Uchwała nr VI/38/2020
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | rozpatrzenia skargi na czynności podejmowane przez Wójta Gminy Osielsko |
na podstawie | Na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), w związku z art. 229 pkt 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.) Rada Gminy Osielsko uchwala co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1. Po rozpatrzeniu skargi z dnia 30 maja 2020 r, wniesioną w dniu 5 czerwca 2020 r., na Wójta Gminy Osielsko, oraz po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w sprawie zarzutów postawionych w skardze, Rada Gminy Osielsko uznaje skargę za bezzasadną, z przyczyn określonych w uzasadnieniu uchwały.
§ 2. O sposobie rozpatrzenia skargi Przewodniczący Rady zawiadomi skarżących.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Uzasadnienie:
W dniu 5 czerwca 2020 r. Pan (...) w imieniu mieszkańców ul. Jeżynowej i Centralnej skierował do Rady Gminy Osielsko i do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji skargę, że oszpecone zostało osiedla ulic poprzez wybudowanie betonowej konstrukcji muru oddzielającego teren Plebanii Kościoła od ulicy osiedlowej bezpośrednio do ul. Centralnej oraz o wyjaśnienie dlaczego nie jest realizowana uchwała Nr III/39/2019 rady Gminy Osielsko z dnia 23 kwietnia 2019 w sprawie przystąpienia do sporządzenia projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane na terenie gminy Osielsko.
Zgodnie z art. 229 pkt 3 KPA jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrzenia skarg, rada gminy jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności Wójta (burmistrza, prezydenta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Z kolei zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, wnioski oraz petycje składane przez obywateli, w tym celu powołuje komisje skarg, wniosków i petycji.
W świetle powyższego Przewodniczący Rady Gminy Osielsko w dniu 9 czerwca 2020 roku przekazał skargę do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji celem ustosunkowania się do zarzutów podnoszonych w skardze.
W dniu 23 czerwca 2020 r. odbyło się posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w celu rozpatrzenia niniejszej skargi. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji po przeanalizowaniu skargi stwierdziła, że obowiązki formalno-prawne dotyczące zamierzeń budowlanych zgodnie z prawem budowlanym należą do kompetencji Starosty Bydgoskiego, choć w zakresie ogrodzeń do wysokości 2,2 m budowa odbywa się poza jakąkolwiek kontrolą organów budowlanych. Nikt, poza właścicielem nie ma wpływu na kształt czy estetykę ogrodzenia. W tym zakresie żaden organ nie ma podstaw do ingerencji w tego rodzaju zamierzenie inwestycyjne. Odnośnie wyciętych drzew Rada Gminy nie stwierdziła jakichkolwiek nieprawidłowości. drzewa zostały wycięte zgodnie z decyzją Starosty Bydgoskiego z dnia 21 stycznia 2020 r., a nasadzenia zastępcze za usunięte drzewa mają zostać zrealizowane do końca grudnia 2021 r. Komisja rekomenduje dokonać uzgodnień z mieszkańcami dodatkowych nasadzeń krzewów nie objętych decyzją, do końca 2020 roku.
Komisja jednogłośnie uważa skargę w tym zakresie za bezzasadną.
Natomiast uchwała nr III/39/2019 Rady Gminy Osielsko z dnia 23 kwietnia 2019 roku
w sprawie przystąpienia do sporządzenia projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane na terenie gminy Osielsko jest uchwałą intencyjną, nie określającą terminu wykonania, zatem jej dotychczasowe niewykonanie nie może stanowić podstawy do obciążania wójta jakąkolwiek odpowiedzialnością.
Komisja jednogłośnie uważa skargę w tym zakresie za bezzasadną.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 239 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.) w przypadku, gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowili by skargę bez wskazania nowych okoliczności- organ właściwy do jej rozpoznania może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w akrach sprawy - bez zawiadamiania Skarżących.