W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Osielsko

 

ul. Szosa Gdańska 55A,

86-031 Osielsko

 

tel. (+48 52) 324 18 00

fax (+48 52) 324 18 03

e-mail: gmina@osielsko.pl

Serwis www: www.osielsko.pl

ePUAP: /4ivyi6y194/skrytka

 

NIP: 554-28-32-610
REGON: 092350688 

 

Kod teryt.: 0403062

Protokoół z 30.01.2019

Protokoł  /2019
 z posiedzenia 
Komisja ds. rozwoju gospodarczego
 z dnia 30 stycznia 2019 r.

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie komisji wg. listy obecności.
 
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
3. Omówienie projektów uchwał na sesję 5 lutego 2019 r.
4. Wolne wnioski i zapytania.

Ad. 1
Komisji przewodniczył Paweł Kamiński i po stwierdzeniu quorum przedstawił porządek posiedzenia

Ad. 2
Do protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji nie wniesiono uwag.

Ad. 3
 Wójt poinformował o spotkaniu z grupą mieszkańców Niemcza w sprawie budowy masztu telefonii komórkowej. Mieszkańcy są przeciwni budowy masztu. Mieszkańcy spotkali się również z Przewodniczącym Rady. 
 Wójt poinformował o wspólnym spotkaniach Prezydenta m. Bydgoszcz, Prezesa MWiK oraz  pozostałych Wójtów Gmin i Burmistrza Solca Kujawskiego w sprawie  naliczonych kar za złą jakość ścieków. W związku z tym przygotowany jest projekt uchwały zmierzający do   podjęcia współdziałania z gminą Dobrcz w zakresie budowy oczyszczalni ścieków.  
Komisja zaakceptowała pozytywnie kwestię  współdziałania z gminą Dobrcz w celu budowy  oczyszczalni ścieków.

  W imieniu Kierownika Zespołu ds. Oświaty p. Jończyk  zreferował projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą- Prawo oświatowe na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r.
 Reforma ustroju szkolnego spowodowała przekształcenie Szkoły Podstawowej w Niemczu 
z sześcioletniej w ośmioletnią, co w konsekwencji skutkowało zwiększeniem liczby klas, uczniów i oddziałów w szkole, brakiem odpowiedniej liczby sal lekcyjnych oraz koniecznością wydłużania czasu pracy szkoły. W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Niemczu niezbędne tym samym jest wprowadzenie zmian w istniejącej sieci szkół i dodanie innej lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w Niemczu przy ul. H. Sienkiewicza 4. 
Komisja przyjęła projekt uchwały jednogłośnie-za


p. A. Bochenek  pracownik GOPS zreferowała następujące projekty uchwał:
 
 - 4)  w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania pomocy w formie: posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności, albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
 
 Podwyższa się do 150% kryterium dochodowe,  na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020. Z dniem 1 stycznia 2019 r. program zostaje zastąpiony wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i domu” na lata 2019-2023.
Komisja przyjęła projekt uchwały.

 -  5) w sprawie uchwalenia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „Posiłek w  szkole i w domu” na lata 2019-2023 w Gminie Osielsko.
 Wprowadza się  następujące autopoprawki wpracowane przez Komisję ds. rodziny:
- w pkt.  1  dopisuje się "w latach 2019-2023",
- w pkt 2 po wyrazie ponadgimnazjalnej " lub szkoły ponadpodstawowej",
- pkt 4 wykreśla się słowo "gminy"
pkt 5  modyfikuje się zapis, który otrzymuje brzmienie: " Liczba dzieci i uczniów, którym ma być udzielona pomoc w sposób określony wyżej nie może przekroczyć 20 %   liczby uczniów i dzieci otrzymujących posiłek w szkołach i przedszkolach na terenie gminy , w poprzednim miesiącu kalendarzowym, a w miesiącu wrześniu tej liczby z miesiąca czerwca."
w pkt 7 wykreśla się słowo "'przez".
   
Komisja przyjęła projekt uchwały jednogłośnie-za.   .

  6) w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia – schronisku dla osób bezdomnych.
  Komisja przyjęła przedstawiony  projekt uchwały.

  7) w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Osielsko na lata 2019-   2021,  
A. Bochenek -opracowując  Gminny  Programu Wspierania Rodziny w gminie Osielsko, poddano  analizie sytuację rodzin objętych wsparciem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej   w Osielsku w latach 2016 – do 30 września 2018 r. W roku 2018 obserwuje się spadek liczby rodzin korzystających ze wsparcia ośrodka pomocy społecznej do lat ubiegłych. Liczba rodzin otrzymujących wsparcie z tytułu bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych również ma tendencję spadkową. W roku 2018 liczba rodzin wyniosła 52. Z tytułu ochrony macierzyństwa objęto w roku 2018 7 rodzin, tj. o trzy mniej niż w roku 2017. Drukiem wytłuszczony są wprowadzone autopoprawki przez Komisję ds. rodziny.
 
  Komisja przyjęła przedstawiony  projekt uchwały.

 D. Wiśniewska Kierownik Referatu Inwestycji i Zamówień Publicznych zreferowała projekty uchwał: 
  9) w sprawie zmiany uchwały Nr V/77/2017 z dnia 20.07.2017 w sprawie udzielenia Województwu  Kujawsko-Pomorskiemu pomocy finansowej. 
Dnia 31 grudnia 2018 r. Dyrektor Departamentu Infrastruktury Drogowej i bezpieczeństwa Ruchu Województwa Kujawsko-Pomorskiego w związku z niewykorzystaniem w pełni dotacji celowej, a także ze względu na obszerny zakres planowanych robót, wydłużający się proces podziału nieruchomości wraz z wnioskiem decyzji ZRID oraz przedłużającą się procedurę uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zwrócił się o zawarcie aneksu nr 2 do obowiązującej umowy. 
 
  10) w sprawie udzielenia Województwu Kujawsko - Pomorskiemu  pomocy finansowej na realizację  zadań na drogach wojewódzkich- budowa zatoki autobusowej przy ul. Bydgoskiej w Żołędowie. Z uwagi na konieczność poprawy stanu bezpieczeństwa pieszych poruszających się po drogach wojewódzkich Rada Gminy Osielsko od wielu lat współdziała z Zarządem Dróg Wojewódzkich w realizacji zadań drogowych. Postanowiono o udzieleniu pomocy na zakup gruntu oraz dokumentację projektową niezbędną do realizacji zadania pn. „Budowa zatoki autobusowej przy ul. Bydgoskiej w Żołędowie” w wysokości 35.000,00 zł

  11) w sprawie udzielenia Województwu Kujawsko - Pomorskiemu  pomocy finansowej na  
      realizację zadań na drogach wojewódzkich- przebudowa dojścia do przystanku na ul. Bydgoskiej   w Żołędowie. Postanowiono o udzieleniu pomocy na dokumentację projektową niezbędną do realizacji zadania pn. „Przebudowa dojścia do przystanku na ul. Bydgoskiej w Żołędowie w kierunku Niemcza” w wysokości 20.000,00 zł. w celu polepszenia bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu drogowego.

  Dyrektor GZK p. Dziamski omówił projekt uchwały  w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
 
   Uchwała Nr VI/52/2018 Rady Gminy Osielsko z dnia 7 sierpnia 2018 r. została przekazana do zaopiniowania organowi regulacyjnemu – Dyrektorowi Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa.
Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku postanowieniem z dnia 9 listopada 2018 r  zaopiniował negatywnie przedłożony projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków uzasadniając następująco:  
    „Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków nie może wykraczać poza materię przewidzianą w art. 19 ust. 5 u.z.z.w., gdyż regulacja ta ma charakter wyczerpujący. Wskazując zakres zagadnień, które mogą być objęte regulaminem, ustawodawca  w skonstruowaniu delegacji ustawowej posłużył się sformułowaniem „regulamin określa”, co oznacza, że treść tego regulaminu musi bezwzględnie odpowiadać zakresowi delegacji ustawowej.
     §7 pkt. 3 i 4 regulaminu określa, że wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne z osobą korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 6 Regulaminu, a ponadto: oświadczenie wnioskodawcy  o poinformowaniu osoby korzystającej z lokalu o zasadach rozliczeń, o których mowa w art. 6 ust. 6 pkt 3 i 4 Ustawy, oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających  z taryf za dokonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne rozliczenie oraz schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym, wraz z określeniem lokalizacji wszystkich urządzeń pomiarowych w budynku wielolokalowym. Z przepisów u.z.z.w. nie wynika obowiązek dołączania do wniosku oświadczenia wnioskodawcy o poinformowaniu osoby korzystającej z lokalu o zasadach rozliczeń oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat, choć sam obowiązek informowania o ww. kwestiach osób korzystających z lokali przez właściciela lub zarządcę wynika wprost z art. 6 ust. 6a u.z.z.w 
      Uregulowanie zawarte w §17 ust. 1 regulaminu określa, że zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą Osielsko, Przedsiębiorstwem i jednostką Straży Pożarnej. Zapewnienie wody na cele przeciwpożarowe nie może być uzależnione od zawarcia umowy pomiędzy wymienionymi podmiotami.  
         Zdaniem organu regulacyjnego wadliwie sformułowany jest §21 regulaminu. W przepisie tym zawarte zostało zastrzeżenie, że „w sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy Ustawy, wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie”. Powyższy zapis uchwały narusza art. 87 Konstytucji RP. Uchwała zastrzega bowiem, że w pierwszym rzędzie zastosowanie znajduje regulamin, a dopiero w sprawach  w nim nieuregulowanych – ustawa. Tym samym przyznano pierwszeństwo przepisom regulaminu nad ustawą naruszając konstytucyjną hierarchię źródeł prawa. Przepis  w kwestiach nieuregulowanych może odsyłać wyłącznie do aktu tego samego, bądź niższego rzędu. (por. wyrok II SA/Sz 24/18 z 14 marca 2018 r.).”
Powyższe uwagi zostały uwzględnione w przedstawionym  Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Komisja przyjęła jednogłośnie -za przedstawiony projekt uchwały.

     3)   w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Osielsko.
Sekretarz Gminy poinformowała, że pismem   z dnia 12 grudnia 2018 r. Wojewoda Kujawsko-Pomorski zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy Osielsko w sprawie ustosunkowania się do zastrzeżeń organu nadzoru w kwestii niektórych przepisów Statutu Gminy Osielsko uchwalonego uchwałą Nr VIII/71/2018 Rady Gminy Osielsko z dnia 12 października 2018 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Osielsko. Organ nadzoru wskazał, że uchwała może zostać zmieniona przez Radę Gminy Osielsko we własnym zakresie. W przeciwnym przypadku Wojewoda rozważy skierowanie sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy. W piśmie wskazano termin na ustosunkowanie się do stanowiska organu nadzoru do dnia 21 grudnia 2018 roku. Przewodniczący Rady Gminy Osielsko udzielił odpowiedzi informując Wojewodę, że kompetencje Przewodniczącego nie pozwalają na samodzielne złożenie wiążących deklaracji w przedmiocie uwzględnienia lub odrzucenia przez Radę Gminy przedstawionych do Statutu Gminy Osielsko zarzutów. Przewodniczący poinformował o planowanym terminie sesji - 5 lutego 2019 r.
Zastrzeżenia organu nadzoru Wojewody były następujące:
-§ 19 ust. 4 – stwierdzono, że problematyka odraczania sesji nie jest uregulowana w przepisach ustawy o samorządzie gminnym, a dotychczasowa praktyka związana z przebiegiem sesji wprowadziła instytucję „przerwania sesji”.
-§ 22 ust. 2 i 3 – organ nadzoru wskazuje na kompetencje komisarza wyborczego do zwołania pierwszej sesji wynikające z art. 20 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.
-§ 26 – zdaniem organu nadzoru wymienione elementy projektów uchwał nie wskazują organu wykonawczego.
-§ 42 – w ocenie organu nadzoru zastosowanie środków o charakterze restrykcyjnym w stosunku do osób uczestniczących w sesji Rady musi wynikać z ustawowego upoważnienia. 
§ 58 – wprowadzenie pojęcia „Przewodniczący obrad ”jest zdaniem organu nadzoru niedopuszczalne.
-§ 77 ust. 2 –organ nadzoru wskazuje, że ustawa nie przewiduje zastępstwa w przypadku „niemożliwości podjęcia przez niego działań”.
-§ 78 – zdaniem organu nadzoru postanowienia § 78 są w sprzeczności z art. 25a ustawy 
o samorządzie gminnym.
-§ 86–zdaniem organu nadzoru regulacja nie ma umocowania prawnego ze względu na szczególny status i charakter komisji rewizyjnej.
-§ 87 – zdaniem organu nadzoru postanowienia § 87przekraczają kompetencje komisji.
-§ 95 –zdaniem organu nadzoru postanowienia § 95 nie regulują organizacji wewnętrznej i trybu pracy organów Gminy, a kwestie związane z zawiadomieniem o podejrzeniu przestępstwa reguluje Kodeks postępowania karnego.
-§ 103 ust. 2 – jak dot. § 78.
-§ 107oraz §108– organ nadzoru wskazuje, że określanie zasad tworzenia klubów radnych w obecnym stanie prawnym nie należy do materii statutowej.
-§109ust. 2 –zdaniem organu nadzoru regulacja ta ogranicza konstytucyjną wolność zrzeszania się radnych i jest w sprzeczności z § 110.
-§118–organ nadzoru podkreśla jawność działalności organów gminy oraz kompetencje dla Rady do określenia w statucie zasad dostępu do dokumentów i korzystania z nich.

   Komisja przyjęła przedstawiony  projekt uchwały.

Skarbnik Gminy omówiła  projekty uchwał w sprawie zmiany budżetu gminy i zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej.
A. Matusewicz optował o partycypacji gminy w bezpieczne przejście przy ul. Centralnej koło szkoły.
Komisja przedstawione projekty uchwał przyjęła.
Na tym posiedzenie komisji zakończono.     

Przewodniczący Komisji
Paweł Kamiński

Powiadom znajomego