§ 1. Po rozpatrzeniu skargi z dnia 22 stycznia  2024 r (wpływ do Urzędu Gminy w dniu 22 stycznia 2024r., na działania Wójta Gminy Osielsko Rada Gminy Osielsko z uwagi na:

1) Sposób przyznania mieszkania służbowego związanego ze stosunkiem pracy w roku 2020 był zgodny z obowiązująca uchwałą,

2)  Wójt Gminy Osielsko, przedłużając umowę najmu 20 grudnia 2022 nie uwzględnił faktu posiadania przez Pana(...) domu mieszkalnego w Niwach,

3) Transparentność obiegu dokumentu i ich sposób rejestracji w UG Osielsko zdaniem Komisji Skarg Wniosków i Petycji nie spełnia wymogów Instrukcji Kancelaryjnej” uznaje skargę za zasadną.
 § 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Osielsko, zobowiązując go do przesłania niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem skarżącym. 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

Uzasadnienie
W dniu 22 stycznia 2024 r. wpłynęła skarga Pana (...) na Wójta Gminy Osielsko w związku z nieuzasadnionym przydziałem jego zastępcy (...) mieszkania socjalnego przy ulicy Centralnej w gminie Osielsko.

Rada Gminy Osielsko jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi na działania Wójta Gminy Osielsko na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku -Kodeks postępowania administracyjnego. 

Posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w przedmiocie rozpatrzenia skargi odbyło się  6 lutego 2024  oraz 12 lutego 2024 roku.   

Komisja zapoznała się z wyjaśnieniami Wójta Gminy, które złożył  do  Rady Gminy Osielsko. 

Umowę najmu lokalu mieszkalnego przy ul. Centralnej 6/1 z zastępcą Wójta Gminy Osielsko zawarto w dniu 28 lipca 2020 r. na czas  określony do dnia 31 grudnia 2022 r. 

W tym czasie obowiązywała jeszcze uchwała Rady Gminy Osielsko Nr III/33/2016 z 10.05.2016 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Osielsko. Stosownie do jej postanowień lokale mieszkalne mogły zostać wynajęte na czas trwania stosunku pracy, pracownikom zatrudnionym w jednostkach samorządowych z pominięciem procedury określonej w § 6 tejże uchwały. Warunkiem zawarcia umowy najmu był brak po stronie najemcy tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego na terenie gminy Osielsko. 

W dniu zawarcia umowy najmu czyli w dniu 28.07.2020 r. Zastępca Wójta spełniał wskazane wyżej wymogi uchwały Nr III/33/2016 z 10.05.2016 r. Rady Gminy Osielsko do przyznania  mieszkania służbowego związanego ze stosunkiem pracy w roku 2020.

Uchwałą Nr VI/57/2021 Rady Gminy Osielsko z dnia 22 czerwca 2021 roku dokonano wydzielenia w zasobie mieszkaniowym Gminy Osielsko lokali przeznaczonych do wynajmowania na czas trwania stosunku pracy (Opublikowana w Dz. Urz. Woj.-Kuj. Pom. z 2021 poz. 3301). Weszła ona w życie w dniu 14.07.2021 r. jednak w zakresie kryteriów przydziału lokali stanowiących przedmiot najmu odwołuje się ona do wskazanej wyżej uchwały nr  III/33/2016 z 10.05.2016 r. 

Komisja Skarg i Wniosków ustaliła, że w lutym 2022 roku Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego uznał, że wybudowany przez Zastępcę Wójta dom nadaje się do zamieszkania o czym automatycznie powiadomił Wójta Gminy Osielsko. W kwietniu 2022 Pan (...) zawarł umowę z gminą na odbiór odpadów komunalnych. Posiadany dom wykazał również w swoim oświadczeniu majątkowym.

W dniu 20 grudnia 2022 roku Zastępca Wójta wniósł o przedłużenie najmu lokalu przy Centralnej w Osielsku do końca 2023 roku, argumentując, że nie jest w stanie wykończyć nowo wybudowanego domu w miejscowości Niwy. Do przedłużenia umowy doszło w drodze podpisanego w dniu 22 grudnia 2022 r. aneksu do umowy najmu. 

W ocenie Rady powyższe okoliczności przemawiają za uznaniem, że przedłużenie umowy najmu zawartej z Zastępcą Wójta do którego doszło 22 grudnia 2022 r nastąpiło z naruszeniem zasad określonych w  § 15 ust. 4 Uchwały Rady Gminy Osielsko nr III/33/2016 z dnia 10.05.2016 r. w związku z § 2 Uchwały Rady Gminy Osielsko z dnia 22 czerwca 2021 nr VI/57/2021 – czyli pomimo faktu, iż najemcy przysługiwał już tytuł prawny do innego lokalu na terenie Gminy Osielsko. 

Należy jednak podkreślić, że nawet gdyby kryterium „braku tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego” wynikające z § 15 ust. 4 Uchwały Rady Gminy Osielsko nr III/33/2016 interpretować rozszerzająco jako: „brak faktycznej możliwości korzystania z innego lokalu” to rolą Wójta Gminy i tak byłoby podjęcie czynności sprawdzających, mających na celu ustalenie faktycznych okoliczności dotyczących możliwości korzystania przez najemcę z nowo wybudowanego  budynku – co nie nastąpiło. 

Ze względu na powyższe skargę uznano za zasadną.
Zgodnie z art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego: „Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących. "W przedmiotowej sprawie Rada Gminy Osielsko po zapoznaniu się ze wszystkimi stanowiskami i przepisami prawa  uznała skargę za zasadną." 

Pouczenie
Zgodnie z art. 239, § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego: „W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko 
z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.”