§ 1. W uchwale Rady Gminy Osielsko Nr IX/73/2023 z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy na rok 2024 zmienionej uchwałą Rady Gminy Osielsko Nr I/1/2024 z dnia 23 stycznia 2024 r. , Nr II/3/2024 z dnia 22 lutego 2024 r., Nr IV/21/2024 z dnia 26 marca 2024 r. oraz Zarządzeniem Wójta Gminy Osielsko Nr 7/2024  z dnia 15 stycznia 2024 r., Nr 12/2024 z dnia 26 stycznia 2024 r., Nr 17/2024 z dnia 5 lutego 2024 r.,  Nr 19 /2024 z dnia 9 lutego 2024 r.  Nr 25/2024 z dnia 26 lutego 2024 r.  Nr 32/2024  z dnia 14.03.2024 r., Nr 38/2024 z dnia 27 marca 2024 r., Nr 42/2024 z dnia 5 kwietnia 2024 r.. Nr 45/2024 z dnia 15 kwietnia 2024 r., Nr 54/2024 z dnia 26 kwietnia 2024 r., Nr 56/2024 z dnia 30 kwietnia 2024 r., Nr 63/2024 z dnia 14 maja 2024 r.  wprowadza się następujące zmiany;
1) dochody budżetu w wysokości 163.515.295,66 zł zwiększa się o kwotę 15.440,89 zł,  po  zmianie  163.530.736,55 zł, w tym ; 
a) dochody bieżące w kwocie –   145.655.382,89 zł,
b) dochody majątkowe w kwocie  – 17.875.353,66 zł, zgodnie z załącznikiem nr 1;
2) wydatki budżetu w wysokości 192.033.457,37 zł, zwiększa się  o kwotę 15.440,89 zł,  po zmianie 192.048.898,26 zł,  tym:
a) wydatki bieżące w wysokości – 123.304.638,26 zł,
b) wydatki majątkowe w wysokości – 68.744.260,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2; 
3) określa się limity wydatków na zadania inwestycyjne, zgodnie z załącznikiem nr 3;
4) ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikiem nr 8 i 8a;
5) określa się plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego,  zgodnie z załącznikiem nr 14 do uchwały;

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy. 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

Dokonuje się zmian uchwały budżetowej gminy Osielsko na rok 2024 polegających na między innymi:
1. Krajowe Biuro Wyborcze: Dyrektor Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Bydgoszczy pismem zn: DBD.803.5.2024 z dnia 14maja 2024 r. poinformował, że decyzją Nr 33/2024 z dnia 14maja 2024 r. dokonał zwiększenia  dotacji celowych na zadania zlecone z przeznaczeniem na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 9 czerwca 2024 r.  o kwotę 2.577,00 zł – wg. klasyfikacji dział 751, rozdział 75113. Zwiększenie dotacji celowej jest rezultatem utworzenia w gminie większej liczby obwodów głosowania niż wynikało to z pierwotnej kalkulacji ( było 17 obwodów,  jest 18). Ponadto, w ramach decyzji ustalono  gminie dotację na sporządzenie spisu wyborców w odrębnym obwodzie głosowania. Łączny plan dotacji w rozdziale 75113 po zmianie wynosi 52.938,00 zł. 
2. Wojewoda Kujawsko – Pomorski pismem zn: WFB.V.1612.219.2024 z dnia 14 maja  2024 r. poinformował, że zostały przekazane środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 w kwocie 7.863,89 zł na wypłatę przez Gminę refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych. Pomoc została przyznana na podstawie ustawy z dnia 9 lutego  2024 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 roku oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu – dział 853 rozdział 85395.
3. Na wniosek GOPS zwiększa się dochody bieżące budżetu o kwotę 5.000,00 zł w dziale 855Rodzina, rozdział 85502 Świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia z funduszu alimentacyjnego  paragraf 0940, w związku z planowanymi zwrotami w zakresie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.  Jednocześnie zwiększa się wydatki bieżące  o kwotę 5.000,00 zł w dziale 855, rozdziale 85502 paragraf 2910. 
4. W zakresie  wydatków bieżących budżetu zwiększa  się wydatki  o kwotę 25.000,00 zł w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo, w rozdziale 01044 Infrastruktura sanitacyjna wsi. Środki zabezpiecza się na wniosek kierownika referatu IiZP  celem wykonania „Opracowania przeglądu obszaru i granic Aglomeracji Osielsko i Dobrcz”. Gmina jest zobowiązana ustawowo  do aktualizacji  dokumentu co dwa lata.
5. Zwiększa się wydatki bieżące budżetu o 14.400,00 zł w dziale 750 Administracja publiczna, rozdział 75014 Egzekucja administracyjna należności pieniężnych. Wzrost wydatków  w rozdziale spowodowany jest spiętrzeniem  się w roku 2024 kilku egzekucji z nieruchomości. Plan po zmianie 31.400,00 zł.
6. Na wniosek   Kierownika GOPS w Osielsku  zmniejsza się o kwotę 205.400,00 zł wydatki bieżące w dziale 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej, w rozdziale 85326 Fundusz Solidarnościowy. Korekta  wynika ze zmiany sposobu finansowania zadania pn.„ Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością”. 
7. Dokonuje się przeniesienia wydatków bieżących w kwocie 1.950,00 zł z działu 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdział 90005 Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu do działu 852 Pomoc społeczna, rozdział 85219 Ośrodki pomocy społecznej. W ramach realizowanego  przez gminę programu priorytetowego  pn.,  „Czyste powietrze” GOPS wydaje zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. W myśl zawartego porozumienia z WFOŚ i GW w Toruniu za każde wydane zaświadczenie gmina otrzymuje 75 zł. W  okresie rozliczeniowym wykonano zadanie za 1.950,00 zł. 
8. Na wniosek kierownika  Referatu Ochrony Środowiska wprowadza się nowe zadanie inwestycyjne pod nazwą „ Zakup osobowego  samochodu służbowego na potrzeby urzędu gminy ”- wartość  zadania  95.000,00 zł. Zwiększa się o  kwotę 95.000,00 zł wydatki majątkowe  w dziale 750 Administracja publiczna, rozdział- 75095 Pozostała działalność oraz jednocześnie zmniejsza o taką kwotę wydatki bieżące w dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdział 90004 – Utrzymanie zieleni w miastach i gminach. Wniosek uzasadniono ograniczoną dostępnością auta posiadanego  już przez UG, tj. samochodu Dacia Logan – rok produkcji 2011 r. Posiadany samochód jest mocno awaryjny, co rzutuje na koszty jego utrzymania i obecnie używany przez pracowników dwóch referatów.Zakup auta znacznie usprawni pracę pracowników  Referatu OŚ polegającą na  przeprowadzania wizji terenowych i kontroli terenów objętych pielęgnacją – zgodnie z umową  obszar ten wynosi 39,3408  ha.
9. Na wniosek Kierownika Referatu Inwestycji i Zamówień Publicznych oraz Kierownika  Gospodarki Gruntami, zwiększa się wydatki na inwestycje zgodnie z załącznikiem  nr  3 do uchwały budżetowej, łącznie o kwotę   166.000,00 zł,  w tym: 
a) o kwotę 130.000,00 zł  na zadanie pn. „Budowa ul. Leśnej w Żołędowie” w związku  z otwarciem postępowania przetargowego.  Jednocześnie zmienia się nazwę zadania na „Budowa ul. Leśnej w Żołędowie i odszkodowanie za przejęte drogi”. Po zmianie wartość zadania w roku 2024 wynosić będzie  1.830.000,00 zł - poz. 6.5 zał. Nr 3 do budżetu;
b) o kwotę 30.000,00 zł na zadanie pn.: „Budowa ul. Kwiatowej w Osielsku - odcinek Storczykowa/Magnoliowa - Cholewskiego wraz z odwodnieniem i odszkodowaniem za przejęte grunty” ,  w związku z koniecznością wykonania  robót dodatkowych.  Wartość zadania po zmianach w roku 2024 – 2.150.000,00 zł. Poz. 6.3  załącznika nr 3 do budżetu;
c) o kwotę 6.000,00 zł na zadanie pn. „Budowa ul. Zawilcowej w Żołędowie – odszkodowanie za przejęte grunty”. Wartość zadania po zmianie 47.000,00 zł. Ostatecznie wartość odszkodowania oszacowano w kwocie jak wyżej.   Poz. 6.30 załącznika Nr 3 do budżetu.
10.  Na wniosek Dyrektora  GOSIR zmienia się nazwę zadania inwestycyjnego pn.” Zakupy inwestycyjne na obiekty GOSIR”  poz. 26.2 załącznika nr 3  na „ Zakupy inwestycyjne na obiekty GOSIR, w tym; zakup traktorka do koszenia trawy”. Finansowanie zadania  w ramach oszczędności środków w dziale  926 Kultura fizyczna, rozdział 92601 Obiekty sportowe. W uzasadnieniu wniosku wniesiono potrzebę wymiany i uzupełnienia sprzętu koszącego obsługującego boiska i tereny rekreacyjne GOSIR. Jednocześnie dostosowuje się odpowiednio opis tego zadania do załącznika  nr 3 uchwały budżetowej na rok 2024 -  str. 74, poprzez wykreślenie z treści  zapisu - zakup piłkochwytów Żołędowo i Osielsko. Zadanie zostało zrealizowane w roku 2023 . 
11. W części opisowej do uchwały budżetowej na rok 2024  uzupełnia się opis do  działu 710 Działalność  usługowa  71004   Plany zagospodarowania przestrzennego, str. 30 o treść: Zaplanowane wydatki obejmują także częściową zapłatę za plany ogłaszane w roku 2024, w tym MPZP dla terenów położonych w Niwach, tj. „NIWY II” i „NIWY III”.
12. W związku z pismem  Dyrektora Zakładu Komunalnego w Żołędowie  dokonuje się zmniejszenia planu przychodów i kosztów zakładu o kwotę 140.000,00 zł. Po zmianie planu,w klasyfikacji  budżetowej - dział 900, rozdział 90004, na zadanie pn.: „ utrzymanie wskazanych terenów zielonych będących we władaniu gminy” w GZK pozostaje 10.000,00 zł. Zadania z zakresu  utrzymania terenów zielonych w ramach posiadanych środków budżetu wykonywać będzie merytoryczne stanowisko w urzędzie gminy.Po zmianach, w planie zakładu; stan środków obrotowych na początek roku 2024 wynosi - 705.576,00 zł, przychody - 29.364.881,00 zł, koszty – 29.213.933,00 zł, stan środków obrotowych na koniec roku 2024 - 856.524,00 zł. Dotacja udzielana z budżetu na inwestycje paragraf 6210 – 10.452.000,00 zł. 
13. Zmiany wydatków w ramach działów.