W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Osielsko

 

ul. Szosa Gdańska 55A,

86-031 Osielsko

 

tel. (+48 52) 324 18 00

fax (+48 52) 324 18 03

e-mail: gmina@osielsko.pl

Serwis www: www.osielsko.pl

ePUAP: /4ivyi6y194/skrytka

 

NIP: 554-28-32-610
REGON: 092350688 

 

Kod teryt.: 0403062

IX/88/07

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy
z dnia
w sprawie zajęcia stanowiska w przedmiocie przebiegu drogi ekspresowej S5
na podstawie .
status uchwały obowiązująca

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591; ze zmianami: Dz. U. z 2002 r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271,  Nr 214, poz. 1806, z 2003 r., Dz. U. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r., Dz. U. Nr 102, poz. 1055, Dz. U. Nr 116, poz. 1203, z  2005 r., Dz. U. Nr 172, poz. 1441, Dz. U. Nr 175, poz. 1457, z 2006 r., Dz. U. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r., Dz. U. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje:
 
§ 1. Rada Gminy Osielsko po zapoznaniu z się z wariantami przebiegu drogi ekspresowej S5 na terenie Gminy Osielsko, a opracowanymi przez Scott Wilson Sp. z o.o. wyraża stanowisko, iż najkorzystniejszy z punktu widzenia Gminy Osielsko jest wariant IV w wersji opracowanej w roku 2001.
 
§ 2. Integralną częścią niniejszej uchwały jest załącznik graficzny przedstawiający warianty przebiegu drogi ekspresowej S5. 
 
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
 
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
 
 
UZASADNIENIE
 
     Po zapoznaniu się w dniu 20 listopada 2007 r. z wariantami przebiegu drogi ekspresowej S5 na terenie Powiatu Bydgoskiego opracowanymi przez Scott Wilson Sp. z o.o. Rada Gminy Osielsko wyraża stanowisko, iż najkorzystniejszym z punktu widzenia Gminy Osielsko jest wariant IV.
Wspomniane opracowanie zawiera dwa alternatywne warianty: wariant I zakładający przejście wspomnianej drogi po trasie drogi krajowej nr 5 przez Żołędowo Osielsko i dalej przez Bydgoszcz ulicami Armii Krajowej, Wyszyńskiego i Jana Pawła II oraz wariant IV tzw. północno – zachodnia obwodnica Bydgoszczy.
     Wszystkie argumenty przemawiają za budową drogi ekspresowej S5 w wariancie IV z lekką korektą jej przebiegu zmierzającą do przywrócenia trasy ustalonej w koncepcji opracowanej w 2001 roku.
Cele, jakie powinny być osiągnięte przez właściwe zlokalizowanie drogi ekspresowej S5 to:
·        rozładowanie i wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza istniejące zurbanizowane tereny Gminy Osielsko i Bydgoszczy,
·        utrzymanie spójności układu przestrzennego gminy, aby uwzględniając istniejący i planowany układ osadniczy, więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe, zapewnić właściwy poziom i zdolność wykonywania zadań publicznych,
·        nie ograniczanie dostępności do sąsiadującej Bydgoszczy.
Cele te powinny zostać zrealizowane przy:
·        jak najmniejszym obniżeniu atrakcyjności osadniczej Gminy, a tym samym, jak najmniejszych kosztach społecznych i gospodarczych w wymiarze lokalnym,
·        jak najmniejszym obciążeniu środowiska naturalnego,
·        jak najmniejszych kosztach społecznych i gospodarczych w wymiarze ponadlokalnym.
Poprowadzenie drogi ekspresowej S5 nie powinno kolidować z długofalowymi programami rozwoju Gminy Osielsko realizowanymi już od 10 lat.
     Ewentualna budowa drogi ekspresowej S5 w wariancie I spowoduje podział Gminy na dwie słabo skomunikowane części z konsekwencją istotnego zaburzenia dostępności do obiektów użyteczności publicznej zlokalizowanych w różnych częściach gminy (np. szkoły, ośrodek kultury, ośrodek zdrowia, kościół) przy jednoczesnym ograniczeniu dostępu do sąsiadującej Bydgoszczy. Należy zauważyć, że obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Osielsko oraz „Miejscowy plan zagospodarowania terenów położonych wzdłuż drogi Bydgoszcz – Gdańsk” uzgodniony z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje oprócz budowy drugiej jezdni także budowę węzłów, które tworzą docelowy układ komunikacyjny dla całej Gminy Osielsko. Brak ich w „wariancie I” burzy układ drogowy, a tym samym istniejący i planowany układ osadniczy, co dyskwalifikuje ten wariant. Realizacja inwestycji wywoła skutki polegające na zniszczeniu inicjatyw gospodarczych wzdłuż wspomnianej drogi przez dotkliwe ograniczenie jej dostępności. Na podstawie ww. mpzp od 1997 roku powstało wiele nowych obiektów, których egzystencja uzależniona jest od skomunikowania z drogą Nr 5. Ponadto gmina od 10 lat konsekwentnie realizuje układ drogowy zgodny z ustaleniami tego planu, który jest nierozerwalny z wcześniej ustalonymi skrzyżowaniami i węzłami drogi nr 5.
     Należy zauważyć, że na całym przebiegu zaplanowanej drogi ekspresowej przewidziano szereg obwodnic (dla Świecia, Żnina, Szubina i wielu mniejszych, nie tak bardzo zurbanizowanych i zaludnionych miejscowości), dziwi więc fakt preferowania wariantu I, który nie zapewnia największej aglomeracji województwa jak najszybszej realizacji obwodnicy.
     Z omawianych względów podjęto uchwałę, jak na wstępie.
     Zobowiązano Wójta Gminy Osielsko do przedłożenia niniejszej uchwały: Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg i Autostrad,  Scott Wilson Sp. z o.o., Urzędowi Marszałkowskiemu w Toruniu, Wojewodzie Kujawsko-Pomorskiemu i parlamentarzystom.

Wynik głosowania imiennego 2

Załączniki

2 pdf, 44 kB

Powiadom znajomego