Nr X/93/05
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006. |
na podstawie | . |
status uchwały | obowiązująca |
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami) Rada Gminy Osielsko uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 r. - stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Załącznik Nr 1
do uchwały NrX/93/05
z dnia 28 grudnia 2005 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2006
Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy.
Zadania te obejmują w szczególności:
- zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu,
- udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie
rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności
dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także
działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach
opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych
- wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.13' i 15
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie
przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów
integracji społecznej.
Realizacja zadań prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii integracji i polityki społecznej.
W celu realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych Wójt Gminy powołuje pełnomocnika.
Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, zwany dalej „gminnym programem”, został opracowany na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
A.
Diagnoza stanu problemów i zasobów.
I. Stan problemów alkoholowych.
Badania socjologiczne wskazują, iż problemy alkoholowe należą do pierwszej trójki najważniejszych problemów w lokalnej społeczności. Według danych ogólnokrajowych ludzie uzależnieni od alkoholu stanowią 2% wszystkich mieszkańców. Szkody zdrowotne nie ograniczają się do szkód występujących u osób uzależnionych, lecz dotykają także członków ich rodzin: 4% to ich dzieci, a 4% – 6% to ich małżonkowie i inni dorośli członkowie rodziny. Oznacza to, że około 12% mieszkańców doświadcza poważnych szkód związanych z nadużywaniem alkoholu.
1. Gmina Osielsko liczy około 8200 mieszkańców (można szacować na podstawie danych ogólnopolskich, że 12% mieszkańców doświadcza szkód związanych z używaniem alkoholu, czyli ok. 980 mieszkańców naszej gminy). Liczba mieszkańców stale rośnie (w porównaniu w końcu 2004r. było 7650 mieszkańców). Nowi mieszkańcy gminy to przeważnie dawni mieszkańcy Bydgoszczy. Gmina Osielsko jest gminą wiejską, jednak jej charakter nie jest typowy dla gmin tego rodzaju na co wpływ ma jej podmiejska lokalizacja. Takie położenie gminy stwarza wyższe zagrożenie problemem, głównie dla młodych mieszkańców.
Do szkół na terenie gminy uczęszcza 1058 dzieci (705 do szkół podstawowych i 353 do gimnazjów). Stanowi to ok. 13 % ogółu mieszkańców.
W jednej ze szkół podstawowych przeprowadzono ankietę na temat spożywania alkoholu. 13 uczniów podało, że piło alkohol. Średnia wieku spożywających alkohol to 9 lat. Również w gimnazjum wychowawcy podejrzewają spożywanie alkoholu przez 5 uczniów. Zachodzi potrzeba kontynuacji programów profilaktycznych i wychowawczych skierowanych do tej grupy społecznej. Należy również podnosić kwalifikacje osób prowadzących zajęcia opiekuńczo – wychowawcze, socjoterapeutyczne lub inne profilaktyczne i wychowawcze, szczególnie nauczycieli.
Młodzież po gimnazjum przeważnie podejmuje dalszą naukę w szkołach bydgoskich co stwarza dodatkowe zagrożenie w postaci łatwego dostępu do środków uzależniających. Wskazane jest kontynuowanie zajęć profilaktycznych skierowanych do tej grupy wiekowej, oraz podjęcie działań służących pokazywaniu zajęć alternatywnych wobec picia alkoholu.
2. Ilość punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie gminy Osielsko:
- zawierających do 4,5% alkoholu i piwo - 39 poza miejscem sprzedaży i
13 w miejscu sprzedaży
- zawierających od 4,5% do 18% alkoholu – 30 poza miejscem sprzedaży i
8 w miejscu sprzedaży
- zawierających powyżej 18% alkoholu – 27 poza miejscem sprzedaży i
8 w miejscu sprzedaży.
Na pytanie zawarte w ankiecie przeprowadzonej w szkole podstawowej „Czy w sklepie
znajdującym się w pobliżu szkoły sprzedano ci alkohol?” dwóch uczniów
odpowiedziało: tak, czterech odpowiedziało, że udało im się zakupić papierosy.
Wskazane jest zorganizowanie szkolenia dla sprzedawców, przypominającego o
przestrzeganiu prawa, oraz częstsze przeprowadzanie kontroli w punktach sprzedaży
alkoholu.
3. Posterunek Policji w Osielsku do listopada, w 2005r. na terenie gminy Osielsko
odnotował:
- 80 interwencji policji, domowych i w miejscach publicznych gdzie przyczyną było naruszenie ładu i porządku prawnego osób będących pod wpływem alkoholu lub gdzie przyczyną był alkohol.
- z posterunku policji w Osielsku wpłynęło 12 wniosków do GKRPA wszczęcie procedury w kierunku zobowiązania osób do podjęcia leczenia
- zatrzymano 28 nietrzeźwych kierowców
4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w 2005 roku objął stałą pomocą 220 rodzin
zamieszkujących na terenie gminy (liczba osób – 740). Z tego 35 rodzin (128 osób)
gdzie główną przyczyną problemów był alkohol, przemoc w rodzinie – 2 rodziny (8 osób),
narkomania - 1 rodzina (1 osoba), trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu
z zakładu karnego – 1 osoba, bezradność w sprawach opiekuńczych i prowadzenia gospodarstwa domowego – 58 rodzin (186 osób). Wśród innych powodów przyznania pomocy występowały
takie jak: bezdomność – 6 rodzin (8 osób), bezrobocie 147 rodzin (480 osób), długotrwała lub
ciężka choroba – 70 rodzin (212 osób), niepełnosprawność – 30 rodzin (68 osób),
zdarzenie losowe – 1 rodzina ( 6 osób)
5. W 2005 roku do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wpłynęło 27 wniosków o skierowanie na osób na leczenie odwykowe. 5 osób zgłosiło się po pierwszym wezwaniu i podjęło terapię, w stosunku do 14 osób procedura GKRPA jest w toku ( zbieranie dowodów, kolejne wezwania). W stosunku do 8 osób w toku postępowanie w sądzie, dla 3 osób sąd wydał postanowienie o zobowiązaniu do podjęcia leczenia w niestacjonarnym zakładzie lecznictwa odwykowego pod nadzorem kuratora.
II. Diagnoza występowania przemocy domowej.
Z badań ogólnopolskich wynika, że 2/3 uzależnionych mężczyzn to sprawcy przemocy, a wśród uzależnionych i współuzależnionych kobiet 2/3 to ofiary przemocy. Przyjmując, że statystycznie 2% ogółu mieszkańców to liczba osób uzależnionych, a z tego 2/3 to sprawcy przemocy, daje w naszej gminie liczbę 273 osób. Przyjmując, że statystycznie osoby doświadczające szkód z powodu picia alkoholu innej osoby stanowią 6% ogółu mieszkańców, a z tego 2/3 to ofiary przemocy, daje w naszej gminie liczbę 328 osób.
Do listopada 2005 roku Posterunek Policji w Osielsku odnotował 21 przypadków przemocy w rodzinie, gdzie założono niebieską kartę. Przeprowadzono 5 postępowań przygotowawczych o czyn z art. 207 kk (znęcanie się fizyczne lub psychiczne), z czego 3 postępowania skierowano do prokuratury rejonowej z wnioskiem o objęcie sprawy aktem oskarżenia.
Wskazane jest aby w każdym przypadku otrzymania przez GKRPA zgłoszenia osoby nadużywającej alkoholu przeprowadzić diagnozę wstępną pod kątem przemocy domowej, oraz opracowanie wspólnej strategii postępowania służb w przypadku podejrzenia występowania przemocy domowej. Pomocą należy objąć całą rodzinę, gdyż samo leczenie sprawcy przemocy czy osoby zakłócającej porządek publiczny w związku z nadużywaniem alkoholu nie może być proponowane jako jedyny rodzaj oddziaływań w sytuacji występowania przemocy w rodzinie.
III. Zasoby umożliwiające prowadzenie działalności profilaktycznej i naprawczej.
1.Rodzinny Punkt Konsultacyjny, mieszczący się w Gminnej Przychodni Zdrowia w Osielsku. Rodzinny Punkt Konsultacyjny jest czynny cztery razy w tygodniu. W każdą środę porad udziela psycholog, prawnik (wtorki), grupa wsparcia dla osób współuzależnionych oraz ofiar przemocy (poniedziałki), grupa edukacyjno – terapeutyczna oraz organizacja pierwszego kontaktu osoby uzależnionej i współuzależnionej z placówką terapeutyczną (czwartki).
W każdą pierwszą środę miesiąca są prowadzone zajęcia „Szkoły dla rodziców”.
W każdy drugi piątek miesiąca są prowadzone zajęcia grupy konsultacyjno – superwizyjnej, na których spotykają się pracownicy RPK, pracownicy socjalni, policjanci, pedagodzy szkolni, członkowie komisji RPA, pracownicy służby zdrowia i mieszkańcy gminy, którzy chcą pomagać innym.
2. Zajęcia środowiskowe opiekuńczo - wychowawcze , prowadzone przy świetlicy w Niemczu, przy zespole szkół w Osielsku, przy Szkole Podstawowej w Maksymilianowie. Zajęcia odbywają się raz, lub dwa razy w tygodniu od 15.00 do 18.00. W ramach pomocy dzieci otrzymują pomoc terapeutyczną, uczestniczą w zajęciach wyrównawczych, oraz otrzymują posiłek. Uczestniczą w zajęciach sportowych (pływalnia).
3. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w skład której wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (psycholog, terapeuta uzależnień, pracownik socjalny, pedagog, wicedyrektor szkoły, nauczyciel, radni).
Osoby prowadzące zajęcia w RPK posiadają wysokie kwalifikacje i doświadczenie:
- Psycholog – ukończone studia wyższe – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Psychologia; specjalizacja pierwszego stopnia z psychologii klinicznej; liczne szkolenia.
- Terapeuta (osoba organizująca kontakt osoby uzależnionej z placówką terapeutyczną) – SPP,STU – PARPA ,długoletnie doświadczenie pracy w Oddziale Leczenia Uzależnień jako instruktor służb społecznych, liczne szkolenia
- Terapeuta („grupa wsparcia dla żon i osób współuzależnionych”) – Studium Pomocy Psychologicznej, Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, liczne szkolenia
- Prawnik – ukończone Studia Wyższe na Wydziale Prawa i Administracji UMK w Toruniu, (praca w więziennictwie – organizowanie i realizowanie działalności odwykowej)
4. Ciągła współpraca z instytucjami, szkołami, służbami.
Wszystkie szkoły gminy Osielsko realizują swoje programy profilaktyki współpracując z urzędem gminy i GKRPA. Zatrudnionych jest trzech pedagogów, którzy aktywnie realizują Gminny Program PiRPA oraz biorą udział w spotkaniach grupy konsultacyjno – superwizyjnej. Dwie osoby z pośród nauczycieli są uprawnione do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych. Wielu nauczycieli ukończyło kursy uprawniające do prowadzenia zajęć profilaktycznych:
„Spójrz inaczej” – 30 nauczycieli
„Spójrz inaczej na agresję” – 5 nauczycieli
„II elementarz czyli program 7 kroków” – 4 nauczycieli
„Nasze spotkania” – 1 nauczyciel
B.
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
1. Prowadzenie i rozwijanie działalności Rodzinnego Punktu Konsultacyjnego, poprzez zakup niezbędnego sprzętu, wyposażenia, bieżące remonty.
2. Opłacanie rachunków za telefon znajdujący się w Rodzinnym Punkcie Konsultacyjnym.
3. Finansowanie przeprowadzania badań przesiewowych (test AUDIT) i stosowania metod wczesnej diagnozy i interwencji. Wspieranie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji, stworzenie listy teleadresowej placówek lecznictwa odwykowego, zaopatrzenie w materiały do wykonywania badań i materiały dla pacjentów. Zawarcie porozumienia z Gminną Przychodnią w Osielsku lub z lekarzem, na podstawie którego będą wykonywane badania (badania przesiewowe nie wchodzą w zakres świadczeń zdrowotnych refundowanych przez NFZ).
C.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
I. Pomoc dla dorosłych członków rodziny z problemem alkoholowym.
1. Prowadzenie grup edukacyjno-terapeutycznych oraz organizowanie pierwszego
kontaktu osoby uzależnionej z placówką terapeutyczną.
2. Prowadzenie grup wsparcia dla osób współuzależnionych.
3. Udzielanie porad prawnych dla rodzin i ich członków.
4. Udzielanie porad przez psychologa.
5. Prowadzenie grup edukacyjnych oraz warsztatów umiejętności psychologicznych dla dorosłych.
6. Prowadzenie warsztatów w ramach „Szkoły dla rodziców”.
7. Zorganizowanie i sfinansowanie wyjazdu dla rodzin z problemem alkoholowym
(realizacja programów profilaktycznych dla rodzin)- „Letnia Szkoła dla Rodziców”.
8. Prowadzenie grupy konsultacyjno – superwizyjnej dla terapeutów, pracowników
socjalnych, pedagogów, pełnomocnika, policjantów i innych osób zajmujących się
pomocą.
II. Pomoc dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym.
1. Realizacja programów profilaktycznych w szkołach podstawowych i gimnazjach
„7 kroków”, „Spójrz inaczej”, „Nasze spotkania” oraz innych programów
profilaktycznych.
Prowadzenie zajęć o charakterze integracyjnym dla dzieci i młodzieży z rodzin patologicznych i zagrożonych patologią w ramach świetlic środowiskowych,
prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych, kompensacyjno – korekcyjnych w ramach
świetlic opiekuńczo – wychowawczych, oraz dożywianie dzieci uczestniczących w
zajęciach profilaktycznych.
Organizacja zajęć sportowych dla dzieci uczestniczących w zajęciach profilaktycznych.
4. Terapeutyczne obozy, zimowy i letni dla dzieci z rodzin zagrożonych dysfunkcją oraz
uczestników grup terapeutycznych i profilaktycznych.
5. Pomoc w realizacji zajęć terapeutycznych oraz innych form profilaktyki dla dzieci
uczęszczających do szkół poza teren gminy Osielsko ( refundacja kosztów).
6. Inne formy działalności profilaktycznej dla dzieci i młodzieży - np. grupy wsparcia,
grupy terapeutyczne, grupy psychoedukacyjne, biwaki terapeutyczne.
7. Prowadzenie profilaktycznej działalności edukacyjnej we współpracy z klubami
sportowymi na zgrupowaniach sportowych dzieci i młodzieży.
8. Organizacja konkursów dla dzieci i młodzieży nt. wiedzy o szkodliwości alkoholu,
chorobie alkoholowej, i innych zagrożeniach.
9. Organizacja gwiazdki dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych przy współpracy z Gminnym
Ośrodkiem Pomocy Społecznej (paczki świąteczne).
10. Wspieranie organizacji i placówek o charakterze szkolnym i pozaszkolnym zajmujących się organizowaniem czasu wolnego dzieci i młodzieży przede wszystkim z rodzin zagrożonych alkoholem, przemocą domową.
11. Wyposażenie punktów, w których prowadzone są zajęcia dla dzieci i młodzieży w niezbędny sprzęt i materiały potrzebne do realizacji programów profilaktycznych i innych zajęć o charakterze profilaktycznym, doposażenie bazy szkoleniowej na Stanicy Harcerskiej w Bożenkowie.
12. Wspieranie organizacji i współfinansowanie obozów, biwaków organizowanych przez Kościół i inne placówki połączonych z realizacją programów profilaktycznych i elementami profilaktyki.
13. Prowadzenie grup terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z problemami alkoholowymi i innych uzależnień.
14. Organizowanie spektakli teatralnych dla dzieci i młodzieży nt. wiedzy o szkodliwości alkoholu, chorobie alkoholowej, i innych zagrożeniach.
15. Współudział w kampaniach młodzieżowych promujących zdrowy styl życia.
16. Stworzenie zespołu pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych (opracowywanie i koordynowanie planów pomocy dziecku).
17. Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.
III. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
1. Opracowanie i stosowanie procedury i dokumentacji interwencji w sprawach przemocy
domowej (utworzenie zespołu ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, organizacja
współpracy służb, zbieranie informacji na temat skali zjawiska przemocy domowej w
gminie, wdrażanie „niebieskich kart”).
2. Organizacja szkoleń, narad, konferencji dla przedstawicieli policji i straży gminnej, oraz
pracowników socjalnych służących wzmocnieniu aktywności działań na rzecz ochrony
rodzin przed przemocą, szczególnie zwiększających kompetencje w zakresie pomocy
rodzinom, w których dochodzi do przemocy, oraz związanych z wdrażaniem procedury
interwencji w przypadku stwierdzenia problemu przemocy w rodzinie.
3. Prowadzenie działalności edukacyjnej służącej zmniejszeniu skali zjawiska przemocy w
rodzinach w szczególności z problemem alkoholowym. Zakup materiałów edukacyjnych i
informacyjnych na temat problemu przemocy domowej.
4. Prowadzenie grupy wsparcia dla osób dotkniętych problemem przemocy.
5. Realizacja programów dla rodziców, warsztaty umiejętności rodzicielskich przygotowujące
rodziców do wychowywania dzieci bez przemocy.
6. Szkolenia i warsztaty dla nauczycieli na temat przeciwdziałania agresji i przemocy w
szkole.
7. Zawarcie porozumienia z Domem Samotnej Matki w Żołędowie.
D.
Edukacja publiczna w zakresie problematyki alkoholowej.
1. Propagowanie idei i treści Gminnego Programu oraz trzeźwego abstynenckiego stylu
życia.
2. Redagowanie, edycja i kolportaż ulotek o charakterze informacyjnym.
3. Rozwijanie współpracy z Kościołem w zakresie formowania postaw trzeźwego życia,
4. Zakup literatury fachowej, kaset wideo oraz prenumerata czasopism na temat wiedzy
o chorobie alkoholowej i innych uzależnieniach,
5. Finansowanie lub dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla osób zajmujących się profesjonalnie pomaganiem rodzinom, w których występuje problem alkoholowy,
6. Organizowanie i finansowanie lokalnych i regionalnych kampanii edukacyjnych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych,
7. Aktywny współudział w ogólnopolskich społecznych kampaniach edukacyjnych.
8. Tworzenie punktów z informacjami o ofercie pomocy na terenie gminy w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych: tablice informacyjne w GOPS, przychodni, parafiach, posterunek policji, posterunek straży gminnej i innych miejscach.
9. Angażowanie w działania edukacyjne i informacyjne lokalnych i regionalnych autorytetów, osób znanych.
E.
Szkolenia z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych i przemocy w rodzinie
1. Podnoszenie kwalifikacji realizatorów „ Gminnego Programu”, członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pełnomocnika gminy
ds. rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Organizowanie kursów i szkoleń służących podnoszeniu kwalifikacji osób biorących
udział w realizacji zadań związanych z rozwiązywaniem problemów alkoholowych w szczególności: pracowników GOPS, służby zdrowia, policji, nauczycieli, pedagogów szkolnych, działaczy samorządowych, księży, pełnomocnika gminy ds. rozwiązywania problemów alkoholowych.
3. Prowadzenie szkoleń dla społeczności lokalnej, w szczególności dla sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie wiedzy o chorobie alkoholowej i problemach z nią związanych, narkomanii i innych uzależnień.
4. Udział realizatorów „Gminnego Programu” oraz pełnomocnika gminy w
szkoleniach i kursach organizowanych przez inne instytucje i gminy służące
podnoszeniu kwalifikacji.
5. Współpraca z innymi instytucjami i placówkami zajmującymi się problemami
alkoholowymi na terenie województwa, polegająca na organizowaniu i uczestniczeniu
we wspólnych szkoleniach, warsztatach doskonalących, treningach psychologicznych
i innych formach.
F.
Wspieranie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
1. Udzielenie wsparcia w realizowanych przez instytucje, stowarzyszenia i osoby fizyczne
zadaniach i programach o tematyce profilaktycznej i służących rozwiązywaniu problemów
alkoholowych i przemocy domowej.
G.
Kierowanie na badania w przedmiocie uzależnienia odbywa się na zasadach określonych w art. 24 i 25 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
H.
Wydawanie i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontrola przestrzegania zasad obrotu tymi napojami odbywa się na zasadach określonych w art.18 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
W przypadku stwierdzenia naruszenia zakazu promocji i reklamy alkoholu oraz sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości, osobom do lat 18, oraz sprzedaży na kredyt lub pod zastaw działania interwencyjne podejmuje Policja.
I.
Zasady wynagradzania członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
- ustala się maksymalną liczbę spotkań gminnej komisji w ilości 14, za które komisja będzie otrzymywała wynagrodzenie,
- wynagrodzenie dla przewodniczącego i członków komisji ustala się na takich samych zasadach jak członków rady gminy.
Zadania pełnomocnika gminy ds. rozwiązywania problemów alkoholowych.
1. Działanie na rzecz tworzenia i wzmacniania lokalnej koalicji trzeźwościowej, szukanie
poparcia dla działań na rzecz zmniejszenia rozmiarów problemów alkoholowych.
2. Przeprowadzanie analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich
rozwiązywania na terenie gminy.
3. Przygotowanie wspólnie z gminną komisją i przedkładanie Wójtowi Gminy:
- projektu gminnego programu,
- projektu preliminarza na jego wykonanie,
- sprawozdań z realizacji gminnego programu.
4. Ogłaszanie i prowadzenie konkursu ofert na wykonanie poszczególnych zadań w ramach
gminnego programu.
5. Bieżąca koordynacja zadań wynikających z gminnego programu.
6. Udział w posiedzeniach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
7. Bieżąca ewaluacja i wprowadzanie lokalnych inicjatyw z dziedzin rozwiązywania problemów alkoholowych.
8. Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
PRELIMINAŻ WYDATKÓW
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
2006 1
Uzasadnienie
Zgodnie z art.4'ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, podjęcie uchwały o przyjęciu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych jest niezbędne w celu wykonywania zadań własnych gminy.
W Gminnym programie profilaktyki zostały określone główne kierunki działania i zadania służące wykonaniu ustawowych zadań własnych gminy związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
Wynik głosowania imiennego 2