§ 1. W uchwale Nr III/33/2021 Rady Gminy Osielsko z dnia 12 marca 2021 r. w sprawie wyznaczenia obszarów i granic aglomeracji Osielsko i Dobrcz ((Dz. Urz. woj. kujawsko-pomorskiego 2021r., poz. 2054). wprowadza się następujące zmiany:

1) § 1. otrzymuje brzmienie: 
„Wyznacza się aglomerację Osielsko i Dobrcz (powiat bydgoski) o równoważnej liczbie mieszkańców 14 418 położoną na terenie gmin Osielsko i Dobrcz z końcowym punktem zrzutu ścieków do oczyszczalni ścieków zlokalizowanej w aglomeracji Bydgoszcz.”

2) Załączniki nr 1 i 2 do uchwały zmienianej zastępuje się w następujący sposób:
a. Załącznik nr 1 do uchwały zmienianej otrzymuje brzmienie zgodne z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały;
b. Załącznik nr 2 do uchwały zmienianej otrzymuje brzmienie zgodne z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały;

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Osielsko.

§ 3.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.


Uzasadnienie
Celem wypełnienia zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej, przyjętych w Traktacie Akcesyjnym Polski do Unii Europejskiej, w zakresie dotyczącym Dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych, został sporządzony przez Ministerstwo Środowiska, a następnie zatwierdzony w dniu 16 grudnia 2003r. przez Rząd RP, Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK). Program ten określa plan inwestycyjny w dziedzinie gospodarki ściekowej, jaki musi zostać zrealizowany przez Polskę, aby osiągnąć wymagane efekty ekologiczne.  
Aglomeracja, zgodnie z definicją ustawową, to teren, na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych. 
Na mocy art. 92 ustawy Prawo wodne (tj. Dz. U. z 2024 r. poz 1087 z późn. zm.) „Wójt, bur-mistrz lub prezydent miasta co 2 lata dokonuje przeglądu obszarów i granic aglomeracji wy-znaczonych na podstawie art. 87 ust. 1, z uwzględnieniem kryterium ich utworzenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1, oraz zaistniałych zmian równoważnej liczby mieszkańców w aglomeracji i w razie potrzeby informuje radę gminy o konieczności zmiany obszarów i granic aglomeracji”
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Prawo wodne, aglomeracje wyznacza rada gminy w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego. Wypełniając zobowiązania art. 92 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne Wójt Gminy Osielsko dokonał przeglądu obszarów i granic aglomeracji, w wyniku którego stwierdzono konieczność ich zmiany. W wyniku dokonanego przeglądu opracowany został opis obszaru, granic i wielkości aglomeracji Osielsko i Dobrcz a zakres koniecznych do wprowadzenia zmian zawarto w części opisowej oraz graficznej.
Zmiany wprowadzone niniejszą uchwałą dotycząilości RLM oraz granic i obszaru aglomeracji.
W trakcie przeprowadzonego przeglądu obszaru i granic aglomeracji zweryfikowano długość sieci kanalizacyjnej, ilość zbiorników bezodpływowych oraz ilość przydomowych oczyszczalni ścieków, a także ilość osób korzystających z ww systemów odbioru ścieków na proponowanym do wyznaczenia obszarze Aglomeracji Osielsko i Dobrcz. Na tej podstawie stwierdzono, że ilości wskazane w uchwale Nr III/33/2021 Rady Gminy Osielsko z dnia 12 marca 2021 r. odbiegają znacząco od ilości stwierdzonych w rzeczywistości. Na stwierdzone rozbieżności wpłynęły inwestycje poczynione w ostatnich latach przez jednostki gminne jak również wynikają one z przyrostu zabudowy jednorodzinnej oraz zmiany gęstości zaludnienia na terenach obu gmin. W związku z tym zachodzi konieczność podjęcia uchwały wyznaczającej nowy obszar aglomeracji Osielsko i Dobrcz z uwzględnieniem rzeczywistej ilości RLM na proponowanym do wyznaczenia obszarze. 
Zmiana granic i obszaru aglomeracji wynika jedynie z wyłączenia działek nie objętych zbiorczym systemem kanalizacji sanitarnej. 
Tereny wyłączone z obszaru aglomeracji są i będą nadal obsługiwane przez indywidualne systemy czyli przez przydomowe oczyszczalnie ścieków oraz szczelne zbiorniki wybieralne z wywozem nieczystości na oczyszczalnię ścieków „Fordon” w Bydgoszczy. Ponadto na terenie gmin prowadzone są na bieżąco kontrole gospodarki ściekowej pod kątem sposobu i miejsca odprowadzania ścieków na posesji jak również częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych.Wywóz nieczystości ze zbiorników bezodpływowych odbywa się samo-chodami asenizacyjnymi na oczyszczalnię ścieków „Fordon” w Bydgoszczy. Ładunek zanieczyszczeń nie zbierany siecią kanalizacyjną w aglomeracji zapewnia taki sam poziom ochrony środowiska jak dla całej aglomeracji.
Obszar i granice Aglomeracji Osielsko i Dobrcz zostały wyznaczone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lipca 2018 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (Dz.U. z 2018 r. poz. 1586). Uwzględniono zapisy dokumentu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pn. „Wytyczne do tworzenia, zmiany lub likwidacji obszarów i granic aglomeracji” - publikacja z 2019 r. Obszar i granice Aglomeracji Osielsko i Dobrcz wyznaczono na mapie w skali 1:10 000, stanowiącej integralny załącznik do uchwały. 
W okresie ostatnich 5 lat od zrealizowania przedsięwzięcia ujętego w zestawieniu, o którym mowa w art. 88 ust.1 ustawy Prawo wodne, inwestycje w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych na terenie gminy Osielsko i gminy Dobrcz nie były finansowane ze środków budżetu Państwa oraz ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
Aglomeracja Osielsko i Dobrcz jest zgodna z Dyrektywą Ściekową 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. oraz ustawą Prawo wodne(tj. Dz. U. z 2024 r. poz 1087 z późn. zm.):

• Warunek I, o którym mowa w art. 3 Dyrektywy Ściekowej oraz w art. 87a pkt 1 i pkt 2 ustawy Prawo wodne (stopień skanalizowania) – wyposażenie aglomeracji w systemy zbierania ścieków komunalnych gwarantujące przynajmniej 98% poziom obsługi.
Procent skanalizowania Aglomeracji Osielsko i Dobrcz – 98,79% – warunek spełniony

• Warunek II, o którym mowa w art. 10 Dyrektywy Ściekowej oraz w art. 87a pkt 3 ustawy Prawo wodne (wydajność oczyszczalni) – wydajność oczyszczalni ścieków po-zwalającą odebrać całość ładunku zanieczyszczeń powstających w aglomeracji wyrażonego w równoważnej liczbie mieszkańców.
Nie dotyczy – brak oczyszczalni ścieków na obszarze planowanej do wyznaczenia aglomeracji

• Warunek III, o którym mowa w art. 4 lub 5 (5.2) Dyrektywy Ściekowej oraz w art. 87a pkt 4 ustawy Prawo wodne (standardy oczyszczania ścieków) – oczyszczalnia ścieków na terenie Aglomeracji.
Nie dotyczy – brak oczyszczalni ścieków na obszarze planowanej do wyznaczenia aglomeracji

Dokument wraz załącznikami przedłożono do RZGWPGW Wody Polskie oraz RDOŚ celem uzgodnienia. Postanowieniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie znak: G.RZŚ.4022.8.2024.MP.3z dnia 19.11.2024 r. uzyskano uzgodnienie projektu niniejszej uchwały. 
Wyznaczenie aglomeracji w zakresie obszarów objętych przynajmniej jedną formą ochrony przyrody, następuje po uzgodnieniu projektu uchwały z właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy postanowieniem z dnia19.11.2024 r. znak: G.RZŚ.4022.8.2024.MP.3uzgodnił projekt niniejszej uchwały.