§ 1. Po rozpatrzeniu skargi  Pana (...) z dnia  7 maja  2024 r (wpływ do Urzędu Gminy w dniu 7 maja 2024r., na  Wójta Gminy Osielsko Pana (..) dot. nielegalnego wykorzystania zasobów gminnych w swojej kampanii wyborczej, Rada Gminy Osielsko uznaje skargę za bezzasadną. 

 § 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącej Rady Gminy Osielsko, zobowiązując go do przesłania niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem skarżącemu. 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

Uzasadnienie
W dniu  7 maja  2024r., wpłynęła skarga  na działania Wójta Gminy Osielsko pana (..) dot. nielegalnego wykorzystania zasobów gminnych w swojej kampanii wyborczej,  Rada Gminy Osielsko

Rada Gminy Osielsko jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi na działania Wójta Gminy Osielsko na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r., poz. 690) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku -Kodeks postępowania administracyjnego.  
Posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w przedmiocie rozpatrzenia skargi odbyło się  21 maja 2024 roku.   

Skarga dotyczy wykorzystania przez byłego Wójta Gminy Osielsko fotografii wykonanej przez skarżącego. Do wykorzystania fotografii doszło w ramach kampanii wyborczej w której były wójt bezskutecznie ubiegał się o reelekcję. 
W pierwszej kolejności zauważyć należy, że mimo iż stanowisko wójta gminy ma charakter kadencyjny ( a więc zmieniają się konkretne osoby fizyczne piastujące  to stanowisko ) to w sensie prawnym jest to przez cały czas jeden i ten sam organ gminy. W związku z tym w przypadku skargi dotyczącej działalności wójta jako organu gminy zmiana osoby pełniącej tą funkcję nie stanowi przeszkody dla rozpoznania skargi.  

Ze względu na powyższe decydujące znaczenie ma zatem ustalenie czy przedmiotowa skarga dotyczy działalności p. (..) jako Wójta Gminy Osielsko ( a więc jako ustawowego organu gminy ) czy też działań nie pozostających w bezpośrednim związku z piastowaniem tej funkcji. 

Analiza treści skargi wskazuje, że jej przedmiotem są działania podjęte w ramach kampanii wyborczej w której w.w. ubiegał się o wybór na stanowisko wójta. Do ewentualnego naruszenia praw skarżącego nie doszło zatem w ramach pełnienia przez niego funkcji organu gminy. 
Przeciwko kwalifikowaniu pisma z dnia 07 maja 2024 r. jako skargi na organ jako taki świadczy również sam tytuł pisma akcentujący wolę rozpoznania skargi „jeszcze przed oficjalnym zdaniem stanowiska”.
Biorąc pod uwagę fakt, iż przedmiotem skargi są co do zasady działania i zaniechania organów lub pracowników, do których dochodzi w ramach wykonywania ich zadań, skargę obejmującą działania nie pozostające w związku z pełnieniem funkcji organu gminy należy uznać za bezzasadną.           
Zgodnie z art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego: „Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących."W przedmiotowej sprawie Rada Gminy Osielsko po zapoznaniu się ze wszystkimi stanowiskami i przepisami prawa  uznała skargę za bezzasadną." 

Pouczenie
Zgodnie z art. 239, § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego: „W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko 
z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.”