Na podstawie art. 267 ust. 1 pkt 1 i 3, ust. 3 oraz art. 269 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz: 1634, 1692, 1747, 1079,1725,1768,1964, 2414 oraz Dz.U. z 2023 poz.412 )  zarządzam, co następuje:

§ 1. Przedstawić Radzie Gminy Osielsko i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Osielsko za rok 2022 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego gminy Osielsko - stanowiące załącznik do Zarządzenia.
§ 2. Wykonanie podstawowych wielkości uchwały budżetowej gminy Osielsko na rok 2022 kształtuje się następująco:
1.      Dochody
1)      Planowane dochody budżetu w kwocie 115.746.946,24 zł zwiększone zostały w ciągu roku o kwotę 19.969.948,07 zł i po zmianach wynoszą 135.716.894,31 zł. W tym:
a)      planowane dochody bieżące – 126.234.337,88 zł,
b)      planowane dochody majątkowe – 9.482.556,43 zł. 
2)      Dochody zostały zrealizowane w kwocie 132.903.600,22 zł, co stanowi 97,9 % planu. 
W  tym:
a) dochody bieżące – 124.118.433,49 zł, co stanowi 98,3 % planu.
b) dochody majątkowe – 8.785.166,73 zł, co stanowi 92,6 % planu.
2.      Wydatki 
1)      Planowane wydatki budżetu w kwocie 143.528.546,24 zł zwiększone zostały w ciągu roku o kwotę 25.740.826,21 zł. Po zmianach wynoszą 169.269.372,45 zł. W tym:
a)      planowane wydatki bieżące – 116.462.782,45 zł,
b)      planowane wydatki majątkowe -  52.806.590 zł.
2)      Wydatki zostały zrealizowane w kwocie 154.531.921,94 zł co stanowi 91,3 % planu. 
W tym:
a) wydatki bieżące – 105.956.018,02  zł, co stanowi 91,0 % planu,
b) wydatki majątkowe – 48.575.903,92 zł, co stanowi 92,0 % planu.
3.      Planowany deficyt budżetu w kwocie 27.781.600 zł w ciągu roku zwiększony został o kwotę 5.770.878,14 zł do wysokości – 33.552.478,14 zł. Wynik budżetu to deficyt w kwocie – 21.628.321,72 zł.
4.      Wydatki na inwestycje zaplanowane zostały w kwocie 43.021.507 zł. W ciągu roku zwiększone zostały o 9.785.083 zł do kwoty 52.806.590 zł. Wykonanie wyniosło 48.575.903,92 zł, co stanowi 92 % planu.    
5.       Przychody i rozchody budżetu
1)      Uchwalone przychody budżetu w kwocie 36.216.600 zł zwiększone zostały w ciągu roku o kwotę 5.770.878,14 zł. Po zmianach wynoszą 41.987.478,14 zł. Przychody wykonane zostały w kwocie 44.140.029 zł.
2)      Uchwalone rozchody budżetu w kwocie 8.435.000 zł pozostały bez zmian. Stanowi je spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tyt. pożyczek i kredytów. Rozchody wykonane zostały w kwocie 8.435.000 zł.
6.       Zaplanowano na rok 2022 limity zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na: 
1)      pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu gminy w kwocie – 7.000.000,00 zł,
2)      finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy w kwocie – 26.240.000 zł,
3)      spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów – w kwocie 7.185.000 zł.
W ciągu roku limit na finansowanie planowanego deficytu budżetu został zmniejszony o 9.680.000 zł do kwoty 16.560.000 zł, limit na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów w kwocie 7.185.000 zł został wykreślony. Limit na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie – 7.000.000,00 zł nie został wykorzystany.

7.      Ustalono plany dochodów i wydatków budżetu gminy związane ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu wynikającymi z odrębnych ustaw:
1)      Ustalono dochody w kwocie 400.000 zł z tytułu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i dochody w wysokości 100.000 zł z tytułu wpływów z części opłat za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w obrocie hurtowym oraz wydatki w kwocie 500.000 zł na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii. W ciągu roku planowane wydatki zostały zwiększone o 114.772,71 zł do kwoty – 614.772,71 zł. Realizacja dochodów wynosiła 518.650,26 zł –103,7 % planu. Realizacja wydatków wynosiła 494.209,80 zł. co stanowi 80,4 % planu.
2)      Ustalono dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska oraz wydatki finansowane z tych opłat w wysokości 10.000 zł. W ciągu roku planowane dochody i wydatki nie uległy zmianie.   Wykonanie dochodów i wydatków wyniosło 7.944,41 zł, co stanowi 79,4 % planu. 
3)      Ustalono dochody w kwocie 6.308.400 zł z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i wydatki w kwocie 8.336.400 zł na realizację zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach. W ciągu roku planowane dochody i wydatki nie uległy zmianie. Realizacja dochodów wynosiła – 6.082.412,40 zł, co stanowi 96,4 % planu. Realizacja wydatków wynosiła – 6.637.751,50 zł co stanowi 79,6 % planu.
4)      Ustalono dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w wysokości – 24.200 zł. W ciągu roku  plan został zmniejszony o 300 zł do kwoty 23.900 zł. Wykonanie dochodów wynosiło – 145.745,35 zł, co stanowi 609,8 % planu.
5)      Ustalone dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami w wysokości – 10.807.484 zł, dochody zwiększone zostały o kwotę – 4.038.766,16 zł, po zmianie wynoszą – 14.846.250,16 zł. Wydatki zostały zwiększone o kwotę 4.036.941,83 zł, po zmianie wynoszą 14.844.425,83 zł. Dochody zostały wykonane w kwocie 14.712.473,86 zł  co stanowi 99,1 % planu i wydatki zostały wykonane w kwocie -  14.710.649,53 zł co stanowi 99,1 % planu.
6)      Ustalony plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań wykonywanych w drodze porozumień z organami administracji rządowej w wysokości 1.000 zł został zwiększony o 62.454,30 zł i wynosił po zmianie 63.454,30 zł. Dochody zostały wykonane w kwocie 55.795,31 zł co stanowi 87,9 % planu. Wydatki były wykonane w kwocie 55.795,31 zł.
7)      Dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego ustalone zostały w kwotach:
a)      planowane dochody w kwocie 80.000 zł nie zostały zmienione i wykonane zostały w kwocie 22.642,25 zł, co stanowi 28,3 % planu;
b)      planowane wydatki w kwocie – 6.713.509 zł zostały zmniejszone o kwotę 738.215 zł; po zmianach planowane wydatki wynosiły – 5.975.294 zł; wykonane zostały w kwocie 5.162.611,49 zł co stanowi – 86,4 % planu. 
8.      Ustalone wydatki sołectw w ramach funduszu sołeckiego wynosiły 464.615,61 zł. Wykonanie wynosiło 458.780,67 zł, co stanowi 98,7 % planu.
9.      Planowane dotacje udzielane z budżetu gminy w kwocie 20.120.312,50 zł zostały zwiększone  o 2.977.188,51 zł. i wyniosły po zmianie 23.097.501,01 zł, w tym: 
1)      dotacje dla ,jednostek sektora finansów publicznych – 15.110.357,50 zł,
2)      dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych – 7.987.143,51 zł.
W ciągu roku przekazano dotacje na ogólną kwotę – 21.121.695,56 zł, co stanowi 91,4  % planu. W tym:
1)       dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych – 13.448.420,98 zł, co stanowi 89 %  planu,
2)      dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych – 7.673.274,58 zł, co stanowi 96,1 % planu.
10.  Określone przychody samorządowego zakładu budżetowego  (w tym dotacje z budżetu) w kwocie 19.342.500 zł zwiększone zostały o 3.858.816 zł i wyniosły po zmianie – 23.201.316  zł. Koszty (w tym nakłady na inwestycje finansowane dotacją) w kwocie 19.272.680 zł zwiększone zostały o 3.608.357 zł i wyniosły po zmianie –  22.881.037 zł. 
1)      przychody zostały wykonane w kwocie 13.904.125,80 zł, co stanowi 83,7 % planu,
2)      koszty zostały wykonane w kwocie 13.707.152,31 zł, co stanowi 84,1 % planu.
11.  Określony został plan finansowy dochodów i wydatków do rachunku środków z Funduszu Pomocy Ukrainie. Na koniec okresu sprawozdawczego plan dochodów i wydatków wynosił 2.252.555,89 zł. Dochody zostały wykonane w kwocie 2.196.118,48 zł, co stanowi 97,5 % planu. Wydatki zostały wykonane w kwocie 1.905.989,18 zł, co stanowi 84,8 % planu.  

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 267 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Wójt Gminy Osielsko w terminie do 31 marca roku następującego po roku budżetowym przedkłada Radzie Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Osielsko za rok 2022 i informację o stanie mienia komunalnego gminy. W części opisowej sprawozdania z wykonania budżetu załączono informację z wydatkowania środków 
z Funduszu Covid – 19.



Załączniki:

Wykonanie budżetu gminy za rok 2022
Wykonanie budżetu gminy za rok 2022