Protokoł 27 czerwca 2019
Protokoł Nr 1/2019
Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
z dnia 27 czerwca 2019 r
Obecni wg. listy obecności.
Posiedzenie rozpoczęto o godz. 12.00, a zakończono 15.00.
Porządek posiedzenia:
1. Stwierdzenie prawomocności i porządku obrad.
2. Regulamin pracy komisji – wykreślenie zapisu w pkt. 8.
3. Rozpatrzenie skargi na postępowanie planistyczne prowadzone na podstawie uchwały Rady Gminy Osielsko Nr VIII/78/2018 z dnia 12 października 2018 r.
4.. Wysłuchanie zdania skarżących.
5. Poznanie wyjaśnień pracownika zajmującego się planowaniem przestrzennym.
6. Podsumowanie, przygotowanie rekomendacji dla rady gminy.
Ad 1.
Posiedzenie komisji otworzył przewodniczący Andrzej Matusewicz. Po powitaniu zebranych i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek posiedzenia.
Ad. 2. Na wniosek przewodniczącego komisji, wykreślono drugie zdanie w pkt. 8 regulaminu z regulaminu pracy komisji: „W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji”. Propozycję przyjęto jednogłośnie.
Ad. 3
Rozpatrzenie skargi na Wójta Gminy Osielsko, w związku z postępowaniem planistycznym prowadzonym na podstawie uchwały Rady Gminy Osielsko nr VIII/78/2018 r., w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w części miejscowości Wilcze, gmina Osielsko.
Na salę zaproszono wnoszących skargę Państwo (.....).
Przewodniczący zaproponował odczytanie skargi na Wójta Gminy Osielsko złożonej w dniu 14 czerwca br. dotyczącej postępowania planistycznego, jednak uczestnicy zgodnie potwierdzili, że znają jej treść. W związku z powyższym oddał głos skarżącym, prosząc o przedstawienie zdarzeń, które skłoniły ich do złożenia skargi. Załącznik Nr 1.
Pani ( ...), w imieniu wnoszących skargę, omówiła kolejne etapy konsultacji i uzgodnień z pracownikami Urzędu Gminy Osielsko, w wyniku których jej rodzice podzielili w 2016 roku posiadaną ziemię na działki w miejscowości Wilcze. Dokonanych podziałów nie uwzględnił miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na mocy uchwały IV/32/2018 z 16 kwietnia 2018 roku. Wolę naprawy zaistniałego błędu uzgodniono z wójtem w obecności innych urzędników UG Osielsko na spotkaniu na przełomie sierpnia i września 2018 roku. Postanowiono, że na wniosek skarżących zostanie opracowany nowy m.p.z.p. uwzględniający faktyczne podziały gruntów i własności. Stosowną uchwałę (nr VIII/78/2018) Rady Gminy Osielsko podjęła 12 października 2018 roku.
- Rozumiemy, że Urząd Gminy nie ma obowiązku informować indywidualnie o etapach uchwalania m.p.z.p., natomiast ma obowiązek odpowiedzi na pisma i mamy prawo dostępu do informacji publicznej. Minęło 9 miesięcy od wystosowania pierwszego pisma, tj. 30 października 2018, kolejne były datowana na 30 marca i 17 kwietnia 2019 roku. Wielokrotnie byliśmy telefoniczne zapewniani, że odpowiedź wkrótce otrzymamy. Niestety pierwszą odpowiedź dostaliśmy dopiero po złożeniu skargi. Wskazuje to na opieszałość w wydawaniu przez urząd decyzji.
Czujemy się pokrzywdzeni i chcemy mieć pewność, że sprawa nie będzie nadal bagatelizowana i rozwlekana w czasie. W dobrej wierze i w konsultacji z pracownikami gminy ustaliliśmy podziały ziemi, na które Urząd Gminy Osielsko wydawał kolejne warunki zabudowy oraz podziały działek. Za tereny te płaciliśmy duże kwoty podatku adiacenckiego, ponieśliśmy też koszty podziałów geodezyjnych. Stąd nasza skarga
Po zakończeniu wypowiedzi, przewodniczący zapytał czy skarżący podtrzymują skargę? Skoro tak, to poprosił członków komisji o zadawanie pytań. Radni kolejno uszczegółowiali
i potwierdzali przekazane informacje, głównie dotyczące porozumienia z Urzędem Gminy, na mocy którego miał zostać opracowany nowy m.p.z.p. uwzględniający istniejący podział gruntów.
Przewodniczący komisji podziękował zaproszonym gościom, którzy opuścili salę.
Na posiedzenie komisji przybył Janusz Gorzycki inspektor ds. planowania przestrzennego.
p. Gorzycki przedstawił zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku następnie zasady opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Przedstawił też procedurę opracowania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wynikającą z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zawartą w art. 17. oraz art. 17a mówiący o sposobie wykonywania obowiązku informacyjnego dotyczącego przetwarzania danych osobowych w toku sporządzania projektu planu miejscowego (RODO). Poinformował, że w takcie prowadzenia procedury planistycznej nie mają zastosowania przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, na którym skarżący oparł swoją skargę. Następnie przedstawił działania związane z podjętą uchwałą Rady Gminy Osielsko Nr VIII/78/2018 z dnia 12.10.2018 r., która została podjęta na wniosek skarżących po stwierdzeniu rozbieżności ustaleń planu i faktycznie przeprowadzonych działań właścicieli terenów wykonujących podziały (tzw. "rolnych" o powierzchni powyżej 0,3 ha) w oparciu o ustawę o gospodarce nieruchomościami bez konieczności uzyskania decyzji administracyjnej i dalej prowadzonych działań, polegających na wnioskowanych decyzjach o warunkach zabudowy, na podstawie których dokonywane są podziały na mniejsze działki. Decyzje te wydawane są w sytuacji braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W rezultacie podziały dokonywane przez właścicieli odbiegały w niewielkim stopniu od opracowywanego projektu planu, jednak istotne dla zagospodarowania poszczególnych działek ( przesunięcie wydzielonych dróg o kilka metrów). Skarżący brali udział wówczas w roboczym wyłożeniu planu. Uwagi ich zostały uwzględnione. Ze względu na opracowany projekt budowy drogi ekspresowej S5 i brak uzgodnienia projektu planu z Generalną Dyrekcją Dróg Publicznych prace nad planem zostały zawieszone.
W tym czasie skarżący przeprowadzili podziały rolne odbiegające od ustaleń opracowywanego i uzgodnionego wcześniej z właścicielami gruntów projektu planu. W trakcie dalszych prac planistycznych, po uzgodnieniu z projektem S5 wznowiono prace nad planem i projekt planu został wyłożony do publicznego wglądu. Została też zorganizowana dyskusja publiczna dot. planu. W trakcie wyłożenia planu skarżący nie zapoznali się z projektem planu, a co zatem idzie nie wnieśli uwag, po czym przedmiotowy plan został uchwalony i opublikowany w dzienniku Urzędowym Woj. Kuj-Pom..
Po podjęciu uchwały o przystąpieniu do opracowania nowego planu, której celem było zlikwidowanie rozbieżności planu ze stanem faktycznym, skarżący poprzez Kancelarię Radcy Prawnego wnieśli o bieżące informowanie o prowadzonych etapach wszczętego postępowania planistycznego, a w szczególności przesłania projektu planu zagospodarowania skarżącym. W kolejnym piśmie przedstawione zostało oczekiwanie na bieżące informowanie o przebiegu zainicjowanej procedury. Zgodnie z przedstawioną wcześniej procedurą planistyczną, nie ma możliwości prowadzenia takich działań. Do powiadomień o istotnych czynnościach planistycznych w tym informujących o możliwości składania wniosków do planu i o terminie jego wyłożenia do publicznego wglądu, a także możliwości składania uwag do planu, stosuje się wyłącznie powiadomienia poprzez ogłoszenia w miejscowej prasie, obwieszczenia zamieszczone biuletynie informacji publicznej, tablicy ogłoszeń urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty - na tablicy sołeckiej. Ogłoszenia w tej sprawie zostały zamieszczone 16 .05 2019 r.
Komisja jednogłośnie ustaliła:
Skarga jest zasadna ze względu na nieudzielanie odpowiedzi na kolejne oficjalne pisma i zapytania kierowane do Urzędu Gminy Osielsko przez Kancelarię Radcy Prawnego, reprezentującego skarżących. Pozostałe zarzuty skarżących są bezzasadne. Skarżący nie zostali pozbawieni czynnego udziału w postępowaniu planistycznym.
Na tym protokół zakończono.
Podpisy Komisji: