadku wygaśnięcia mandatu przed upływem kadencji Rady, na to miejsce wchodzi osoba, która miała największą ilość głosów w wyborach do Rady, a nie dostała się do pierwszego składu.
Organizacja wyborów
§ 7.Wybory odbywają się w terminie i czasie określonym w uchwale Rady Gminy.
§ 8.Za organizację i przeprowadzenie wyborów odpowiedzialni są dyrektorzy gimnazjów w Osielsku i Żołędowie.
§ 9.Przed głosowaniem każdemu z kandydatów przysługuje prawo do przedstawienia swojej osoby na forum samorządu uczniowskiego danej szkoły
§ 10. 1. Z przeprowadzonego głosowania jest sporządzany protokół.
2.Wyniki głosowania podaje się do wiadomości społeczności uczniowskiej w sposób zwyczajowo przyjęty w danej szkole.
3.Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się Radzie Gminy i Młodzieżowej Radzie Gminy.
Postanowienia końcowe
§ 11. Wybory do Rady I kadencji zarządza Przewodniczący Rady Gminy Osielsko.
§ 12. Informacje o dokonanym wyborze przekazuje się do Biura Rady Gminy Osielsko przed upływem 7 dni od chwili wyboru. Nie przekazanie informacji w określonym terminie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału przedstawiciela danej placówki w pracach Młodzieżowej Rady Gminy Osielsko
wynik głosowania imiennego