Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach 
Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla 
Jednostek Samorządu Terytorialnego  edycja 2024 
Minister Rodziny i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, ogłasza nabór wniosków na 
realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek 
Samorządu Terytorialnego - edycja 2024, zwanego dalej „Programem”. 
I. Podstawa prawna Programu 
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o 
Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 647, 1407 i 1429). Nabór wniosków 
przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ww. ustawy.
II. Wysokość środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczonych na 
realizację zadań 
Na realizację zadań w ramach Programu dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 
2024, Minister Rodziny i Polityki Społecznej przeznaczył z Funduszu Solidarnościowego w 
2024 r. kwotę – 505 mln zł (słownie: pięćset pięć milionów złotych). 
III. Podmioty uprawnione do składania wniosków 
O uzyskanie środków z Funduszu Solidarnościowego, o którym mowa w ustawie z dnia 23 
października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, zwanego dalej „Funduszem” na 
realizację zadań w ramach Programu, mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego 
szczebla gminnego lub powiatowego. 
IV. Rodzaj zadań 
1. Zgodnie z warunkami Programu, jego głównym celem jest wprowadzenie usług 
asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu 
codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, których adresatami są
następujące osoby zwane dalej „uczestnikami”: 

1) dzieci do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności 
łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia o niepełnosprawności – konieczności 
stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie 
ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego 
współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i 
edukacji oraz 
2) osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie: 
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo 
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo 
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i 
art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej 
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, z późn. 
zm.). 
2. Usługi asystencji osobistej polegają w szczególności na wspieraniu przez asystenta osoby 
z niepełnosprawnością we wszystkich sferach życia, w tym: 
1) wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny 
osobistej; 
2) wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w 
rodzinie; 
3) wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania; 
4) wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z 
otoczeniem. 
V. Tryb przystąpienia do Programu 
1. Gmina/powiat składa do właściwego wojewody wniosek w wersji elektronicznej 
utworzony w Generatorze Funduszu Solidarnościowego. Generator Funduszu 
Solidarnościowego jest narzędziem informatycznym dostępnym na stronie internetowej 
bfs.mrips.gov.pl. Wniosek należy wypełnić, zapisać i złożyć w Generatorze Funduszu 
Solidarnościowego za pomocą przycisku „złóż wniosek”. W przypadkach uzasadnionych 
problemami technicznymi dopuszcza się możliwość składania wniosków za pomocą
platformy e-PUAP. 

2. Gmina/powiat zakłada swoje konto – jedno konto dla jednej jednostki samorządu 
terytorialnego, zgodnie z Instrukcją złożenia wniosku w Generatorze Funduszu 
Solidarnościowego – dostępną na wskazanej w ust. 1 stronie internetowej. 
Gmina/powiat ma możliwość w dowolnym momencie zapisania wprowadzonych danych 
i powrotu do edycji w innym czasie. 
3. Gmina/powiat ma możliwość wydruku wniosku zapisanego w wersji roboczej. 
4. Po uzupełnieniu formularza wniosku oraz dodaniu wszystkich wymaganych załączników, 
jego weryfikacji oraz wysłaniu przez gminę/powiat (za pomocą przycisku „złóż wniosek”) 
Generator Funduszu Solidarnościowego zapisuje wniosek w bazie danych, a użytkownik 
otrzymuje możliwość jej zapisania w formacie PDF i wydrukowania. Złożony wniosek 
automatycznie otrzymuje unikatowy numer, którym należy się posługiwać w kontaktach 
z wojewodą. 
5. Proces składania wniosków zawiera następujące etapy: 
1) wypełnienie wszystkich pól wniosku oraz dodanie wymaganych załączników; 
2) złożenie wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego za pomocą
przycisku „złóż wniosek”; 
3) zapisanie złożonego wniosku w formacie PDF wraz z załącznikami. 
6. Po złożeniu wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego konieczne jest złożenie 
przez gminę/powiat podpisanego oświadczenia, według wzoru stanowiącego załącznik 
nr 14 do Programu. Oświadczenie należy zeskanować i umieścić w Generatorze 
Funduszu Solidarnościowego. 
7. Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem środków z Funduszu we 
wnioskowanej wysokości. 
VI. Kryteria i sposób oceny wniosków 
1. Wojewoda dokonuje oceny formalnej i oceny merytorycznej wniosków, z 
uwzględnieniem racjonalnego i celowego planowanego wydatkowania środków 
publicznych. Ocena dokonywana jest za pomocą Generatora Funduszu 
Solidarnościowego. 
2. Wojewoda dokonuje oceny wniosku z wykorzystaniem Karty oceny wniosku 
gminy/powiatu w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” 

dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2024, stanowiącej załącznik nr 12 do 
Programu. 
3. Kryteria oceny formalnej są następujące: 
1) wniosek jest kompletnie i prawidłowo wypełniony zgodnie z obowiązującym 
wzorem i został złożony w terminie; 
2) wniosek zawiera wszystkie wymagane załączniki; 
3) oświadczenie o złożeniu wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego 
zostało podpisane przez upoważnione osoby. 
4. W przypadku wystąpienia braków lub błędów formalnych we wniosku wojewoda zwraca 
się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym 
terminie dokumentacji aplikacyjnej. Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te 
elementy wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił wojewoda. 
5. Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian 
i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów formalnych we wniosku leży we właściwości 
wojewody. 
6. W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów formalnych w 
poprawionym wniosku wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia 
wniosku. Wojewoda dokonuje oceny formalnej na podstawie dostarczonej dokumentacji. 
7. W wyniku oceny formalnej wniosek może zostać: 
a) zakwalifikowany do oceny merytorycznej – w przypadku spełnienia wszystkich 
kryteriów oceny formalnej; 
b) odrzucony – w przypadku niespełnienia któregokolwiek z kryteriów oceny 
formalnej (jeżeli - po wezwaniu do ewentualnych wyjaśnień i poprawek - braki nie 
zostaną usunięte). 
8. Ocenie merytorycznej podlegają wyłącznie wnioski spełniające kryteria oceny formalnej. 
9. Kryteria oceny merytorycznej są następujące: 
1) adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Programu: 
a) usługi asystencji osobistej będą skierowane do osób będących adresatami 
Programu, określonych w części III ust. 2 Programu, 
b) osoby wymagające wysokiego poziomu wsparcia, określone w części III ust. 3 
pkt 2 Programu, będą stanowiły minimum 70% uczestników Programu, 
c) usługi asystencji osobistej świadczyć będą osoby, które spełniają warunki 
określone, w części IV ust. 4 Programu, 

d) usługi asystencji osobistej będą polegały na wspieraniu przez asystenta osoby z 
niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym w zakresie określonym w 
części IV ust. 10 Programu; 
2) potencjalny wpływ zadań na beneficjentów, w tym także trwałość rezultatów zadań
zawartych we wniosku: 
a) usługi asystencji osobistej poprawią funkcjonowanie osób z 
niepełnosprawnościami w ich środowisku, zwiększą możliwość zaspokajania ich 
potrzeb oraz włączą je w życie społeczne; 
3) zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i 
zakresu zadań, które obejmuje wniosek: 
a) powiązanie kosztów z celem Programu, 
b) prawidłowość sporządzenia kalkulacji wniosku na środki finansowe z 
Programu, w tym planowane źródła finansowania zadania; 
4) zdolność organizacyjna podmiotu oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji 
zadań: 
a) gmina/powiat posiada odpowiednie zasoby kadrowe do realizacji zadań. 
10. W przypadku wystąpienia braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny 
merytorycznej wojewoda zwraca się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub 
skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej. 
Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te elementy wniosku, o których zmianę lub 
uzupełnienie wystąpił wojewoda. 
11. Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian 
i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny 
merytorycznej wniosku leży we właściwości wojewody. 
12. W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów merytorycznych w 
ramach oceny merytorycznej w poprawionym wniosku wojewoda nie wzywa ponownie 
gminy/powiatu do poprawienia wniosku. Wojewoda dokonuje oceny merytorycznej na 
podstawie dostarczonej dokumentacji. 
13. Wniosek zostaje odrzucony, jeżeli nie zostanie spełniony którykolwiek z kryteriów oceny 
merytorycznej. Wojewoda przesyła gminie/powiatowi informację wraz z uzasadnieniem 
o odrzuceniu wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej. 
14. Wniosek uzyska pozytywną ocenę wojewody, jeżeli zostaną spełnione wszystkie kryteria 
oceny merytorycznej. 

15. Wnioski ocenione pozytywnie trafiają na listę rekomendowanych wniosków wojewody. 
16. Listy rekomendowanych wniosków wojewodów przekazywane są do Ministra, który 
tworzy zbiorczą listę rekomendowanych wniosków. 
17. W przypadku odrzucenia przez wojewodę wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów 
oceny merytorycznej gminie/powiatowi przysługuje, w terminie 3 dni od otrzymania 
informacji o odrzuceniu wniosku wraz z uzasadnieniem, prawo złożenia do Ministra 
umotywowanych zastrzeżeń do oceny dokonanej przez wojewodę. Minister po 
zapoznaniu się ze sprawą, mając na uwadze przesłane wyjaśnienia oraz dostępny budżet, 
podejmuje decyzję o odrzuceniu zastrzeżeń albo o ich uznaniu i umieszczeniu wniosku na 
zbiorczej liście rekomendowanych wniosków. Oceny wniosku w takim przypadku 
dokonuje właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej 
odpowiadająca za programy finansowane z Funduszu Solidarnościowego. W przypadku 
umieszczenia wniosku w związku ze złożeniem zastrzeżeń na zbiorczej liście 
rekomendowanych wniosków, Minister zwraca się do wojewody o przekazanie 
zaktualizowanej listy rekomendowanych wniosków wraz z informacją dotyczącą środków 
finansowych z Programu, zawierających informacje o wnioskach, które uzyskały 
dofinansowanie. 
VII. Warunki przekazania środków i ich maksymalna wysokość dla danego 
podmiotu 
1. Przekazanie środków finansowych z Funduszu wojewodom odbędzie się na podstawie 
umów w sprawie wysokości i trybu przekazywania środków Funduszu Solidarnościowego 
na realizację zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki 
Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu 
Terytorialnego - edycja 2024, zawieranych pomiędzy Ministrem a wojewodami, których 
wzór stanowi załącznik nr 16 do Programu.
2. Wojewodowie przekazują środki z Funduszu gminom/powiatom na podstawie umów w 
sprawie realizacji zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki 
Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu 
Terytorialnego - edycja 2024, zawieranych pomiędzy wojewodami a 
gminami/powiatami, których wzór stanowi załącznik nr 17 do Programu.

3. Podmioty realizujące zadania wynikające z umów zawartych w ramach Programu 
są obowiązane do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego dla środków 
Programu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków 
i dokonywanych z tych środków wydatków, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 23 
października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.
4. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego podmiotu (gminy/powiatu) nie może 
przekroczyć kwoty 3 000 000,00 zł (słownie: trzy miliony złotych, 00/100). 
VIII. Termin i warunki realizacji zadań 
1. Zadania będą realizowane od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. 
2. Terminy oraz warunki realizacji zadań będą każdorazowo określane w umowie zawartej 
pomiędzy wojewodą a gminą/powiatem. 
3. Środki z Funduszu na realizacje zadań będą przekazywane zgodnie z zawartą umową, w 
układzie rocznym w określonych w harmonogramie transzach. 
4. Środki z Funduszu na realizację zadań mogą być wykorzystywane na zasadzie refundacji 
poniesionych wydatków lub na zasadzie zaliczki, tj. na sfinansowanie wydatków 
środkami z Funduszu, w sposób umożliwiający terminową realizację płatności za 
zrealizowane usługi asystencji osobistej. 
IX. Terminy i miejsce składania wniosków 
1. Gmina/powiat składa wniosek (załącznik nr 1 do Programu) wraz z załącznikami do 
wniosku (załączniki nr 1a i 1b do Programu) do właściwego wojewody za pośrednictwem 
Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej 
bfs.mrips.gov.pl, w terminie od dnia 14 sierpnia 2023 r. do dnia 15 września 2023 r. 
2. Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę
rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu (załącznik nr 3 do 
Programu) i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków 
finansowych z Programu (załącznik nr 2 do Programu), w terminie do dnia 6 października 
2023 r. 

X. Termin rozpatrzenia wniosków 
Minister zatwierdza zbiorczą listę rekomendowanych wniosków w terminie 30 dni od dnia 
przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków wojewodów.